[bil-fråga] Servon knakar!

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Bara en liten fråga:
Har kännt att servon knakar när jag svänger i låga hastigheter. Har inbillat mig att den börjat knaka mer och mer, har hört det då och då under en period nu.

Är den på väg i graven eller är det nått man kan göra? servo-olja har den och så... har just servat bilen då generatorn pajjat + dämparna bak + bromsbelägg, orkar inte lägga mer pengar på den nu... :(
Aset heter Saab 9000 cc -90a
 
morecore skrev:
2398428 Bara en liten fråga:
Har kännt att servon knakar när jag svänger i låga hastigheter. Har inbillat mig att den börjat knaka mer och mer, har hört det då och då under en period nu.

Är den på väg i graven eller är det nått man kan göra? servo-olja har den och så... har just servat bilen då generatorn pajjat + dämparna bak + bromsbelägg, orkar inte lägga mer pengar på den nu... :(
Aset heter Saab 9000 cc -90a

Låter mer som att en drivknut skulle vara dålig.
Hur känns ratten när du svänger? Vibrationer?
Blir knakandet snabbare/högre beroende på varvtal och rattutslag?
 
Ljunghusen skrev:
2398785 Du menar inte att den knakar då du kör sakta, med 100% rattutslag?
Nej, den knakar när jag rattar helt enkelt :)

darth_igel skrev:
2398780 Låter mer som att en drivknut skulle vara dålig.
Hur känns ratten när du svänger? Vibrationer?
Blir knakandet snabbare/högre beroende på varvtal och rattutslag?
Det känns som att det knakar, man känner av knakandet. Knakandet blir inte snabbare beroende på varvtal eller fart, utan man känner helt enkelt knakandet. Ibland knakar det inte.

Jag vet inte hur en servo fungerar så jag vet inte vad som "ingår" i rattandet. Kan det vara nån styrled då? eller nått lager?
 
Last edited:
morecore skrev:
2399357Det känns som att det knakar, man känner av knakandet. Knakandet blir inte snabbare beroende på varvtal eller fart, utan man känner helt enkelt knakandet. Ibland knakar det inte.

Jag vet inte hur en servo fungerar så jag vet inte vad som "ingår" i rattandet. Kan det vara nån styrled då? eller nått lager?

Servon pumpar ju egentligen bara runt olja.
Skulle det vara en drivknut skulle knakandet gå "snabbare" jo snabbare man kör och det skulle bara knaka med ganska stora rattutslag.

Kolla alla damasker över drivknutarna så att dom sitter som dom ska.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top