Bil i tjänsten – Hur räknar man milersättning?

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Tjena Bullen – jag har en fråga
Och hoppas på hjälp av allvetande SH över vad som egentligen gäller.

Min arbetsgivare och jag har olika uppfattning när det gäller milersättningens storlek. Utbetalning om jag inte följer deras regler vägras naturligvis....

Bakgrund:
Mitt jobb (tjänsteställe) ligger 6 mil ifrån min bostad, jag pendlar varje dag ToR 12 mil således.
Jag har krav på att ha egen bil i tjänsten för tjänsteresor.

Några exempel.
  • 2 mil till kunden från tjänsteorten, kör jag hem direkt till bostaden och inte tillbaka till kontoret därifrån vill arbetsgivaren bara betala 2 mil och inte för 4 mil. Till trots att jag måste ta bilen till kontoret pga att jag ska utföra en tjänsteresa.
  • Om kunden finns på hemvägen till bostaden från kontoret och det inte medför extra körning, vill arbetsgivaren ej betala pga det är ändå på hemvägen och pga jag drar hemresan via skatten som pendling med bil (detta har de till viss del nu backat på och kört som ovan)

• Kunden finns utmed vägen till kontoret,; istället för att köra 6 mil till kontoret och sen till 2 mil till kunden väljer jag istället att köra direkt till kunden och sen när jobbet är utfört direkt hem till bostaden. Till kunden från bostaden har jag således 4 mil ToR blir det 8 mil att ta upp till reserräkningen. Arbetsgivaren vägrar och medger maximalt fyra mil, för det är det om man räknar från tjänsteorten till kunden.

• Ska jag till kund som är 2 mil från bostaden så får jag maximalt ta upp 2 mil ToR och inte kört från kontoret. Från kontoret är det till kunden då 8 mil.

Arbetsgivaren räknar enbart den körningen till och från kontoret om den sträckan är kortast alternativt till och från bostaden om den sträckan är kortast. Den dagen tjänsteresa görs måste man använda sig av egen bil kontoret, för detta tas således ingen hänsyn till.

Frågor:
Kan man begära till och från kontoret oavsett om jag kör den sträckan eller inte, pga det är väl tjänsteorten man räknar oavsett hur jag kör, eller?

Elller tar man upp den faktiska körsträckan oavsett det är från bostaden eller kontoret.?

Worst case: Har arbetsgivaren rätt?

Va fan gäller lixom :confused:

Last edited:
Så vitt jag har förstått utgår arbetsgivarens milersättning alltid ifrån kontoret, om du tar det på vägen eller inte spelar ingen roll.

Om arbetsgivaren hävdar att det "ändå är på vägen" så skulle ju inte du hem den kvällen utan till din älskarinna som bor precis brevid kontoret, så all körning tor kunden/kontoret var tjänstekörning..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing