biggun

exite

exite
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
zx9r-01 xr650
Har en xr 650 med ax pump förgasare öppnad luftburk och biggun helsystem= låter otroligt mycket!
Om jag behåller grovkröken och sätter dit ex ett viperslipon sänker det ljudnivån mycket?
Tappar jag mycket effekt?
Eller ska jag försöka göra en db-killer, hur ska göra en sådan?:confused:

Det kan jag svara rätt skapligt bra på !!
För här uppe i Viperlandet kör ju alla viper slipon på xr till gräsklippare:D
Vi har även en xr650 biggunpojke som lever om som satan....Om du byter till Viper kommer den inte tappa ett skit ,,,,snarare gå en aning bättre typ 1%
Därimot kommer ljudet endast sänkas marginellt! För viper är ju kända som levaomsatanpojkesystem.. Med lite tur kan den väl låta 5% mindre för den har ju större dämparvolym. Därimot om du köper viper och dessutom den insatts som finns till går dom markant tysare och får ett skönt ljud på enstonkor,,,Ovanligt liten förlust med den insattsen!! Går troligvis genom besikt då....:rolleyes:

Jag har ju sett insattsen till Biggun och den skulle jag inte köra med (myggnät i stål) Effekttapp och lever om för mycket ändå...

Insatts kan du göra själv till biggun..Bara strypa ner utblåset till ca 35-38mm..Gör en 45graders kona bara som du pillar fast i baken:tummenupp

mr batong här i sundsvallsområdet har bestämt sig för att sätta stopp för hög ljudda leksaker, jag har haft tur några gånger!!!

Tappar man mycket effekt på att sätta en kon där bak?
Blir ljudnivån markant lägre?
menar du att man konar av rakt bakåt eller ska den vinklas nedåt?
Jag vill hitta en bra kompromiss mellan ljud och effekt, går den mycket sämre är nu så byter jag bort den.:gnissla

mr batong här i sundsvallsområdet har bestämt sig för att sätta stopp för hög ljudda leksaker, jag har haft tur några gånger!!!

Tappar man mycket effekt på att sätta en kon där bak?
Blir ljudnivån markant lägre?
menar du att man konar av rakt bakåt eller ska den vinklas nedåt?
Jag vill hitta en bra kompromiss mellan ljud och effekt, går den mycket sämre är nu så byter jag bort den.:gnissla

Du konar från innerröret på dämp och ca45 grader ner till ??? Starta med snorlitet typ 35mm ,,kör lyssan känn effektminsk ..Slip upp om behövs.. Nä du kommer inte tappa så mycket som man tror,,Du kan tillockmed få någon nm mer under 5000v.....
Du måste ju lägga i en trimmkan Hotcams st 2 och porta toppen och plana den eller köpa högkomskolv!! Du har ett stenbra system för sådan modd:tummenupp

Tack för tipset ska testa att göra en kon!
Hur mycket bättre går hojen om man skulle modifiera efter ditt recept:yoparty
Jag har tyvärr inte kunskapen för att göra dessa modifieringar porta låter avancerat:confused:

men jag blir sugen skulle vara kul att ha mer effekt:yoparty

Glömde fråga om man måste bestycka om när man satt dit konen:confused:

Vad tro du boost3?

Last edited:
Tack för tipset ska testa att göra en kon!
Hur mycket bättre går hojen om man skulle modifiera efter ditt recept:yoparty
Jag har tyvärr inte kunskapen för att göra dessa modifieringar porta låter avancerat:confused:

men jag blir sugen skulle vara kul att ha mer effekt:yoparty

Glömde fråga om man måste bestycka om när man satt dit konen:confused:

Vad tro du boost3?

Ingen nerbestyck normalt,,,om nu inte den ligger på gränsen till fet nu vill säga? Har du mikuni 40mm tm där nu? isåfall 150 i högfart

Med hotcams steg 2 och höjt komp med planing som är billigast och effektivast typ högst 500kr... (Högkomskolv 2500kr) Vid planing krävs dock mer tecknist kunnande vad gäller urslip i kolvfickor och omställning av kam!!
Med dessa mod och en bra utförd plastportning så har du ca 65-67 hk bakhjul och en rolig effektkurva med otroligt bra mellanreg och slutvarv allra hellst med biggun!! (weelimaskin!!)
Din nuvarande conf ska med rätt inställd kunna ge 56-58hk med kn filter!
Har redan byggt just Hotcams 2 vers med Boostportat på en xr här i K-fors och den är stenkul! (kom och provkör vet jag) Man kan säga ca 4000-5000kr för alla delar ..10hk för 5000kr är billigt!!

Kam kan du köpa av min kompisare Locknersbilomc för 1800kr normalpris 2200kr i sverige!!

