Bil för 10-20'?

Exakt åkte till Örebro häromdan men en Scorpio 94 (sedan) :).
Konstigt att en sån stor bil inte drar med! Mätaren rörde sig knappt.

Sen visst kan dom gå sönder, men det finns billiga delar att köpa och är som sagt mycket enkelt att fixa det mesta.

En BMW är inte fullt så billig att laga och jag tror nog dom går sönder ibland med. Visst kan du köpa en Volvo!, en bra bil, driftsäker, lätt att laga och känns som att köra en Traktor!
 
landen skrev:
Exakt åkte till Örebro häromdan men en Scorpio 94 (sedan) :).
Konstigt att en sån stor bil inte drar med! Mätaren rörde sig knappt.

Sen visst kan dom gå sönder, men det finns billiga delar att köpa och är som sagt mycket enkelt att fixa det mesta.

En BMW är inte fullt så billig att laga och jag tror nog dom går sönder ibland med. Visst kan du köpa en Volvo!, en bra bil, driftsäker, lätt att laga och känns som att köra en Traktor!
Varför tror alla att bmw är så dyra att laga?!
 
Nisse Järnet skrev:
Varför tror alla att bmw är så dyra att laga?!


Kanske inte så dyra att laga, men delarna är väl betydligt dyrare än till t.ex Ford och Volvo. Sen är dom ju ovanligare så det blir ju svårare att hitta billiga delar på skroten.

Eller?
 
Du kan få köpa min Saab 900s. Visserligen framhjulsdriven (givetvis) och matt i lacken o sånt, men driftsäker...
 
landen skrev:
Kanske inte så dyra att laga, men delarna är väl betydligt dyrare än till t.ex Ford och Volvo. Sen är dom ju ovanligare så det blir ju svårare att hitta billiga delar på skroten.

Eller?
Sådär tror ALLA :) Kommer inte ihåg exakt, men nån svensk biltidning jämförde lite reservdelspriser osv och BMW var billigare än tex Mitsubishi!
Årsmodeller under -91 är inga problem att hitta på skroten iaf, och nyare modeller går också att hitta. Finns en databas över hela sveriges skrotar där man kan söka delar :)
 
Nisse Järnet skrev:
Sådär tror ALLA :) Kommer inte ihåg exakt, men nån svensk biltidning jämförde lite reservdelspriser osv och BMW var billigare än tex Mitsubishi!
Årsmodeller under -91 är inga problem att hitta på skroten iaf, och nyare modeller går också att hitta. Finns en databas över hela sveriges skrotar där man kan söka delar :)

Kanske är en fördom dom flesta har då :(.
 
landen skrev:
Kanske inte så dyra att laga, men delarna är väl betydligt dyrare än till t.ex Ford och Volvo. Sen är dom ju ovanligare så det blir ju svårare att hitta billiga delar på skroten.

Eller?


BMW är väl inte ovanliga? Det kryllar ju av dom.
 
landen skrev:
Kanske är en fördom dom flesta har då :(.


Nehej då! Att säga att en bil är billigare än Mitsubishi?!?!? Vad är det för referens när man tar en av de dyrare bilarna på marknaden? Likadant att säga att bilen är lika billig som en Toyota...

När man pratar om delar till äldre Ford och Volvo så är det billigt på ett sätt som ingen annan än gamla jänkare kan komma i närheten av så vitt jag vet.

BMW i den här prisklassen känns som ren idioti. Krånglar ofta men är INTE billiga att underhålla...

Vill man åka billig och relativt skönt så är Sierra tidigt 90 med DOCH-motorn ett j-t bra alternativ. Bra bränsleekonomi, driftsäker, och jävligt billiga delar(prisex stötdämpare 300:- fjäder 200:-, ventilerad bromsskiva 200:-)...

Visst rostar dom men betydligt mindre än tex Toyta från den här tiden...

Lite roligare blir det med en 2.9'a under huven men speciellt spännande blir det aldrig... Det är mest känsla.

Växellådor och kammar på Fordar är inte ett problem efter 88 så det är inget att oroa sig för, men köper man så gammalt får man en betydligt sämre motor. Trevlig att köra, men kräver lite kärlek....

Eller så köper du Volvo. Den bara går o går, men så länge man inte somnar av uttråkning bakom ratten så. DDet är ju egentligen en bra bil men satan så tråkig.
 
