Bike begagnat guide

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bikes begagnatbibel har varit med i åratal. Över lag så tycker jag att den varit bra, men nu senaste åren börjar jag undra.

Det är samma beskrivningar med som varit med i över tio år. Uppdateringar kommer inte med i texten. Ett exempel, har inte stora delar av GSX serien haft ett case för bromsar ? Bör inte detta tas upp ? DR 650 se, första årsmodellerna var väl lite strulig med att svettas vid cylinderfot / cylinder topp, samt om neutral lampan slutar funka är det stort ras på G. Bör inte detta tas upp ? DR 350 är fortfarande med, som den varit de senaste 15 åren eller så, men ingenting om DRZ 400 som i nuläget det bör finnas fler av ute på vägarna. Finnes massor mer som borde uppdaterats, detta var bara vad jag hitta på ett par av sidorna.

Är detta något som det är ok att ta 130 spänn för ? Kanske om den var löpande uppdaterad, men de senaste åren känns det mest som det varit en rak cut n paste från året innan. Vad ska krävas för att de faktiskt ska lägga ner lite tid på att leverera något läsvärt ?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag kan hålla med.
Man har även GSXR1000 03-06 som "samma" hoj, men GSXR 1000 -05 var helt ny mot -04.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mehåll!
En liten uppdatering på denna annars så goda idén vore på sin plats.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag kan hålla med.
Man har även GSXR1000 03-06 som "samma" hoj, men GSXR 1000 -05 var helt ny mot -04.

Kan vi då göra en kvalificerad gissning att texten då varit den samma sedan -04 eller så ? Dvs i 10 år...... Har slängt ett gäng av mina gamla, men om någon läser detta har ett äldre ex liggande så dubbelkolla gärna.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har inte köpt bikes begagnatguide i år, däremot motorrads Motorcykelkatalogen. Verkar vara en trend att redigera katalogerna slarvigt, känns som om hälften av alla modellerna har texten "48 hk". Gissar att dom har en praktikant som redigerar hela sk*ten i sista sekund för att tjäna maximalt på katalogerna. Och det funkar ju, i mörka november betalar jag för vad som helst som handlar om MC och är i fyrfärgstryck :banana
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Just denna typ av publikation har med stor sannolikhet konkurrerats ut av internet. Vem vill läsa tidningars gamla tester när vartenda ägare står till buds att fråga direkt?
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Beg.guiden är ju kul att bläddra i om man har ett öppet sinne och vill ha lite uppslag om vad man skall provköra under året. Jag provkör nya modeller men vill ha koll på beg. hojar

För min nuvarande hoj så vart den hopklumpad med hedenhös 1150, så jag håller nog med om att mycket är gammal skåpmat.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Läste lite i den online och tyckte dom blandade ihop modellerna lite slarvigt. Ville läsa på lite mer om KTM 990 SMR och dom har då lagt SM och SMR under samma kategori fastän det är stora delar som skiljer dom åt (bromsar, fjädring, motor plus att SM inte tillverkas längre) meddans SMT, som är samma maskin som SMR fast med kåpa, fått en egen del. Om något skulle ju SMT och SMR gå under samma del och SM stå under en egen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Varför benämner de skruvar som bultar, det trodde jag var förbehållet lekmän och tyckare på forum? :confused:
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har inte köpt bikes begagnatguide i år, däremot motorrads Motorcykelkatalogen. Verkar vara en trend att redigera katalogerna slarvigt, känns som om hälften av alla modellerna har texten "48 hk". Gissar att dom har en praktikant som redigerar hela sk*ten i sista sekund för att tjäna maximalt på katalogerna. Och det funkar ju, i mörka november betalar jag för vad som helst som handlar om MC och är i fyrfärgstryck :banana

Dom har väl märkt dom modeller som går att få strypta så att man kan köra dom med A2.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det vore ju faktiskt riktigt fiffigt. Får hoppas det är så det ligger till!

Så här står det i tidningen:

Här finns extra information, om modellen exempelvis är ny för 2014, om den har låsningsfria bromsar och om den finns i 48-hästarsutförande (35kw) för att passa den nya körkortsklassen A2
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag tycker nog tvärt om (även om jag själv blandar hej vilt när jag pratar). En skruv kan vara mer grovgängad, t.ex träskruv, gipsskruv, plåtskruv och liknande, men det kan inte en bult vara. :)

"Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.":banana
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Läste lite i den online och tyckte dom blandade ihop modellerna lite slarvigt. Ville läsa på lite mer om KTM 990 SMR och dom har då lagt SM och SMR under samma kategori fastän det är stora delar som skiljer dom åt (bromsar, fjädring, motor plus att SM inte tillverkas längre) meddans SMT, som är samma maskin som SMR fast med kåpa, fått en egen del. Om något skulle ju SMT och SMR gå under samma del och SM stå under en egen.


Nej....:rolleyes:
Motorn i SM/SMR är samma. SMT är INTE en SMR med lite kåpor.
SM och SMT har mer gemensamt än än SMT och SMR
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Det förklarar varför ett gäng harleys dras med 48-hästarsstämpeln. Att puttra omkring på en strypt HD kanske är en del av prövningen för hangarounds till diverse "MC-klubbar" innan man blir fullvärdig medlem :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top