Bike begagnat guide

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bikes begagnatbibel har varit med i åratal. Över lag så tycker jag att den varit bra, men nu senaste åren börjar jag undra.

Det är samma beskrivningar med som varit med i över tio år. Uppdateringar kommer inte med i texten. Ett exempel, har inte stora delar av GSX serien haft ett case för bromsar ? Bör inte detta tas upp ? DR 650 se, första årsmodellerna var väl lite strulig med att svettas vid cylinderfot / cylinder topp, samt om neutral lampan slutar funka är det stort ras på G. Bör inte detta tas upp ? DR 350 är fortfarande med, som den varit de senaste 15 åren eller så, men ingenting om DRZ 400 som i nuläget det bör finnas fler av ute på vägarna. Finnes massor mer som borde uppdaterats, detta var bara vad jag hitta på ett par av sidorna.

Är detta något som det är ok att ta 130 spänn för ? Kanske om den var löpande uppdaterad, men de senaste åren känns det mest som det varit en rak cut n paste från året innan. Vad ska krävas för att de faktiskt ska lägga ner lite tid på att leverera något läsvärt ?
 
Jag kan hålla med.
Man har även GSXR1000 03-06 som "samma" hoj, men GSXR 1000 -05 var helt ny mot -04.
 
Jag kan hålla med.
Man har även GSXR1000 03-06 som "samma" hoj, men GSXR 1000 -05 var helt ny mot -04.

Kan vi då göra en kvalificerad gissning att texten då varit den samma sedan -04 eller så ? Dvs i 10 år...... Har slängt ett gäng av mina gamla, men om någon läser detta har ett äldre ex liggande så dubbelkolla gärna.
 
Har inte köpt bikes begagnatguide i år, däremot motorrads Motorcykelkatalogen. Verkar vara en trend att redigera katalogerna slarvigt, känns som om hälften av alla modellerna har texten "48 hk". Gissar att dom har en praktikant som redigerar hela sk*ten i sista sekund för att tjäna maximalt på katalogerna. Och det funkar ju, i mörka november betalar jag för vad som helst som handlar om MC och är i fyrfärgstryck :banana
 
Just denna typ av publikation har med stor sannolikhet konkurrerats ut av internet. Vem vill läsa tidningars gamla tester när vartenda ägare står till buds att fråga direkt?
 
Beg.guiden är ju kul att bläddra i om man har ett öppet sinne och vill ha lite uppslag om vad man skall provköra under året. Jag provkör nya modeller men vill ha koll på beg. hojar

För min nuvarande hoj så vart den hopklumpad med hedenhös 1150, så jag håller nog med om att mycket är gammal skåpmat.
 
Läste lite i den online och tyckte dom blandade ihop modellerna lite slarvigt. Ville läsa på lite mer om KTM 990 SMR och dom har då lagt SM och SMR under samma kategori fastän det är stora delar som skiljer dom åt (bromsar, fjädring, motor plus att SM inte tillverkas längre) meddans SMT, som är samma maskin som SMR fast med kåpa, fått en egen del. Om något skulle ju SMT och SMR gå under samma del och SM stå under en egen.
 
Varför benämner de skruvar som bultar, det trodde jag var förbehållet lekmän och tyckare på forum? :confused:
 
Har inte köpt bikes begagnatguide i år, däremot motorrads Motorcykelkatalogen. Verkar vara en trend att redigera katalogerna slarvigt, känns som om hälften av alla modellerna har texten "48 hk". Gissar att dom har en praktikant som redigerar hela sk*ten i sista sekund för att tjäna maximalt på katalogerna. Och det funkar ju, i mörka november betalar jag för vad som helst som handlar om MC och är i fyrfärgstryck :banana

Dom har väl märkt dom modeller som går att få strypta så att man kan köra dom med A2.
 
Det vore ju faktiskt riktigt fiffigt. Får hoppas det är så det ligger till!

Så här står det i tidningen:

Här finns extra information, om modellen exempelvis är ny för 2014, om den har låsningsfria bromsar och om den finns i 48-hästarsutförande (35kw) för att passa den nya körkortsklassen A2
 
Jag tycker nog tvärt om (även om jag själv blandar hej vilt när jag pratar). En skruv kan vara mer grovgängad, t.ex träskruv, gipsskruv, plåtskruv och liknande, men det kan inte en bult vara. :)

"Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.":banana
 
Läste lite i den online och tyckte dom blandade ihop modellerna lite slarvigt. Ville läsa på lite mer om KTM 990 SMR och dom har då lagt SM och SMR under samma kategori fastän det är stora delar som skiljer dom åt (bromsar, fjädring, motor plus att SM inte tillverkas längre) meddans SMT, som är samma maskin som SMR fast med kåpa, fått en egen del. Om något skulle ju SMT och SMR gå under samma del och SM stå under en egen.


Nej....:rolleyes:
Motorn i SM/SMR är samma. SMT är INTE en SMR med lite kåpor.
SM och SMT har mer gemensamt än än SMT och SMR
 
Det förklarar varför ett gäng harleys dras med 48-hästarsstämpeln. Att puttra omkring på en strypt HD kanske är en del av prövningen för hangarounds till diverse "MC-klubbar" innan man blir fullvärdig medlem :D
 
Jag får be om ursäkt för trådlyftet, men har någon en beg guide jag skulle kunna få köpa loss?
grabben fyller elva, han gillar bågar, och visst är det väl ett underbart sätt att lära sig saker om märken och modeller även om informationen är daterad.
Tack på förhand!
 
En till fråga då innan jag ger mig!
Motorcykelkatalogen 2024 (22-23 är nog också helt ok), någon som skulle kunna tänka sig sälja?
 
Ta kontakt med Bike, de har säkert några överex kvar och dammar i nån skrubb.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top