Bikejacking. Ny trend?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En ung man blev på söndagseftermiddagen rånad på sin motorcykel av två andra män.

Polisen larmades om rånet klockan 16.48. Då hade två män på en motorcykel rånat en ung man på hans motorcykel och en mobiltelefon. Rånarna beskrivs som svarthåriga, svartklädda och utan hjälm.

De försvann från platsen, Dimvädersgatan i norra Biskopsgården, på cykelbanan mot Väderilsgatan.

- Vi har patruller i området som jobbar med ärendet nu, säger Björn Mattsson, inre befäl vid Hisingspolisen.

Enligt polisen ska inget vapen ha använts, rånarna använde verbala hot.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.439628-ranades-pa-sin-mc

Hoppas att de åker fast eller omkull. Dock synd för hojägaren ifall de kraschar/förstör hojen..

Hoppas verkligen inte killen får problem med FB, vilket inte skulle förvåna mig i den skeva staten sverige (eftersom han "gav" bort hojen och den inte blev "stulen").

Carjacking är ett hyfsat vanligt fenomen nere i europa, och jag har läst att det inträffat i Sverige också.

Dvs att en förare under hot tvingas lämna ifrån sig sin bil. Ofta vid ett rödljus etc.

Knappast någon ny trend tror jag. Ungdomar rånas på sina mopeder av jämnåriga. Händer ideligen. Föga förvånar det mig mig att någon gör likadant när det kommer till motorcyklar. Många nyare motorcyklar har startspärrar numera vilket gör dem svårare att starta för "amatörerna".

Bilägare rånas på sina bilar allt oftare också och det beror nog på att det blivit allt svårare att stjäla bilarna med startspärr. Vi pratar om amatörerna nu. En väns föräldrar fick besök i hemmet där de under pistolhot fick lämna ifrån sig bilnycklarna sin bil som senare användes som flyktbil vid ett bankrån och hittades uppbrunnen. Detta skedde utomlands. Den trenden kommer nog hit också förr eller senare. Vi kommer att se allt grövre brott av den här typen tror jag.

Desto svårare det blir att stjäla motorcyklar och bilar desto mer rån av den här typen kommer vi att se.

Last edited:
Dvs att en förare under hot tvingas lämna ifrån sig sin bil. Ofta vid ett rödljus etc.
Använde inte biltillverkarna/larmföretagen i t ex LA ofta en funktion som låste bildörrarna automatiskt under en viss fart eller stillastående om man glömt det själv just för att ingen skulle kunna riva upp dörren vid rödljus? Som stöldförebyggande kanske vi skulle ha en funktion på hojen som slår dit ett skivbromslås automatiskt vid lågfart. :näsblod :rolleyes:

Använde inte biltillverkarna/larmföretagen i t ex LA ofta en funktion som låste bildörrarna automatiskt under en viss fart eller stillastående om man glömt det själv just för att ingen skulle kunna riva upp dörren vid rödljus? Som stöldförebyggande kanske vi skulle ha en funktion på hojen som slår dit ett skivbromslås automatiskt vid lågfart. :näsblod :rolleyes:
:hihi

Fast en sändare i fickan kanske vore något. Kommer föraren längre än 10m bort från hojen så fimpas motorn. Nackdelen är väl att då får han stryk, också.

Utomlands är bilarna ofta programmerade så att dörrarna ska låsas automatiskt. Det kan man säkert be återförsäljaren fixa åt en om man är orolig för att råka ut för ett bilrån.

En annan funktion de har ibland utomlands är en startspärr som går in efter en viss tid om inte föraren trycker in en kombination varje gång en dörr öppnats i bilen. En eventuell rånare kommer inte särskilt långt, men antagligen tillräckligt långt borta för att ägaren ska kunna sätta sig i säkerhet. Bilens motor stängs helt enkelt av efter ett tag och bilen blir obrukbar.

Finns ju bilar där man bara har nåt kort i plånboken, eller chip på sig, som låser upp dörrarna automatiskt när du närmar dig och sen bara en startknapp i bilen, som hela tiden känner av att den har chippet inom ett visst avstånd.

Borde ju funka på hoj med, slipper man nycklar och allt och om nån snor hojen av dig vid tex rödljus kommer de bara 100 meter

Finns ju bilar där man bara har nåt kort i plånboken, eller chip på sig, som låser upp dörrarna automatiskt när du närmar dig och sen bara en startknapp i bilen, som hela tiden känner av att den har chippet inom ett visst avstånd.

Borde ju funka på hoj med, slipper man nycklar och allt och om nån snor hojen av dig vid tex rödljus kommer de bara 100 meter

Mhm. Så har jag på bilen. Borde inte vara allt för svårt att fixa på hoj. Ducati har redan det på sin nya multistrada vet jag.

Är nog större risk att få en istapp i huvudet i Juli än att bli av med bilen vid ett rödljus " Give up da car nigga" ( boys in da hood ):död

Men jag känner TVÅ som blivit av med bilen till knivviftande smådårar på parkeringen utanför Heron City.

Fast en gång hoppade Janne Schaffer in i min bil i tron om att det var en taxi, en packad långhårig lodis som hoppar in i baksätet är nästan skäl att hoppa ur iaf:gnissla

Mopedjacking är nog ganska vanlig däremot.

Det är nog inte bara i LA.
Det är i många länder så att bilen låses automatiskt när man börjar köra och sedan måste man låsa upp den för att komma ur.

Funktionen finns i dom flesta bilar. På Audi vet jag att man kan ställa om det med i servicegränssnittet. Allt man behöver är en dator med programvara och en OBD2 kabel.
Alternativt kan man be verkstaden ställa om det.

Dock har dom funktionerna en nackdel. Dagens bilar har väldigt starka krockburar och om alla bilar är låsta så blir det svårare för räddningstjänsten att ta sig in i bilen för att få ut dom som sitter där i händelse av en trafikolycka. Jag gissar att det är anledningen till att man inte har aktiverat funktionen i länder där Carjacking är väldigt ovanligt.

Men att låta bilen läsa av en sändare som föraren har i fickan är ju perfekt. Då kan man ställa in den så att den ska tillåta dom att komma iväg en liten bit innan bilen spärras så att föraren slipper få stryk. 10 meter är ju lite väl kort om man vill kunna komma undan.
Och det borde vara en smal sak att implementera i moderna bilar som mer och mer börjar få nyckellösa lås och startsystem.

Dock har dom funktionerna en nackdel. Dagens bilar har väldigt starka krockburar och om alla bilar är låsta så blir det svårare för räddningstjänsten att ta sig in i bilen för att få ut dom som sitter där i händelse av en trafikolycka. Jag gissar att det är anledningen till att man inte har aktiverat funktionen i länder där Carjacking är väldigt ovanligt.

De flesta bilar med funktionen att de låser sig själva, låser också upp sig själva om de känner att en krock har inträffat. Men visst, den funktionen kan ju fallera.

Finns det någon information eller statistik över vilken vilka sorts bilar alt hojar som är populärast för kaparna att råna en på? Är det mest fråga om exklusiva fordon (sport/lyx)?

Utomlands är bilarna ofta programmerade så att dörrarna ska låsas automatiskt. Det kan man säkert be återförsäljaren fixa åt en om man är orolig för att råka ut för ett bilrån.
Finns på blandannat nyare Audi även i Sverige. När man har startat bilen och rullat iväg några meter så låser den dörrarna.

Fast en sändare i fickan kanske vore något. Kommer föraren längre än 10m bort från hojen så fimpas motorn. Nackdelen är väl att då får han stryk, också.

Hur är det en nackdel? :va
Fatta vad man skulle vansinnesslå... Och har man full utrustning och han inte har man ju lite övertag. :D
" - Kolfiberknogmacka till herrn? "

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...