Chrille skrev:
Nehej då! Att säga att en bil är billigare än Mitsubishi?!?!? Vad är det för referens när man tar en av de dyrare bilarna på marknaden? Likadant att säga att bilen är lika billig som en Toyota...

När man pratar om delar till äldre Ford och Volvo så är det billigt på ett sätt som ingen annan än gamla jänkare kan komma i närheten av så vitt jag vet.

BMW i den här prisklassen känns som ren idioti. Krånglar ofta men är INTE billiga att underhålla...

Vill man åka billig och relativt skönt så är Sierra tidigt 90 med DOCH-motorn ett j-t bra alternativ. Bra bränsleekonomi, driftsäker, och jävligt billiga delar(prisex stötdämpare 300:- fjäder 200:-, ventilerad bromsskiva 200:-)...

Visst rostar dom men betydligt mindre än tex Toyta från den här tiden...

Lite roligare blir det med en 2.9'a under huven men speciellt spännande blir det aldrig... Det är mest känsla.

Växellådor och kammar på Fordar är inte ett problem efter 88 så det är inget att oroa sig för, men köper man så gammalt får man en betydligt sämre motor. Trevlig att köra, men kräver lite kärlek....

Eller så köper du Volvo. Den bara går o går, men så länge man inte somnar av uttråkning bakom ratten så. DDet är ju egentligen en bra bil men satan så tråkig.


Exakt, farsan har en Scorpio 94 sedan och morsan en Volvo 740!
Gissa vilken jag helst kör :)...

Funderar själv på en scorpio. Sen så har väl Ford alltid vart tidiga med ny teknik, tror Ford hade ABS på scorpio redan 86 eller något.

Skulle iofs helst ha en Sierra/Escort Cosworth!
 
BMW är dåligt och Ford är bra...? Det var då det märkligaste jag hört, Sierra och Scorpio måste vara tidernas absolut värsta skitbilar, jag vet en hel del folk som haft såna och alla har krånglat hela tiden. Jag har haft 2 BMW -85 och den första (528) höll otroligt bra med med tanke på vad den fick stå ut med. Det gick åt en del bakaxlar men det berodde på att pjäxan var i pannrummet hela tiden. Men motor och låda höll hur bra som helst.
 
Rigge skrev:
BMW är dåligt och Ford är bra...? Det var då det märkligaste jag hört, Sierra och Scorpio måste vara tidernas absolut värsta skitbilar, jag vet en hel del folk som haft såna och alla har krånglat hela tiden. Jag har haft 2 BMW -85 och den första (528) höll otroligt bra med med tanke på vad den fick stå ut med. Det gick åt en del bakaxlar men det berodde på att pjäxan var i pannrummet hela tiden. Men motor och låda höll hur bra som helst.


Som sagt innan, Ford scorpio/sierra efter 88 har den äldre motorn och är kanske inte lika driftsäkra men efter det så är det bara att köra :D.
 
Rigge skrev:
BMW är dåligt och Ford är bra...? ...Det gick åt en del bakaxlar men det berodde på att pjäxan var i pannrummet hela tiden. Men motor och låda höll hur bra som helst.

En bil som man måste byta bakaxlar på håller INTE bra :) Min personliga erfarenhet av BMW'ar är direkt avskräckande. Jag tycker att de åldras fort och hårt ...

Men Ford är en billig, trevlig, och relativt rost-tålig bil (så länge dörrarna håller). Visst krånglar det ibland men då är det enkelt att fixa...

Man får vad man betalar för och så sett får man MYCKET när man köper (rätt) Ford.

Men inte fan är det en bättre bil än en Volvo från 90, men om jag hade en Volvo från 90 så hade jag sålt den för 20 till någon praktiskt tråkig Svensson för 20' och köpt en Sierra-91 för under 10'.....och sen hade jag haft en billig bil som jag trivdes i igen.

Bra är inte allt.
 
Chrille skrev:
En bil som man måste byta bakaxlar på håller INTE bra :)

Jojo... jag skulle vilja se hur en Fordaxel skulle hålla för den behandlingen.

Jag kommer då iallafall aldrig äga en blårykande, kam-ätande, knackande Ford. AIDS bilar kallas dom ju för, lätta att få, ett helvete att bli av med.
 
Rigge skrev:
Jojo... jag skulle vilja se hur en Fordaxel skulle hålla för den behandlingen..

