Bike Events Knutstorp 28/9

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
banhoj
è det orginalljudämpare som gäller för alla?

även vit grupp :confused:

någon som har en eller två orginaldämpare till r6à -00

hur får du på orgilalblås på racesystemet

Akrapovic EVO helsystem

yahman skrev:

Akrapovic EVO helsystem

Jag skall dit, och tar med mig orginal burk.

Om du skall få på orginal burk så får du kapa, svetsa och lirka med lite Mcgiver lösningar. Eller så får du helt enkelt sätta på hela original systemet, tar inte så lång tid :tummenupp

Ses på Knudan

Mvh//ZF

yahman skrev:

Akrapovic EVO helsystem

det får man inte....
du får så fall helt enkelt köra med Orginal EVO helsystem :crash , skit samma behövs ingen effekt på den banan.

Nu är jag och två ducce-kompisar anmälda till gul grupp på måndag!
Kl. 10 var det 17 personer anmälda i denna grupp. Jag förstod det som att det fanns gott om plats men att anmälningarna trillade på rätt bra just nu.

Vilken policy om ljudnivå gäller på denna bankörning?
Min Aprilia-twin låter en hel del (ni som kör på SRW har nog hört mig!), tror ni att det är OK på Knudan?

Om tveksamt, tror ni det kan räcka med insatser med stålull som dämpar lite grand?

Brukar vär bara vara på Anderstorp som de är gnälliga!?

Jag chansar på att mitt Acra klarar sig!

Jag ringde just till Bike-Events och frågade om ljudnivåerna: 95 dB vid förbipasserande gäller. (som på de flesta andra ställen)
Jag frågade om de trodde att min Aprilia-twin skulle klara ljudkraven och fick till svar att med slip-on var det inte alls troligt då det brukar vara nätt jämnt att Aprilior klarar detta med originalsystem...

Om ljudnivåerna överskrids får Banan Knutstorp böter på 1/4 miljon kronor! Så då skulle knappast Bike-Events få fortsätta hyra banan, så de håller hårt på reglerna och svartflaggar de som låter för mycket!

Jobbigt. Då måste jag byta system...

Jag tycker att det är helt värdelöst med de där löjliga buller kraven!

När jag körde Bike-Events i våras på Knutstorp blev jag avstängd från banan i andra passet (eller var det första) - fick köra ända hem o hämta originalburk och tillbaka igen (förlorade flera pass + massa pengar i bensin) - och jag hade ett ganska tyst acrapovic slip-on (inte helsystem). Så ta det säkra före det osäkra och kör med originalgrejor.

Sen tycker jag att Bike-Events är mer känsliga än tex kvällsträningarna, men det handlar säkert om att de är där för att tjäna pengar. Om dom inte får komma tillbaka o hyra banan så tjändar dom juh inget (o vi får inte köra lika mycket heller)

Ses på söndag :tummenupp

metallgutten skrev:
förlorade flera pass + massa pengar i bensin

Sen tycker jag att Bike-Events är mer känsliga än tex kvällsträningarna

Tror du inte det gått åt ungefär lika mycket bensin på de missade passen?

SMC var inte så kinkiga, jag hade nog inte behövt mina orginalblås då det var många som mullrade på ordenligt.
Hyllinge MS har dispens för kvällsträningarna, likaså STCC-cirkusen och några till. Det är gnälliga grannar som är problemet. Finns det ingen här i Svalövs kommun som kan börja jobba i miljönämden så att de löjliga bullkraven kommer bort? Eller iaf. slänga alla klagomål i papperskorgen. 95dB är tokigt, lägre än SBP.

Last edited:
aj aj
behöver en orginlaburk till sönda panik....

någon som har en skadad eller skrotad burk till mig??????

FireSalle skrev:
Tror du inte det gått åt ungefär lika mycket bensin på de missade passen?

