Bil köp.

Volvo v40 t4 är helt klart en bil värd att kolla in.
Provkör en sån och skaffa dig en egen uppfattning av den bilen, själv så tycker jag att det är den skönaste bilen jag kört:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/10632758.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/9912210.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10467190.htm?ca=11_s

Det finns även billigare v40:is

http://www.blocket.se/vi/10508052.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10418324.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10490833.htm?ca=11_s
Jag har provkört flera v och s 40. Hatat dom allihop, är bland det sämsta jag kört. Men smak och tycke är ju olika, och tur är väl det.

Jag har en BMW 320 2002, med 170 hästars sexan på 2.2 liter, helt underbar snurra!
Den är både sportig & ekonomisk, hitta en touring med M sportpaket, snyggare kombi med bättre kvalitet hittar du inte!

Lycka till! :tummenupp

EDIT. ahh såg att det blev en Volvo...men lycka till då...:rolleyes:

Last edited:
Helt klart roligt när det ska åkas satan på asfalt, men fruktansvärt opraktiskt i halka. Idag finns iofs esp som lindrar problemen rejält, men framkomligheten är hopplös. Framhjulsdrift är bättre och fyrhjulsdrift är bäst! (Riktig fyrhjulsdrift och ingen AWD ala Volvo innan den bättre, men inte bästa, haldexsystemet kom. Torsionsdiff modell quattro is da shit.)

Ok 4wd är det bästa men varför är fwd bättre än rwd?
Med esp så tar jag mig fram lika bra som vilken fwd som helst, det är min uppfattning iaf. Har under flera år kört stora släp med 2-3 snöskotrar i fjällen med all konstens halka som man kan tänka sig och har aldrig haft nåt problem.

Utan ESP dock kan det bli halkigt ja om man inte är med på noterna.

Till trådskaparen: Testa inte en BMW nu. Hade själv en V40 förra sommarn men råkade sätta mig i en E46a och skillnaden är ju som natt och dag.
Inget ont om V40 dock.

Ok 4wd är det bästa men varför är fwd bättre än rwd?
Med esp så tar jag mig fram lika bra som vilken fwd som helst, det är min uppfattning iaf. Har under flera år kört stora släp med 2-3 snöskotrar i fjällen med all konstens halka som man kan tänka sig och har aldrig haft nåt problem.

Utan ESP dock kan det bli halkigt ja om man inte är med på noterna.

ESP är en helt suverän uppfinning på rwd! Håller med.

Dock så är det drygt när man inte kan vinkla dom drivande hjulen när man är på g att köra fast. För egen del blev det en quattro idag!

Personligen tycker jag detta är den sämsta bilen volvo gjort... den rostar som en ford och har enormt tråkig interiör.

Japp och bagage utrymmet är inte det bästa heller:arsele
Men den är skön:kär
Volvos sämta är absolut utan tvekan volvo 480:huvet

Jag har provkört flera v och s 40. Hatat dom allihop, är bland det sämsta jag kört. Men smak och tycke är ju olika, och tur är väl det.

smaken som baken :pannkyss

Last edited:
ESP är en helt suverän uppfinning på rwd! Håller med.

Dock så är det drygt när man inte kan vinkla dom drivande hjulen när man är på g att köra fast. För egen del blev det en quattro idag!

Är det ofta som det är halt i Göteborg?

Ofta och ofta. Det är lite som med bilbältet -Man behöver bara ha på sig det när man krockar!

Jag vill ha en bil som jag kan åka med till fjällen när jag vill, jobbet oavsett väder, dra upp en båt utan att låna en annan bil osv.
Den som säger att fyrhjulsdrift är onödigt har aldrig provat! :tummenupp

Det blev en V40 2.0T-99 Greyline
Silver

Se där. Blev själv ägare till en 2.0T -00 Blackline II i helgen. Den knallgula varisorten. Nej, man behöver inte leta länge efter den på parkeringen. :D

Förjäkla trevlig bil!

Jag funderar på en SV också... stalkervarning? :va

Nja ,isgata är nog ett bättre ord,det pissregnar hela vintern och rätt som det är så fryser det på mellan varven.

Det är iofs bara när det inte blåser så att regnet ligger horisontellt i luften :mad:

2.0T är enl min erfarehet den bättre modellen,bortsett ifrån div skumma elfel.

Vi hade 10st V40 1,8 på jobbet ,På 3 av dom fick dom byta växellådor innan dom gått 10 000 mil.

Last edited:
2.0T är enl min erfarehet den bättre modellen,bortsett ifrån div skumma elfel.

Vi hade 10st V40 1,8 på jobbet ,På 3 av dom fick dom byta växellådor innan dom gått 10 000 mil.

Renault är Renault och Volvo är Volvo. 1.8 = Renaultdrivning. 1.8i = Mitsubishimotor. Iofs bara ett par snäpp värre än pestsmitta, den motorn...

Typfelen brukar annars vara länkarmarna fram, tankmätare på quattromodellen och rejält oljetörstig 2,4 v6...QUOTE]

Dom 2 sissta felen känner man igen från våran Audi (A6 2,4 v6 quattro års-mod 2000) som står på uppfarten. Givarna i tanken är bytta pga fullständig missvisning. Ofta påfyllning av olja. Vi har heller aldrig ägt en bil med så mycket fel på, Står på verkstad minst 2 gånger/år pga nya/samma fel.

Den har nu fått konkurens av en ny BMW 5-serie som vi är tok nöjda med hitils, dock bara rullat 250 mil hitils, så det är svårt att dömma det nu.

Jag skulle valt en BMW eller Audi, då dom gör snyggast och bäst? bilar.
Dock BMW framför Audi, men du blir nog nöjd vilken du en tar.

Typfelen brukar annars vara länkarmarna fram, tankmätare på quattromodellen och rejält oljetörstig 2,4 v6...QUOTE]

Dom 2 sissta felen känner man igen från våran Audi (A6 2,4 v6 quattro års-mod 2000) som står på uppfarten. Givarna i tanken är bytta pga fullständig missvisning. Ofta påfyllning av olja. Vi har heller aldrig ägt en bil med så mycket fel på, Står på verkstad minst 2 gånger/år pga nya/samma fel.

Den har nu fått konkurens av en ny BMW 5-serie som vi är tok nöjda med hitils, dock bara rullat 250 mil hitils, så det är svårt att dömma det nu.

Jag skulle valt en BMW eller Audi, då dom gör snyggast och bäst? bilar.
Dock BMW framför Audi, men du blir nog nöjd vilken du en tar.

Det ska inte vara några problembilar för övrigt. Inte heller v70 har mer än några modellrelaterade fel, men alla moderna bilar går sönder pga den enorma mängd teknik vi efterfrågar(utom dom japanska, men dom vill man inte köra).

Måndagsexemplar?

Back