Big-Gun hjälp

Monobike: använde du packningspasta för att täta krökarna mot cylindern?(mitt blev inte helt tätt sviker en hel del), sitter jäkligt tajt överallt så man har inte så mycket att jobba med :( , och du hade rätt dom har skickat fel ljuddämpare, skall vara en sådan med pressfattning istället,men jag orkar inte skicka tillbaka den så jag moddar hojen lite så att det passar. :crash

är märket på ditt skumfilter multi-air?
tackar för all hjälp :bow
 
Har du bytt avgaspackningarna(kopparringarna som sitter
i utblåset på toppen) Om inte ,gör det,kostar inte många
spänn :tummenupp

Det verkar finnas rätt många luftfilter att välja på till
hondan,jag kör med carlaline filter som ger ett bättre flöde
än orginalfiltret och det funkar bra :D
 
nu är allt monterat, nytt luftfilter, sågat upp och monterat galler på kåpan,nya munstycken 190/70s nålen på 4e hacket uppifrån.blandskruven på 2 1/4 varv ut,och big-gun systemet

och vad händer när man skall testa, gaspådrag fungerar bra,gasavslag fungerar åxå bra. men vid låg jämn gas så rycker och hostar hojjen....
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta


nån som har något förslag :bow ?, kan det vara så att jag har en nål som inte skall vara på 4e hacket?. har b53e nålen. funderar på att byta tändstift men låter tveksamt att det är det som är problemet?...

har en 03a xr650r.
 
Kan säga att mxsouth.com har biggun också... trevliga att ha att göra med och snabba leveranser! Dom har "allt"!!
 
DwD skrev:
nu är allt monterat, nytt luftfilter, sågat upp och monterat galler på kåpan,nya munstycken 190/70s nålen på 4e hacket uppifrån.blandskruven på 2 1/4 varv ut,och big-gun systemet

och vad händer när man skall testa, gaspådrag fungerar bra,gasavslag fungerar åxå bra. men vid låg jämn gas så rycker och hostar hojjen....
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta


nån som har något förslag :bow ?, kan det vara så att jag har en nål som inte skall vara på 4e hacket?. har b53e nålen. funderar på att byta tändstift men låter tveksamt att det är det som är problemet?...

har en 03a xr650r.

Testa att höja nålen ett hack plus ställ om blandskruven efter det. Gjorde iallafall underverk på min 640 med samma symptom.
 
Basse skrev:
Testa att höja nålen ett hack plus ställ om blandskruven efter det. Gjorde iallafall underverk på min 640 med samma symptom.

jepp jag börjar misstänka det.
som jag fattat det så finns det c,d,e,f nålar c är mindre luft och f är mest soppa.

jag har en "e" nål så då borde klämman på brickan höjas ett snäpp(3e positionen från toppen) så att den får lite mindre soppa. .skall prova det!


tackar
 
hur har det gått för dig DwD, har du fått nå ordning på hojen??
tänkte ta och beställa ett Big Gun jag med

och vafaneni, hur har det gått för dig, har du fått systemet???
 
WaZZe skrev:
hur har det gått för dig DwD, har du fått nå ordning på hojen??
tänkte ta och beställa ett Big Gun jag med

och vafaneni, hur har det gått för dig, har du fått systemet???


Funkar jättebra nu när jag fått ordning på allt.
satte in 190/70s munstycken,
först provade jag ha nålen på 4e hacket. men då hostade hojjen som fan vid låg gas.. sedan så satt jag och praktiskt taget surfade på internet i flera dagar på hur en förgasare fungerar etc, och klurade ut att det var nåles fel att den hostade,
flyttade nålen till 3e hacket och nu går den jättebra. tydligen så finns det flera nålar , tex b53c-f jag hade en b53e och den gav mer soppa än b53d och c som vissa xr har, och då behöver jag inte ha den på 4e hacket.

ny lyfter den på bakhjulet direkt på 3ans växel(har drevat 15/45) vid typ 65km/h, :tummenupp

som sagt det gjorde faktiskt rätt mycket effekt skillnad att byta systemet,munstycken,luftfilter samt att öppna luftkåpan.

kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem.


tips är att kolla vilken nål du har, kolla så du får pressfattning till ljuddämparen, använd en dremel när du öppnar luftkåpan och sist men inte minst ta det lungt och vålda inte in dom nya krökarna,

just det köp nya kopparringar till cylindern där du kopplar in avgaskrökarna. annars sviker systemet där.


har inte fått systemet helt tätt ännu men det beror på att jag måste göra lite justeringar pga att jag inte fick pressfattning till ljuddäparen :mad:

ljudet blev rätt maffigt och det är riktig hääääärligt att gasa på i tunnlar viadukter etc. l :slicka
 
vafaneni har fått sitt sytem...
öppnad kåpa och bänkning gav 54,5 på hjulet!
 
Var köper man Biggun system???

helst i Sverige, Europa.. Köpte ett mitt FMF och fick massa tullavgifter och sånt.
 
devetdu skrev:
vafaneni har fått sitt sytem...
öppnad kåpa och bänkning gav 54,5 på hjulet!


vet du vilka munstycken han använde?

var bänkade han hojjen/vad kostade det ?

är det i sthlm så kan juh jag åxå testa och se om det är någon skillnad
 
Last edited:
DwD skrev:
haha oki. trodde det var någon orsak till varför du svarade för honom.. typ att han inte hade internet just nu eller nått :rolleyes:

luungt!
fråga han svarar säkert.
 
DRPeter skrev:
Hur stor är viktskillnaden mot original och hur är ljudet?

på båda frågorna är svaret: MYCKET!
låter som om det åskar... hade själv 111db med mitt
men det gör underverk
 
DRPeter skrev:
Hur stor är viktskillnaden mot original och hur är ljudet?
jag har för mig att big-gun systemet väger 4.5kg och orginal med hrc tippen väger 12.5kg,

effekt skillnaden märks! vet inte exakt hur många hk extra det gav, skulle vara kul att ha bänkat före och efter.
skall prova bänka min senare och se vad det gav.

ljudet låter maffigt och högt, låter mest när man gasar på typ som en Harley, och vid gasavslag så låter det dovt och härligt. vid jämngas så låter det inte så mycket så det stör någon.(tror jag :p )

men jag rekomenderar det starkt, samt att öppna luftkåpan och bestycka om hojjen till 190/70s
 
Kul att det funkar för er, jag ska själv ta o sänka nålen ett hack tillbaks till 3:e, svårt o hålla feeetinghöga wheelies när hojen gurglar vid små gasjuseringar..

:brynad Köp ett big-gun o du hörs över halva stan :brynad
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top