Bikes & Babes! (Moraltanter undanbedes!)

Feck, jag har glömt att det är skillnad skottkärrehjulsmoppar! :(
Sorry :död
Vill påstå att din text var helt korrekt, en scooter är väl alltid en scooter (skoter på svenska) - på samma sätt som att en motorcykel är en motorcykel?

Hade du däremot skrivit Mus o Pussi på Lambretta så hade texten varit felaktig :)

Vill påstå att din text var helt korrekt, en scooter är väl alltid en scooter (skoter på svenska) - på samma sätt som att en motorcykel är en motorcykel?

Hade du däremot skrivit Mus o Pussi på Lambretta så hade texten varit felaktig :)
Skoter är ett terrängfordon med band, som man framför på snö!
Bara så att vi är tydliga där :)

Ja, precis.
Kommer du upp hit och säger att det där är en skoter, då påvisar det bara att du vistas illegalt norr om Umeå, och bör förvisas omgående. ;)

Precis och det som i söder kallas skoter är ju en vespa, vespor finns från ett flertal olika tillverkare? Skulle nån här börja snacka om en Yamaha skoter rör det sig om en Nytro, Viper, ET340 osv, en Yamaha vespa är nåt helt annat.

Precis och det som i söder kallas skoter är ju en vespa, vespor finns från ett flertal olika tillverkare? Skulle nån här börja snacka om en Yamaha skoter rör det sig om en Nytro, Viper, ET340 osv, en Yamaha vespa är nåt helt annat.
Nu får vi styra upp detta märker jag. Vespa är ett varumärke samt ett antal scootermodeller (ganska många över åren...). Sedan finns det många andra som tillverkar utmärkta scootrar. Som t ex Yamaha.

Så man kan inte kalla alla scootrar för Vespa. Det blir lika fel som att kalla alla fyrhjulsdrivna bilar för Jeep (som vissa gör... Suck!), kalla alla bilar för Volvo oavsett tillverkare, eller att kalla alla snöskotrar för Ski-Doo.

Slut på lektionen! :)
Nu kan alla sjunka ned i soffan igen med onsdagsgroggen & Netflix och fundera på varför det är så mycket OT i den här tråden också. Redan vinter?? :D

I skrift går det utmärkt att särskilja (snö)skoter och en med hjul, scooter. Men i tal så föredrar jag att slarvigt använda Vespa för de som har hjul, och skoter för de som går på snö. Sen slarvar jag säkert med det ändå ibland, men det ska ni skita i. ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing