Bil för 30-40k?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag vet, jag vet, det finns antagligen fler sånahär trådar.... Det skiter jag i.

Jag kommer eventuellt börja jobba ute i Arendal till hösten. Dvs ÄNNU längre ut på helvetesön än idag, vilket innebär att kollektiv transport är uteslutet om man inte vill tillbringa 57 minuter på bussen dit och lika länge hem. Inte ok alls. Så jag kommer eventuellt behöva köpa bil. Mellan 30 och 40 lakan hade jag tänkt mig. Fokus på driftkostnadkostnad och bensinförbrukning, vill jag köra fort har jag hojen och jag har inga direkta behov att transportera massa skrymmande prylar heller.. Så vad ska man ha? :)

köp min saab 9000 -96 225 häst för 40 000:- :) skämt åsido skulle nog satsa på en liten japanare dom är billiga i drift

Också bara haft problem med franska bilar så jag är skeptisk...

Jag hade en gång i tiden en sambo som köpte sig en peugoet 309 (röd och fin)

Så mycket som jag låg och skruvade i den har jag aldrig gjort med någon annan bil,minst en gång i veckan.

Nej ,jag hävdar att japanskt är bäst,speciellt Honda.

Tex.
http://www.blocket.se/vi/17489237.htm?ca=15_s

Jag har en likadan själv som gått 20 000 mil utan ett enda knot (ärvd ifrån svågern,som ärvde den ifrån sväfar som har haft den sen ny)

Last edited:

Så mycket som jag låg och skruvade i den har jag aldrig gjort med någon annan bil,minst en gång i veckan.

Tex.

Jag har en likadan själv som gått 20 000 mil utan ett enda knot (ärvd ifrån svågern,som ärvde den ifrån sväfar som har haft den sen ny)

En Civic skulle passa perfekt faktiskt, bra tips! :) Hur är det med Toyota från mitten nittiotalet? Man kommer under 30k i pris, men det kanske äts upp av reservdelar..

En Civic skulle passa perfekt faktiskt, bra tips! :) Hur är det med Toyota från mitten nittiotalet? Man kommer under 30k i pris, men det kanske äts upp av reservdelar..

Har ingen personlig erfarenhet av Toyotor,men min bror hade en Carina -93 som han bara körde utan att ens tvätta i 6 år,gick rätt igenom varje besiktning med blankt papper.

Det har även härjat ett par Camry i familjen 87-88 dock så rostade dom kraftigt (bör ju blivit bättre med åren) ,annars gått som klockor.

Har ingen personlig erfarenhet av Toyotor,men min bror hade en Carina -93 som han bara körde utan att ens tvätta i 6 år,gick rätt igenom varje besiktning med blankt papper.

Det har även härjat ett par Camry i familjen 87-88 dock så rostade dom kraftigt (bör ju blivit bättre med åren) ,annars gått som klockor.

Man ska inte tvätta japanska bilar då rostar de:)

De går ofta som klockor, jag hade en nissan sunny, den krånglade aldrig! Men den rostade en del.

Jag har en gammal S40 -01 här utanför...den hålls ihop av lacken för fan!

Alla bilar rostar...

Tex.

verkar va lättsålda dedäringa, annonsen finns ju inte kvar.
Seat Leon är fina annars

Toyota Corolla från 97 å framåt. En kille jag pendlar me har haft en sån.. Körde 25000 mil å de enda han bytte va en abs-sensor och en stötdämpare.. Sen lite slitdelar som bromsar och så.:tummenupp

Är det GDI motorn i den där så glöm det.

Edit;

Ja det är det,Gdi drar mer soppa och sotar gärna igen.

Dessutom lider dom av dålig framvagn,hjullager och bromsskiveproblem.

Det är inte GDI i den, jag vet, jag äger den! :D

Framvagnen innehåller en helt fräsch höger fjäderben, ett nytt vänster (fråga inte varför det var sån skillnad, mer salt från ytterfil kanske?). Bromsrör utan ens antydan till rost, skivor som är sådär (prutbart), nyinställd framvagn (gått ca 6 mil sedan dess, gjordes efter fjäderbensbytet) och eligt besiktningsmannen en av de fräschaste bilar han sett i den årgången med de milen..

Drar ca 0,75 vid ca 130.. I know, den har gjort Sthlm - Hbg -Sthlm ruggigt många ggr.

Jag hade helt klart satsat på en honda eller möjligtvis en toyota i den prisklassen. har tidigare haft både honda och toyota som gått över 20000 mil utan problem (framför allt hondan). Jag skulle föreslå en Civic.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien