BIL - Besiktning av 1978 års Chevrolet - Katalysator

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Inte hoj men ändå lite teknik..

HEJ!

Jag har en Chevrolet Monte Carlo 1978 som står i bitar och snyggas till. Bilen är utrustad med katalysator, och denna vill jag eventuellt ta bort för att få lite mulligare ljud. Avgassystemet i övrigt är nytt (ej grenrör). Flöden osv skiter jag i, bilen har bara 130 hp ur 5 liter så det är inte mkt att göra där. Ljuddämparen kan man visserligen modda med och byta ut, men eftersom den är ny så slipper jag helst det om jag kan göra det enkelt för mig genom att köra utan kat.

Hur är det egentligen med avgaskrav på så här gamla kärror? Jag blir inte riktigt klok när jag läser på bilprovningen, transportstyrelsen eller på forum. Kan man få igenom den utan kat? Mäter dom? Eller gör dom en okulärbesiktning och ser att den sitter där och nöjer sig med det? Isf kan man ju rensa den.

Någon som vet?

mvh
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom mäter avgaserna på besiktningen. Sådär pass gamla motorer har en tendens att behöva gå ganska fett för att gå bra. Tar du bort katalysatorn så kommer den att ge högre värden på CO och HC. Såpass att det troligen är risk att du inte tar dig igenom besiktningen utan att justera eller bestycka om förgasarna så den går magert vilket leder till att den kommer att gå rejält dåligt.
Dvs med lite otur så kommer den inte att gå speciellt bra till besiktningen. Det kan hända att du för att få den att gå hyfsat med godkända avgasvärden måste renovera förgasare.
Personligen skulle jag inte göra det för om den inte grejar avgasvärdena så blir det en del jobb för att få ner avgasvärdena så den blir godkänd.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det uppdaterades en del regler, även så långt bak i historien.

Det enda krav som finns på din bil är CO som inte får överstiga 4,5%. Din bil skall ha ett avgascertifikat så i teorin kan de slå ner på att du inte har katalysatorn på plats.

När det gäller vad bilen faktiskt presterar gällande CO med/utan kat så har jag ingen aning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tips, rensad kat, så ser det ut som att det sitter en där och fungerar. :hej
(i början så slog SBP-personalen på kattarna och lät det som att innehållet satt löst blev det 2'a, de hade kunskap om hur katen fungerade och inga instrument att mäta med. :fatta! ).
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag skulle ringa någon teknisk kundtjänst och fråga, det intressanta är väl vad som står i reg.beviset och står det inget där kanske det inte kan vara annat än generella krav. Den är väl Kalifornientypad från början men sen vad som fastslogs när den rulla över vattnet kan förmodligen ingen svara på utan handlingarna. Sen kan det naturligtvis skilja sig åt om det är en kontrollbesiktning du ska göra eller om den har ramlat ur vägtrafikregistret och den måste genomgå registreringsbesiktning. I dom fallen får man kanske bäst eller bara svar med en bokad registrering = annars får dom prata sig trötta med alla eventuellare och om man kan regga in farmors gamla eka med hjul...

-..medar då?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Katalysatorer på bilar äldre än 1988 behöver inte fungera. Är den typad med kat så behöver den sitta kvar dock, fungerande eller ej
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det uppdaterades en del regler, även så långt bak i historien.

Det enda krav som finns på din bil är CO som inte får överstiga 4,5%. Din bil skall ha ett avgascertifikat så i teorin kan de slå ner på att du inte har katalysatorn på plats.

När det gäller vad bilen faktiskt presterar gällande CO med/utan kat så har jag ingen aning.
Ofta så är förgasarna på så gamla bilar relativt slitna. Jag vet att farsan hade en Bubbla cabriolet från 1973 som när den var justerad så den gick bra hade 12%CO. Så för att få igenom den i besiktningen så var han tvungen att justera ned blandningen så den knappt gick. Så han valde till slut att krypa till korset och renovera förgasarna (eller om han bytte ut dom) för att få bilen körbar med godkända avgasvärden så han slapp böket med att hålla på.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top