Bikeweek? Liten utflykt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bikeweek verkar vara den här veckan, någon som är hugad på lite Kägla mot Örebro och en kort tur till Gelleråsen och kika på spektaklet?

/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kanske kan bli första gången för en annan på bana? 400 SEK är ju typ gratis! *funderar*

...det rekommenderar jag kanske inte... :näsblod

Är man en sådan som har respekt och överlevnadsinstinkt, så visst - men den enda öppna icke-smc-träffen jag kört på, är inget jag rekommenderar till helt ovana, det är wild wild west därute (naturligtvis beroende på vilka man har turen att åka tillsammans med).

En bekant benämnde Bikeweekkörningarna som "amatörernas julafton" - så jag tänkte mest åka dit och ta en kaffe, för att se om det stämmer (i så fall passar man ju in ;) ). :D


Man har ju en del förutfattade meningar om den här typen av körning, det är rätt snarlikt det Bilsport håller på med (en dag på banan) - och där är det precis livsfarligt att ge sig ut bland alla odödliga grabbar i övermotoriserade fordon som aldrig varit på bana förut. :hihi
 
Last edited:

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
...det rekommenderar jag kanske inte... :näsblod

Är man en sådan som har respekt och överlevnadsinstinkt, så visst - men den enda öppna icke-smc-träffen jag kört på, är inget jag rekommenderar till helt ovana, det är wild wild west därute (naturligtvis beroende på vilka man har turen att åka tillsammans med).
:näsblod Ooops, tur att man känner några vana killar som kan stoppa ens dumma tankar! Det lät så bra när man läste på den officiella BikeWeek-sidan :rolleyes:
Jaja, jag har nu (som av en händelse) övergett de tankarna och tar mig en funderare på om inte kaffet låter som en otroligt bra idé.... återkommer i frågan!

EDIT: Skulle vara kul att bara vara där och kolla på "spektaklet", om det är WWW därute :död
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
:näsblod Ooops, tur att man känner några vana killar som kan stoppa ens dumma tankar! Det lät så bra när man läste på den officiella BikeWeek-sidan :rolleyes:
Jaja, jag har nu (som av en händelse) övergett de tankarna och tar mig en funderare på om inte kaffet låter som en otroligt bra idé.... återkommer i frågan!

EDIT: Skulle vara kul att bara vara där och kolla på "spektaklet", om det är WWW därute :död

Lyssna inte på det där, har varit 2 ggr på bikedagarna och det har fungerat hur bra som helst. Enda som finns att klaga på kanske är de släpper in lite väl mycket folk i varje grupp. De delar upp i grupper efter tempo och så är det lite olika omkörningsregler i grupperna, något vilda västern är det inte tal om.

Tror vissa kanske har snöat in på detaljstyrda smckurser med stödhjul... :tungan

Faktum är att bästa bankörningen jag har varit på var en med öppen depå, dvs inga grupper och "inga" regler. Bara köra så mycket du orkar.. Vissa skulle kalla det för vilda västern men det fungerade utomordentligt bra, aldrig trångt på banan, få avkörningar, och väldigt mycket bantid!

ÅK DIT O BRASSA HELVETTT11! Bana är sjukt kul...
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nja, jag talar bara från personlig erfarenhet...har kört båda typerna, för en ovan är det betydligt lugnare på en smckurs, och du får åka precis så fort du vill även med SMC.
Skillnaden är att man tar hand om smågrabbar med litenballe-syndromet som inte kan behärska sig och visa andra respekt på banan...

Visst var det folk som gjorde tokmanövrar på smc-körningarna med, men det var snabbt någon där och styrde upp och förklarade att det var fel...det var det inte på den öppna körningen jag var på, den dagen blev en förare torpederad av ett sådant gött mopedfucko i slutet av rakan och fick framhjulet bortkört...det skulle bromsas förbi (det ålbetet höll på att komma undan med, det fanns ingen inne i depån som fick hejd på honom, eller fattade vad han gjort).

...det är sammalika fenomen i bilåkandet, jag har lite erfarenhet från den biten. ;)

Om man bortser från det bekymret, så är det bristen på info och feedback, mig veterligen föds ingen av oss till roadracingförare, så varför inte börja med lite info om hur man kan/bör göra... :fakta

Faktum kvarstår, det är ett betydligt mera otrevligt klimat för en rookie på de öppna bankörningarna.