Jag har testat. Du vet Byhåla med Ronny och Ragge? Precis en sån Fårrd som framfördes på precis samma sätt var i min ägo under tiden som jag gjorde lumpen. Det ven i bakaxeln och plingade i växellådan över 150 men den bara gick och gick.
Parallelt så skaffade ming polare en 528 -86 som blåste bakaxeln 2ggr för att sedan skära ihop totalt. Den jävla bilen var inte imponerande...

Rigge skrev:
Jag kommer då iallafall aldrig äga en blårykande, kam-ätande, knackande Ford. AIDS bilar kallas dom ju för, lätta att få, ett helvete att bli av med.

Det är ju det som är charmen med gamla bilar - Vi har alla våra egna religioner. Jag tycker BMW håller kasst och du tycker att alla Fordar knackar trots att de maskinerna försvann 90-91.

Vem bryr sig? Vi käftar om 15år gamla Svenssonbilar som går att köpa loss på mindre än en månadslön...


Tjejbil?!?! Öh du Oljedryp??
 
Chrille skrev:
Jag har testat. Du vet Byhåla med Ronny och Ragge? Precis en sån Fårrd som framfördes på precis samma sätt var i min ägo under tiden som jag gjorde lumpen. Det ven i bakaxeln och plingade i växellådan över 150 men den bara gick och gick.
Parallelt så skaffade ming polare en 528 -86 som blåste bakaxeln 2ggr för att sedan skära ihop totalt. Den jävla bilen var inte imponerande...



Det är ju det som är charmen med gamla bilar - Vi har alla våra egna religioner. Jag tycker BMW håller kasst och du tycker att alla Fordar knackar trots att de maskinerna försvann 90-91.

Vem bryr sig? Vi käftar om 15år gamla Svenssonbilar som går att köpa loss på mindre än en månadslön...


Tjejbil?!?! Öh du Oljedryp??


Märkligt att jämföra en taunus?? med 75vilda eller nåt, och en 528:a med 184hk och ganska bra med vikt när det gäller hållbarhet på drivlina??
( Fjortisnivå på mitt inlägg? Absolut :) )

Hur som helst är jag villig att skriva under på att äldre BMW är ett bra köp, har ägt en par st och ingen av de har krånglat speciellt mkt. Sen är det INTE dyrt med delar till en äldra BMW, kolla på toyota, där kan vi snacka priser på reservdelar!!! Inte håller det så bra heller, och jag har ändå en lite nyare.

Nej men tips på bil i 10'-20' segmentet skulle jag rekomendera 318i ( is helst, men de är lite dyrare har jag för mig. ) eller 320i, mkt roliga bilar för lite pengar.
Nissan Sunny är en helt ok bil, även Toyota Corolla ( faller på RWD dock )
Sant är väl att Voflo och Ford är prisvärda?? i de här regionerna, vet jag dock inget om, har aldrig ägt ngn och kommer aldrig göra det heller.
 
Last edited:
Rigge skrev:
Jojo... jag skulle vilja se hur en Fordaxel skulle hålla för den behandlingen.

Jag kommer då iallafall aldrig äga en blårykande, kam-ätande, knackande Ford. AIDS bilar kallas dom ju för, lätta att få, ett helvete att bli av med.
faktum är att doch motorerna är fan så mycket bättre än dom tidigare..
har oxå en bmw och jag kan ju inte påstå att dom är billiga att laga och försäkra.. desutom ett 80-tals as... men trevlig är den ialf med den lilla 6an och bakhjuls sliret :)

nej nu köper vi camaro 69or för pengarna :yoparty
 
Som Chrille säger så har man ju olika erfarenheter. Jag har dock aldrig ägt någon Ford, så det kan jag inte uttala mig fullt ut om. Men polare har haft diversa Fordar som alltid slutat på en skrot (eller i nån lyktstolpe :tungan)

Men erfarenheter av äldre och nyare BMW har jag däremot rätt mycket av! Och jag kan säga att jag är imponerad av dessa bilar! Så roliga att köra och enligt mig otroligt hållbara! (Se bara på m20b25 motorn, sån som sitter i min 325 -88. bottendel & drivlina håller för 4-500kusar om grejerna inte är slut)

Äldre riskokare har jag också bra erfarenheter av, dock faller dom på FWD.
 
Jag tar tillbaka ALLT jag sagt... kom nyss från garaget och kom på att jag måste byta motor. :död Trodde det var en vippa som sagt upp sig men det är vev eller ramlager som låter illa. BMW 325 ngt def. bytes mot Sierra.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top