Bikes & Babes! (Moraltanter undanbedes!)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Allt är möjligt i både porrfilmer och canonballfilmer.

Countach är ju drömbilen
Håller helt och fullt med dig, i byn där jag växte upp fanns en och det ryktades att föraren ägde Liseberg.
James May körde en i toppgear med slutorden " det finns pojkdrömmar som inte ska bli annat än pojkdrömmar "
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var inte det där ur någon av 80 talets kalkonfilmer där man tävlade i att köra fort i USA?
(ja, jag såg dom allihopa, oavsett hur dåliga dom var)


Eftersom vi pausat själva trådämnet lite, så vill jag å det strängaste protestera mot epitetet "kalkonfilm" i sammanhanget.

Filmen "The Cannonball Run" från 1981 är en fantastisk film, med inte bara verklighetsbakgrund utan mer autenticitet än så:

Hal Needham regisserade.
Han hade deltagit i flera upplagor av racet. Brock Yates - arrangören, finns med i filmen. Flera av bilarna som passerar förbi i filmen är actual entries från tidigare löp. Ambulansen som Burt Reynolds och Dom Delouise härjar runt i är Brock Yates och Hal Needhams kärra från första officiella Cannonball löpet 10 år tidigare. Den var preppad med en Dick Landy-byggd 502” storblock på en fruktansvärd massa hästar - och med headers som gav en värmestrålning som höll på att knäcka deltagarna - och sedermera även knäckte transmissionen.

Vidare hade bilen en tankkapacitet på 350 liter bränsle - parat med 4 olika tanklock!

Man kunde alltså köra in i mitten mellan två olika sulor, rycka åt sig 4 olika pistolventiler och tanka från 4 pumpar samtidigt!

Och, man hade Brock Yates fru på båren i bilen - spelandes dödssjuk patient.

Ja, det fanns uppföljare som var piss i kubik. Men originalet är guld.
Ju mer man lär sig om de tidiga loppen, desto mer framstår The Cannonball Run som en... ...dokumentärfilm, med en charmig pajas som huvudrollsinnehavare.

Missförså mig rätt - Burt Reynolds är fantastisk i rollen och lockar fram massor av skratt - men allt vad vi ser på filmen har verkligen hänt. I ett lopp eller ett annat. Det har varit Nascar-förare som deltagare - som förlorat sin tävlingslicens tack vare sitt deltagande. Brock Yates själv fick ett ultimatum - sluta stå som arrangör eller förlora jobbet som chefredaktör för den STORA motortidningen.

Han körde sitt race, bildligt och bokstavligt, fick sparken - men återinsattes senare "by populär demand".

Hur som - det finns fortfarande massa intressant att lära om denna 50 år gamla protest mot trafiklagstiftning.

VinWiki är en verkligt intressant kanal att följa: här en intervju med Brock Yates änka "Lady Pamela"
- patienten i ambulansen:

 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag tänkte på canonball, googlade och där var det tjejer som körde lambo och blev stoppade av polisen, men slapp undan efter en... muntlig ursäkt.

Ända tills dom blev stoppade av en kvinnlig polis.
Så var det ju,
1682329449836.png
och för att inte bli banned for life här är en hoj också på bild.
Nu är ordningen återställd.
1682329658356.png

Det stod ju inte i det finstilta att de skulle vara i samma billd...och det öppnar ju upp en hel aveny av möjligheter. Men dit ska vi inte gå. :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom vi pausat själva trådämnet lite, så vill jag å det strängaste protestera mot epitetet "kalkonfilm" i sammanhanget.

Brock Yates hoppade väl av filmen för att dom "hollywoodiserade" lite för mycket.
Men ja, den var tänkt att vara dokumentär, vissa delar blev kvar, och sedan blev det en kalkonrulle.

Men du har rätt i att dom andra canonballfilmerna var sämre
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top