Bil för 20.000-30.000:-

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Nu har vi sålt av en av de dyra bilarna är och på jakt efter något nytt aningens billigare. Vad ska man köpa för något? Gärna någon rolig bil...
Har kikat på passater, v40 t4, 200sx, bmw's och allt möjligt men kan fan inte bestämma mig...

Vill du att den ska vara billig att köpa eller billig att äga?

Enkel japansk bil är mitt svar. Koreansk om du vill ha nyare bil för samma pengar.

Rostskydda och kör (och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör)

:)

Vill du att den ska vara billig att köpa eller billig att äga?

Enkel japansk bil är mitt svar. Koreansk om du vill ha nyare bil för samma pengar.

Rostskydda och kör (och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör)

:)

Det mesta som vi köper nu kommer vara billigare både att köra och äga än den förra bilen så :banana. Snittförbrukning på förra va 1.8l/mil och en försäkring på 17.000:-/år, den sjönk dock på slutet så den var billigare att äga.
En 200sx vore ju ganska kul... Japansk "sport"bil med bakhjulsdrift...

Det mesta som vi köper nu kommer vara billigare både att köra och äga än den förra bilen så :banana. Snittförbrukning på förra va 1.8l/mil och en försäkring på 17.000:-/år, den sjönk dock på slutet så den var billigare att äga.
En 200sx vore ju ganska kul... Japansk "sport"bil med bakhjulsdrift...

En 200sx för 20-30k är söndermeckad och sönderkörd. Glöm det!

Bil att misshandla... en BMW E34. Billiga, billiga reservdelar inte speciellt törstiga. Bakhjulsdrift.

Framhjulsdriva (S/V40) går ju att köra hårt men är ganska tråkiga utan större turbo (tänk diesel), drar ok från 2400rpm för att tvärdö vid ca 5500 rpm. Dock billiga reservdelar och relativt lätta att reparera om något går sönder.

Jag vill ha en bil som man kan misshandla, jag har aldrig ägt en sådan bil som man vågar göra det med... Så om den är lite sliten gör inget, det är kul jag vill ha med den :tummenupp

Med andra ord kan du likaväl köpa en rolig bil för 200.000 eftersom du kan betala ränta, amortering, försäkring osv. på den för de pengar en 200SX för din ursprungliga budget kostar i reparation varje månad.

Så frågan är om du vill ha en billig bil, eller en billig bil som kostar apmycket i reparationer.

Summa summarum: Vill du ha mer pengar över i slutändan?

Jag är nöjd med min BMW 520 E34 iaf. 16000 spänn köpte jag den för och den har inte kostat många kronor att underhålla. Nu är den utlånad till An3Azz så det dröjer nog inte länge innan det går åt helv... ;)

Men: Om jag skulle byta bil nu så skulle det bli en BMW touringmodell så att man får plats med lite mer bagage.

http://www.blocket.se/jamtland/BMW_528_IA_Touring_19934774.htm?ca=3&w=1
http://www.blocket.se/jamtland/Bmw_523_touring_28951661.htm?ca=3&w=1

BMW har jag haft ett par nu, dom funkar ju alltid, men jag vill ha något med turbo som man kan misshandla lite. Gärna ta ut på isen och köra lite i vinter.

BMW har jag haft ett par nu, dom funkar ju alltid, men jag vill ha något med turbo som man kan misshandla lite. Gärna ta ut på isen och köra lite i vinter.

Ja men nu skrev du både "BMW" och "passat" i första inlägget så då får du fan stå för det också! :)

Jag känner dig väl nog för att veta att en Volvo 740 skulle sitta som en smäck.

Ah, bra tips, 4wd är ju kul på isen :banana

Jag känner dig väl nog för att veta att en Volvo 740 skulle sitta som en smäck.

Skulle vara en TIC då isådanafall ;)
Kanske man kan lära sig att meka lite också.

Last edited:
Saab 9000 2,3T :D

Köpte precis en 9000 2,3T A50 -98 som bara hade en ägare och hade gått 20k mil, fullservad. För 18k, då har du pengar över till chipp också :)

Nej usch... Alltid haft något emot saab, vet inte vad det är dock :tungan

Haha jag med faktiskt. Har dock haft en kompis som ständigt tjatat på mig att jag borde köpa en. Till slut åkte jag och kollade på en och föll direkt för den. Åker skönt och det är en relativt potent motor. Verkar vara allmänt mycket bil för lite pengar :)

Nissan Primera 2.0 med SR20 motorn, kamkedja...går som satan & håller!!
Årsmodell från 97, finns som sedan, kombi & 5 dörrars combicoupé
Hade GT verionen i 5 år, 2 glödlampor fick jag byta, inte ens bromsar eller avgas strulade.....inte mkt sexappeal kanske men körglada & bra motorer!:tummenupp

Last edited:
Nissan Primera 2.0 med SR20 motorn, kamkedja...går som satan & håller!!
Årsmodell från 97, finns som sedan, kombi & 5 dörrars combicoupé
Hade GT verionen i 5 år, 2 glödlampor fick jag byta, inte ens bromsar eller avgas strulade.....inte mkt sexappeal kanske men körglada & bra motorer!:tummenupp

Disagree! Jag hade en Nissan Primera Sport-00 fram till ganska nyligen. Den sprutade isär med häpnadsväckande regelbundenhet. Var det inte avgassystem så var det kärvande bromsok, ABS-givare och slutligen tog kamkedjan farväl under en fullgasacceleration. Fyfan, vilket skräp! :mad:

Nu har jag en fet jävla Toyota Aygo, och den kommer att gå för evigt ty det hjälper inte att ha bråttom i den. Den gör saker i sin takt oavsett vad man ber om med högerfoten.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park