BIl: Honda Civic Type R, pendlarvänlig och vettig?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har hittills pendlat med en trimmad och chassikittad Peugeot 205GTI -89 utan större problem. Jag antar att jag är lite skadad då jag uppskattar hård väghållning, feedback och vibrationer.

Då mitt kära vrak till bil behagade gå sönder (nådde 55k mil) för ett tag sedan blev jag istället med en Polo GTI 1.4 -97, men jag känner inte riktigt att jag fått något bra alternativ till min förra bil. Dels är det väghållningen som inte är särskilt spännande, men mest den totalt dödströtta motorn.

Omogen som jag är har jag spanat lite åt Honda Civic type R 01-05 då dessa ligger vettigt i pris och inte kostar en arm att försäkra. Dock hittar jag ingen som har gått särskilt långt (ska man ta det som ett tecken?). Hurpass är en sådan att äga om man i mitt ställe är besatt av att kunna sköta alla reparationer och service själv? Hurpass mycket mekaniska problem får jag som pendlar iaf 5000 mil/år?

Vad drar en sådan milen om man pendlar hälften av milen på motorväg, hälften i storstad mellan rödljus? Hastigheten ligger på hastighetsgräns plus moms överallt det går..

Hur länge håller olika saker?

EDIT: den ska självklart klara rulla året runt då jag måste till jobbet även på vintern
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pendla 5000mil årligen på motorväg och i stadstrafik i en chassiekittad GTI. Extraknäcker du som fakir också?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Min erferenhet:
Rolig bil.
Du lär inte få speciellt många tekniska problem, om några alls.
Gissningsvis ligger förbrukningen på 0,8 - 0,9 /mil med lite aktiv körning, har ingen egen referens på detta, bara en bekants.
Jag gillar den och tycker motorgången är skön över 6000 rpm.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Så det kan vara ett rimligt alternativ för mig som får en 1.4L Polo att dra 0.85L/mil i snitt när jag inte ens har roligt alltså..

01-05 saknar ju LSD-diffen, något som var rätt störande även på min 205:a då den gärna spann ut ur böjar på valfri växel om det var lite sidokraft - hurpass stör man sig på det i regn/halka med en såpass stark bil som Hondan?

Btw, alla de jag tittar på har gått 20k+, när börjar problemen? Den kommer ju att ha rullat 30k redan efter två år i min ägo..

Min erferenhet:
Rolig bil.
Du lär inte få speciellt många tekniska problem, om några alls.
Gissningsvis ligger förbrukningen på 0,8 - 0,9 /mil med lite aktiv körning, har ingen egen referens på detta, bara en bekants.
Jag gillar den och tycker motorgången är skön över 6000 rpm.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag köpte min CTR (Civtc Type R) sprillans ny i januari 2005 och har den fortfarande som vardagsbil.
Den har gått lite över 15000 mil i min ägo och jag har bytt kopplingen vid 7000 mil för att urtrampningslagret hade låtit ett tag samt varselljus två gånger och ett bromsljus. That's it!
Bilen går sommar som vinter och jag har iofs trimmat den lite så den inte längre är lämplig att köra längre sträckor med utan hörselkåpor, men med original avgas så kan man utan att bli trött köra 100 mil med endast tank och fikastopp. Jag, som du, tycker att det är komfort att känna vägen och att bilen lyder mig. Så för mig är det komfort att den är lite hårdare än en V70.

När jag bytte koppling så passade jag på att montera hondas original diffbroms också. Kostnaden för koppling, diffbroms och arbetet (privat hos en kille i Hondaklubben) varstraxt under 10 000 kr. Det gör susen så länge det inte är riktigt halt ute. Som vinterbil är den ganska kass. Men det är väl alla framhjulsdrivna bilar med hårt chassi och mycket effekt.

Bränsleförbrukningen original låg på 0,85 blandad, och 0,75 landsväg i 110 eller 0,95 i 150+ km/h.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har iofs inte haft Type R som dagbil, men väl den äldre VTi varianten som är snarlik i chassi och motorkaraktär.
Honda är Honda.. Mer driftsäker bil är mycket svår att finna. Vi har haft 3 i familjen och samtliga har varit rena pengapåsarna om man tittar på service och reparationskontona. Vattenpumpen började läcka på min -00:a efter 13k mil och det var en billig fix. Körde bilen med orginalchassie och orginalfälgar då Civicens hjullager är lite känsliga för stora fälgar som jag fattat det. AC´n kan behöva kollas, men inge farliga pengar för att fylla på.

Det är ingen supervinterbil, men det funkar bra om man har bra däck eller slipper isvägar.. I Landskrona blir det kanske inte lika stora problem som i Stockholm, men åker du mycket på mindre vägar kan bra dubbdäck vara en investering. Jag lyckades klämma på 14" på min med 175/70 däck och det var bättre än de 195:eek:r som Honda rekommenderade (pajaser.. breda vinterdäck är inte bra).

2c
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top