Sedan att jag snöat in eller inte, tja, jag upplever att jag har nytta av dem, betydligt mer så än att ut och brassa runt helt utan input från någon som kan mer än mig - kanske inte hårt nog? :rolleyes

/J
 
Last edited:

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Ja, man har ju semester å behöver nåt vettigt att göra.. jag är på
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Nja, jag talar bara från personlig erfarenhet...har kört båda typerna, för en ovan är det betydligt lugnare på en smckurs, och du får åka precis så fort du vill även med SMC.
Skillnaden är att man tar hand om smågrabbar med litenballe-syndromet som inte kan behärska sig och visa andra respekt på banan...

Visst var det folk som gjorde tokmanövrar på smc-körningarna med, men det var snabbt någon där och styrde upp och förklarade att det var fel...det var det inte på den öppna körningen jag var på, den dagen blev en förare torpederad av ett sådant gött mopedfucko i slutet av rakan och fick framhjulet bortkört...det skulle bromsas förbi (det ålbetet höll på att komma undan med, det fanns ingen inne i depån som fick hejd på honom, eller fattade vad han gjort).

...det är sammalika fenomen i bilåkandet, jag har lite erfarenhet från den biten. ;)

Om man bortser från det bekymret, så är det bristen på info och feedback, mig veterligen föds ingen av oss till roadracingförare, så varför inte börja med lite info om hur man kan/bör göra... :fakta

Faktum kvarstår, det är ett betydligt mera otrevligt klimat för en rookie på de öppna bankörningarna.


Sedan att jag snöat in eller inte, tja, jag upplever att jag har nytta av dem, betydligt mer så än att ut och brassa runt helt utan input från någon som kan mer än mig - kanske inte hårt nog? :rolleyes

/J

Nope, det är fjolligt med kurser! :gnissla

Hoppas du förstog att det var en ganska stor skopa ironi i det stycket jag skrev tidigare. Det jag ville få fram var helt enkelt att det vore jäkligt synd om någon blir avskräckt att åka pga av det du skrev vilket inte alls stämmer med mina erfarenheter därifrån. Speciellt med tanke på prisskillnaden mot en smckurs!

Min första bankörning var faktiskt just på bikeweek på åsen, då tog vi lugna gruppen första passet. Och där gick det så lugnt att man faktiskt kunde åka runt med en hand på styret och titta på vyerna, och det var en salig blandning av hojtyper. Där var det verkligen ingen vilda västern. Vi bytte grupp ganska snabbt för att kunna åka lite friare...

Dessutom var det inga problem alls att be någon instruktör att åka några varv bakom för att kolla in ditt spårval/sittställning osv osv.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fan vi lär gört!

Är det väder imorgon, så vettifasiken...jag skall snegla lite på alternativrutt, kan bli att man tar bakvägen till Gelleråsen via Loka....får klura på't, det blir lite längre, men jag åker inte motorväg om jag inte behöver. ;)

/J
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har varit och kikat på dessa körningar förr och det har vrit som SGM säger rena rama Vilda Västern där ute........ men var där idag och körde och måste säga att det gick riktigt städat till därute, en riktig krasch och det var en RIKTIG krasch annars någon liten avåkning.

Möjigt att jag hänger på om jag är ledig och att det är uppehåll.

Försök klämma in väg 243 mellan Nora och Karlskoga i rutten.:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vädret verkar säga onsdag enligt Rotor...vi får se, är nog uppe med tuppen och spanar in lämplig rutt imorgon. :)

Det ser ju ut att vara en lagomt go rutt om man tar Köping, Himmeta, Fellingsbro, Frövi...sedan sikta på Nora, så Nora till Karlskoga. :)

Inte farligt långt heller, det finns en go lite krokrutt efter Himmeta, man håller höger istället för vänster vid det första korset, så hamnar man strax efter Fellingsbro, på väg mot Frövi..
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tisdag visar regn mellan 08 - 18, alltifrån skurar till ihållande. Onsdag däremot är endast sol och lite moln med någon lätt skur. Så gissingsvis är onsdag bättre att satsa på, men värt att kolla vädret imorgon bitti igen.

Jag hade annars redan planerat en längre repa på onsdagen... så det skulle ju passa fina fisken. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vädret är ju på sin bästa sida tamigfan oavbrutet i det här landet...det lovas både sprutregn och uppehåll imorgon, beroende på vem man väljer att lita på.

Vad gäller svenskt sommarväder så är mitt glas alltid halvtomt i den frågan. :hihi Vi får se hur det blir med det här...

/J
 

Kribban

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda VFR800 -04
Vädret är ju på sin bästa sida tamigfan oavbrutet i det här landet...det lovas både sprutregn och uppehåll imorgon, beroende på vem man väljer att lita på.

Vad gäller svenskt sommarväder så är mitt glas alltid halvtomt i den frågan. :hihi Vi får se hur det blir med det här...

/J

Jag är på om inte väderprognoserna ikväll för morgondagen visar nederbörd i form katter och hundar!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top