Bikes inställning till mätningar

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Till dom av er som tyckte effekt o vrid mätningarna i Bike såg konstiga
ut (nr 4/03, 4 sporthojar m slipon (tror jag) och offroad hojarna)
har Gerry levererat följande svar: (fr bike.se)

"Hejsan! Effekt- och vridmomentsmätningarna är gjorda hos Fredrik Kjällman hos Schneiders i Upplands Väsby, de avser bakhjulseffekt. Vi kan inte annat än att redovisa de uppmätta värdena, inte sitta vid skrivbordet och konstruera egna.
...
Det är riktigt att det bara är Varaderon som är 2003:a, resten är fjolårsmodeller, därav fjolårets mätningar igen.
...
Hälsning Gerry"

"Vi sk-ter i om dom är helt åt skogen, vi publicerar dom iaf", mao.
Intressant inställning till publicerade mätningar i Bike; eller hur ?
/u
 
Last edited:

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Bevisar ju bara hur seriöst de tar sitt uppdrag att förmedla fakta till hojåkare.....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Re: Re: Bikes inställning till mätningar

K-Micke skrev:
Vad är det som är helt åt skogen?
Var mätningarna så dåliga?
Ja. Effekt- och vridkurvorna stämde inte överens dvs. en av dom
är helt fel, men omöjligt säga vilken och på vad sätt. Det är alltså
inget finlir om ev. mätfel, utan nåt principfel på kurvorna.
F Bladen kunde man hitta varvtal där vridet m slipon minskat men
effekten vid samma varvtal ökat; en ren omöjlighet. Likaså var
gsx1000 fel på nåt liknande sätt oxå.

För offroadarna var 4 av 5 mätningar på förra årets modeller.
Av Bmws kurvor såg man direkt att max varv skilde, dvs. nån
kurva låg minst 500 varv fel. Kanske fler fel oxå. Samma kurva
publicerades förra året o då mailade jag in till bike flera ggr om det
och lik f-t publicerar dom samma felaktiga kurva en gång till !

Som lök på laxen tycker Gerry varken att det är nåt att be om ursäkt
för eller ta reda på hur det gått till eller lova nåt försök till bättring.

Nordens ledande hojtidning - AftonBike
/u
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Har tittat lite på effektdiagr gällande "Ringen smiskarna" i nummer 4. INGET av diagrammen är korrekt!
Ex
Citat: "...men ändå får vi en klart starkare effektkurva än orginal. Vid 8 200 varv skiljer tjugo hästar!"
Man läser i effekt diagrammet orginal - 90hk, Yosh - 111hk, plus 21hk. Men om man räknar ut effekten från vrid kurvorna får man ungefär: orginal - 105hk, Yush - 111hk, skillnad 6hk.
Vid 11 500rpm läser man orginal - 133,5hk, Yosh - 138,1hk plus 4,6hk. När man räknar från vrid: orginal - 148hk, Yosh - 138hk, minus 10hk.
På Hondan skiljer det mest men de övriga diagrammen är ALLA fel vid något varvtal!

När man sedan tar kritiken med en klackspark och inte tycker man har gjort något fel......

Visst, det är kul med flashiga reportage och bilder men när faktainnehållet inte går att lita på vad kan man då lita på. När det är så här grava fel i uppgifterna går det alltså inte att dra en enda slutsats. Är det överhuvudtaget någon mening att läsa Bikes effekttester?

Vad värre är, så är det här exemplet tyvärr inte ett undantag utan mer en regel numera i Bike (även andra tidningar också för den delen).
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag kan ju säga att jag bryr mig inte om att läsa "faktarutorna" i Bike längre, har sett så många skrattretande felaktiga siffror där. Tråkigt för deras trovärdighet...
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Marcus skrev:
Jag kan ju säga att jag bryr mig inte om att läsa "faktarutorna" i Bike längre, har sett så många skrattretande felaktiga siffror där. Tråkigt för deras trovärdighet...

Tacka vet jag Performance Bike, jag tycker åtminstone att dom ger ett mera seriöst intryck + jäkla fin humor! :tummenupp


Mycket beklagligt att Ronnie Smith har omkommit i en olycka, han var verkligen en av höjdar figurerna i tidningen. :(
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
De kanske inte är medvetna om att vrid, effekt och varvtal har en matematiskt inbördes relation och därmed lätt kan kontrolleras :confused:

Vad säger Fredrik Kjällman / Schneiders ? Kan knappast vara nån vidare reklam att förknippas med diagram som inte går att få i verkligheten.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Den gode Gerry har tidigare tom försett mig med den formeln
(visserligen f kw men iaf) så i princip vet han det.

Har kontaktat Fredrik på Schneiders för att höra hur Bike får
resultatet. Vi får väl se om/när han återkommer.
/u
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
BiKE suger

Marcus skrev:
Jag kan ju säga att jag bryr mig inte om att läsa "faktarutorna" i Bike längre, har sett så många skrattretande felaktiga siffror där. Tråkigt för deras trovärdighet...
Jag kan ju säga att jag bryr mig inte om att läsa BiKE över huvud taget längre. SÅÅÅ kass och tråkig tidning dessutom proppad med felaktigheter precis överallt tex "nya CBR 600 med inverterad framgaffel" läste jag i en polares tidning. Ta senaste numret. Av bilderna att döma tycks de faktiskt ha åkt till Nürburgring med de fyra stora, men hur mycket skriver de om hur de är att köra då? 5-6 smala rader om varje hoj!
Jag skiter väl fullständigt i hur smala vevstakarna är på en SV1000!!! Jag vill veta hur hojen är att köra! Och designen/layouten har sett likadan ut i tiotals år. Fyrkantigt, svart på vitt och totalt humorlöst.

Tacka vet jag de engelska hojtidningarna Performance Bikes, Superbike och T.W.O. Utförliga reportage, snygga bilder och massor av humor borgar för mycket innehållsrik och samtidigt underhållande läsning. Dags för BiKE att vakna upp och ta sig in i 2000-talet
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Aha. Jag skummade bara igenom effekt siffrorna och konstatera att Gixxer1000 fick en enorm effekt, Men nu fick jag förklaringen, kanske ska läsa mer noggrant eller skita i att läsa.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Det är ju allmänt kännt att dom varje år "väljer" en personlig favorit Senare år GSXR1000 innan den R1 och då är dom bäst på allt, kurvor som visar typ 20hk mer än tex. CBR900...
Hmm är det seriöst?
Men det är ju tyvärr många som går på siffrorna i Bike utan att testa dom andra cyklarna, som kanske hade varit mer anpassade efter just dem.
/D
 

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Lokke skrev:
Tacka vet jag Performance Bike, jag tycker åtminstone att dom ger ett mera seriöst intryck + jäkla fin humor! :tummenupp


Mycket beklagligt att Ronnie Smith har omkommit i en olycka, han var verkligen en av höjdar figurerna i tidningen. :(

Håller med!

Ronnie Smith var ju helskön. Det sjukaste repotaget han var involverad i måste väl vara när han skulle testa "hur mycket nerlägg som är möjligt" med en hoj. Han tog helt enkelt en ZX-7R och körde runt i cirklar med allt mer nerlägg tills han klotade :) och sedan likadant med en RGV 250.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Kan inte annat än att hålla med, det finns massor av exempel på att mätresultaten i bike inte stämmer överens med verkligheten. Om man läser deras omdömen om vissa hojar så är det ytterst sällan det stämmer överens med deras testvärden och vice versa, motsägelsefullt mao. Gerry kan ta Leek i handen och rasta bmw:s på ringen så läser jag performance bike ist
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top