Bil-GPS på hoj?

Har haft en Garmin Zumo550 som jag använt på hojen, i bilen, i båten och i hydrokoptern- Kört i alla sorters väder, tappat den i sjön, på betonggolv, iskogen,.....
Kopplat den till dator, lagt rutter,........ Touchskärmen funkar bra även med handskar. Blutoth funktionen funkar med bilen och med min telefon.

Inte så stor skärm som dom senaste bilgpserna men den duger bra.

Som sagt tidigare så har man inte direkt fokus på GPSen när man kör hoj så man kan missa en sväng når man är ute och nöjesåker i lite tempo.:rolleyes:

Under de åren jag haft den har den typ "hängt sig" 2 gånnger. Pratade med Garmin på mässan om detta och fick rekommendationen att göra en total återställning och har gjort det.

Har även updaterat den och köpt ett LifeTime abonnemang så det är bara att uppdatera så ofta man vill och det har funkat kanon.

Funderar nu på att trycka i ett extar minne, SD.

Är mycket nöjd.

Betänk även att det följer med bra fästen både till hojen och bilen så det är en kostnad man slipper.

Jag har ganska bra koll på alla MC-gpser därute. Själv har jag en 278, och jag skulle nog vilja påstå att den trots sina 6-7 år fortfarande är den bästa GPSen för MC. Dock har alla sina tillkortakommanden. 278 känns gammal, extra minne (garmins egna) kostar som en ny GPS, den saknar BT, har stor men risig skärm osv.

När kommer en "killer" GPS för hoj? 660'n har jag tyvärr inte hört nåt riktigt bra om. Mest bara dåligheter.

hur ofta bytar man route innan man kommit fram:rolleyes:
Ja, ska man bara transportera sig från A till B så kanske det inte händer så ofta. Men man kanske vill ändra sig och kika på någon POI utmed vägen. Dessutom så har man samma problem med den där som med en vanlig väska, dvs. blir du ståendes i renget och behöver pilla på GPS'en är den inte längre torr efter det... Då tycker jag att iPhone i fickan och BT headset är ett betydligt bättre alternativ.

Last edited:
Dessutom så har man samma problem med den där som med en vanlig väska, dvs. blir du ståendes i renget och behöver pilla på GPS'en är den inte längre torr efter det... .

varför skulle gps:en inte vara torr längre om man har den i en väska?
Åtminstone i väskan jag köpte går det alldeles utmärk att pilla på den i väskan dock inte så jätte bra med handskar på.

Jag köpte Garmin Zumo 220 och den funkar kalas.

Hittills är jag också nöjd med min 220, inga klagomål än.
Jag gick från en nuvi 200 på hojen som satt vattenskyddad och nackdelen med att ha den i en väska (eller liknande) för vattenskydd är att det kan bli knepigt med strömtillförseln.

hur ofta bytar man route innan man kommit fram:rolleyes:

Även om det inte är ofta är det förbannat irriterande att behöva stanna och ta av sig handskarna varje gång för att göra något så enkelt som att zooma, höll på att bli galen i somras :D

Använder också en bil-GPS på hojen. Tycker det fungerar kanon. Köpte en billig Garmin Nuvi 200 (eller om det var 250) ett par år sen. Den har gått både i bilen och på hojen utan problem. Har t.o.m. tappat den i 100 blåss från hojen och den lever vidare.

Helt klart värt sina 650kr eller vad det nu var.
Nu till sommaren på touringresor så får den ligga i kartfacket i tankväskan för att fuktskyddas mot regnet.
Den funkar dessutom att styra med handskar på.

Man kunde ju hoppas på att någon MC tillbehörstillverkare satte sig ner och utvecklade en GPS/mediacentral på en surfplattebas.

Det finns ju redan skidglasögon med inbyggd GPS/HUD display/whatever

Varför inte då en roobust vattenskyddad enhet som sköter GPS och kommunikationer med andra hojokare med likadana enheter, musik, internet och en massa annat som man kanske helst använder stillastående, men som kan vara bra på resan...

En vattentät surfplatta med GPS i lagom format för styret helt enkelt

Man kunde ju hoppas på att någon MC tillbehörstillverkare satte sig ner och utvecklade en GPS/mediacentral på en surfplattebas.

Det finns ju redan skidglasögon med inbyggd GPS/HUD display/whatever

Varför inte då en roobust vattenskyddad enhet som sköter GPS och kommunikationer med andra hojokare med likadana enheter, musik, internet och en massa annat som man kanske helst använder stillastående, men som kan vara bra på resan...

En vattentät surfplatta med GPS i lagom format för styret helt enkelt

Precis. Marknaden finns. Fixa en sån för under 6k och jag köper den första av dig. Hur svårt skulle det vara att skapa en liten VATTENTÄT "iPad" med GPS-funktion där man dessutom kunde tanka i egna program, musik osv.........

varför skulle gps:en inte vara torr längre om man har den i en väska?
Åtminstone i väskan jag köpte går det alldeles utmärk att pilla på den i väskan dock inte så jätte bra med handskar på.

Jag syftade på Nailers inlägg lite längre fram i tråden, om man mot förmodan skulle behöva plocka ut den ur väskan av någon anledning (batteriet dött, minneskortet glappar you name it). Inte för att jag tror att det händer speciellt ofta, men ändå. Fast med den där förslagna elektroniklådan får man plocka ur GPS'en varje gång man vill trycka på den :rolleyes:

Helt avgörande för en gps på hoj eller bil för den delen tycker jag är att den har funktion för att den automatiska rutt-omräkningen går att stänga av.

Oftast då jag nyttjar gps under nöjes/semesterresor så har jag gjort en rutt jag vill köra, då vill jag ju inte att gpsen räknar om den rutten om jag gör en liten avstickare, rutten skall ligga oförändrad.

Det är endast ett fåtal gpser idag som har denna funktion.

Fortfarande oöverträffad gps är Garmins 276/278, ingen annan navigator kommer i närheten av vad den kan. Bedrövligt att Garmin slutat sälja den

Precis. Marknaden finns. Fixa en sån för under 6k och jag köper den första av dig. Hur svårt skulle det vara att skapa en liten VATTENTÄT "iPad" med GPS-funktion där man dessutom kunde tanka i egna program, musik osv.........

Finns marknaden för den så kommer den, men du kan nog glömma att det blir en "iPad", det lär bli det andra laget som utvecklar nåt...

Det finns ju redan blåtands OBD så att man kan koppla in sina plattor till bilen och få upp en massa kul grejor på skärmen, det finns laptimers, det finns GPS, det finns musikspelare, det finns möjlighet att lyssna på plattan med blåtand osv...

Det handlar bara om att packa det i en vattentät pekskärmsenhet med fästen...

Det finns ju dåliga kinesiska plattor under tusenlappen, så att tillverka en bra under 5 skulle inte vara omöjligt.

Snor tråden lite, men en gps vill ju gärna ha lite ström - vart köper man "cigguttag" / USB-uttag som man kan koppla till batteriet?

/N

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back