Du bor ju bara några stenkast härifrån så du kan ju rulla hit cyckeln så Boostar jag till den:tummenupp

hotcam köper man inte här hemma :7peta boost, runt 950 svenska pesetas hemma i sverige +eventuell tull på ett par hundringar från usa ,likaså kolven även om dollarn har stigit på sistone finns ingen mening o handla av svenska säljare för dubbla priset

kan bara ge några exempel på priser till xr650 som jag handlat för i år

je högkompskolv 950:-
hotcam steg 1 790:- +frakten på 20 dollar=120:-totalt 910:-
hotcam steg 2 gick loss på runt 1150:- åkte på tull o moms på den
kn filter 300:- plus frakten så runt 400:-
toppsatser med packningar tar man ju med av bara farten så slipper man sponsra gamarna här hemma , tar ju bara runt 10 dar så har man delarna

jämför dom priserna med dom du gav , kompispris på 1800 för hotcamen och 2500 för högkomparen .:näsblod
värt det högre priset?
knappast

Last edited:
Låter mycket intressant.!!!:yoparty
Hur håller motorn när man vässat den?, den har snart gått 2000 mil.
måste man renovera innan?:confused:

vad kostar det att lämna trampcyken till dig?

Låter mycket intressant.!!!:yoparty
Hur håller motorn när man vässat den?, den har snart gått 2000 mil.
måste man renovera innan?:confused:

vad kostar det att lämna trampcyken till dig?

Ja kan du handla från us är det ju en stor fördel.. Sök kolv på ebay och du skola finna Billiga,men tyvär har jag inte hittat någon 12-1 kolv billigt där eller annans i us eller europa..? Om den gått 2000 mil rekomenderar jag köp av 11-1 kolv + planing 1mm. Je eller wiseco kolv går lika bra. Då har du grymmdrag i botten!! Ingen risk för spikning..

Trampcyckel till mig pris.. ? Det blir ju såklart gratis:rolleyes: (funderar ett tag)

Ok du tror att det räcker med kolv och planing för att inte slita för hårt på motorn?
Håller den bra om man håller sig till den trimningen?
Vad ger det effektmässigt:yoparty
Hur lång brukar man kunna köra en xr innan man bör kolla motorn:confused:

Ok du tror att det räcker med kolv och planing för att inte slita för hårt på motorn?
Håller den bra om man håller sig till den trimningen?
Vad ger det effektmässigt:yoparty
Hur lång brukar man kunna köra en xr innan man bör kolla motorn:confused:

Tyvär så sliter ju högre komp och högre varv värst av allt ..Men man måste ta upp kompet på xr för dom har ju bara 10-1!!! Alla andra märken ligger på över 11-1 numera ex ktm 660-690 11,5-1------11,7-1 org!

Om du endast skulle höja kompet till 12-1 så får du endast bättre bottendrag ,,inte mycket till kusar extra på toppvarv!

portning sliter minst på en motor och effekt i hela registret...

Billigaste är ju om du skaffar en högkompare gärna 12-1 finns i tyskland men kostar över 2700kr Eller så köper du en 11-1 från ebay och planar för 400kr extra.. Fördel då något mer pullver ,mindre vibrationer än 12-1 kolv och billigare.

Men du måste sätta i hotcamms steg 2 kostar ju bara 1000kr från us och maskinen håller lika bra som org ,,Du kommer inte varva mer än org med högkomp och hotcams!! Otroligt bra mellanreg!

Hotcams 2 ger den effekt över hela registret eller mest på topp?
Har du någon bild på hur en avgaskon ser ut ?:D

Hotcams 2 ger den effekt över hela registret eller mest på topp?
Har du någon bild på hur en avgaskon ser ut ?:D

Om man endast slänger i den utan komphöj så förlorar man något under 5000v men sedan passerar den org kammen i hk/vrid uppöver till toppvarv. Därimot med 12-1 kolv + steg 2 kam så märker man ingen förlust före 4000v ens och sedan kommer ett bra drag i mellanreg till 7000v (gäller visserligen med akra rykrör!!) Skulle tro att ditt biggun drar rakt av stenbra till 8000v men därimot börjar ditt avgas dra bra ca 1500v senare/högre upp i reg jämfört med akra. Upp till 4000v är faktist org krökar bäst av alla system....men sennnnnnn:gnissla

Ungefär så här ska konerna se ut..Fast du behöver inte rikta neråt..Men du kan göra det ljudet dommnar av fortare då på länre avstånd...

Bifogat

• Bild 031.jpg
    Bild 031.jpg
    67 KB · Visningar: 62
  • xr 650 turbo bollsta 177.jpg
    xr 650 turbo bollsta 177.jpg
    108 KB · Visningar: 50
Kanon med en bild nu ska jag ut i garaget och tillverka en kon.
Man kanske måste frisera motorn lite så att kompisen med ktm 525 får lite motstånd:yoparty

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!