SMC var inte så kinkiga, jag hade nog inte behövt mina orginalblås då det var många som mullrade på ordenligt.
Hyllinge MS har dispens för kvällsträningarna, likaså STCC-cirkusen och några till. Det är gnälliga grannar som är problemet. Finns det ingen här i Svalövs kommun som kan börja jobba i miljönämden så att de löjliga bullkraven kommer bort? Eller iaf. slänga alla klagomål i papperskorgen. 95dB är tokigt, lägre än SBP.

95 dB är INTE lägre än bilprovningen.
SBP har 103 dB som maxgräns för motorcyklar vid mätning 50 cm från utblåset i en vinkel av 45 grader från blåsets centrumlinje.

95 dB på Knutstorp är FÖRBIPASSERANDE (enligt Knutstorps ansvariga) och detta är likvärdigt med SBP:s 103 dB.
Det finns ingen anledning för Knutstorp att ha ett krav som är lägre än det buller som godkännes på allmän väg.

Efter mitt samtal med Bike-Events så verkade det enda rätta vara att byta till originalsystem, så på kvällen skred jag till verket.

Mina slip-on är högmonterade så fästena för dessa är dolda högt upp innanför bakkåpan, så jag måste montera bort hela bakre kåpan... :zpy
Nån timme senare satt originalsystemet på plats och jag var helt klar. Då stiger jag några meter bak och beundrar mitt arbete bara för att konstatera att originalburkarna sitter något lägre och längre ut än fotpinnarna. FAN! På alla bankörningar så skrapar jag ju mina fotpinnar... :mad:
Fan, va trist att inte kunna luta fullt i kurvorna. Det håller inte! Bara att byta tillbaka till slip-on och be en bön inför bandagen... :mad: :confused: :zpy

Tre timmars arbete bara för att vara tillbaka till ruta ett... :rolleyes: :p

Är det någon som vet var mätmikrofonen på Knutstorp är monterad?

Någon som har knep (och helst erfarenhet av) hur man "lurar" mätningarna? :fakta
-start/mål-rakan?
-hålla till vänster?
-slå av gasen?
.....
:notme

Tacksam för svar!

Skaffa en ordentlig cykel så slipper man sånna problem. :D
Dessutom är det löjligt att ha två burkar när man klarar sig med en.

Är det nu jag ska berätta att problemet tar mig ca 10 minuter att lösa? :D :slicka

Äh, lägg av nu Corben. :mad:

Riktiga män mekar! :tummenupp

Riktiga hojar mullrar gött! (läs: V-twin!) :rock

EDIT: Fotpinnarna SKA flyttas upp: Jack-up plates

Last edited:
Tokas skrev:
Äh, lägg av nu Corben. :mad:
Måste jag?? :D

Riktiga män mekar! :tummenupp
Vi andra kör... :slicka

Riktiga hojar mullrar gött! (läs: V-twin!) :rock
Muller=penisförlängare (och mektidsförlängare...). :D

För att återgå till allvaret. Kan du inte tysta ner dom på nåt vis? Har ju sett folk köra med avskurna cokeburkar med hål i tex. Frågan är bara om det hjälper?

Jo jag har insatser till dem, de dämpar en del, men inte så mycket...

Jag ska modifiera dem ytterligare lite för att om möjligt dämpa lite mer.

Bifogat

• slip-on-insatser.jpg
    slip-on-insatser.jpg
    70.6 KB · Visningar: 133
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Äh, lägg av nu Corben.
--------------------------------------------------------------------------------
Måste jag??

JAA!!! :whip

quote:
Riktiga män mekar!
Vi andra kör... -långsammare!

För att förstå måste du ha läst Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
:fakta

quote:
Riktiga hojar mullrar gött! (läs: V-twin!)
Muller=penisförlängare (och mektidsförlängare...).

"Loud pipes saves lives!"

Mullret är en del av helheten vid den njutning man får med en skön V-twin!
:rock

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...