Big Bore

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om man råkar vara lite sugen på större kubik behöver det bli så himla dyrt?
Kanske gå upp lite över 1300, 1340 alt 1371.
Vad behövs förutom kolvar? Cylindrar, foder vad mer? Tål orginalstakarna eller behövs det bättre grejjor. Övrigt, låda lager och infästningar.
Vad kan det ca kosta?

Nu är det här i rena spekulationer. Trivs bra med min 1195a. Fast mycket vill ju som bekant alltid ha mer. Kanske bättre att lägga pengarna på att få ordning min koppling istället.

Ett 1127-block kan borras och fodras med 3.450" foder men då kan du max ha 1308 kubik, dvs 84 mm. Fodertjocklek på 1.7 mm, kanske i klenaste laget för att vara en riktig höjdare, men det funkar. Borrar du för 3.500" foder kan det bli så att alu't i blocket inte räcker till om du har otur med gjutningen, men det gör faktiskt inte så mycket om fodret kikar fram ur alu-cyllen. Med 3.500" foder får du en fodertjocklek på 1.9 mm med 85 mm borr.

På gatan bör du inte köra med bigblock. Allt annat i motorn räcker till och blir över. Montera stiffare kopplingsfjädrar OM den slirar - det är inte alltid den gör det.

Originalstakarna håller så länge du håller dig till originaltändningen som maxar ut nånstans vid 10900 varv.

4*foder, 2k
Maskinbearbetning/foder, 2k till 3k.
O-ringa fodren, 500 kronor.
Nya kolvar, 6900.

Jag har bl.a. begagnade JE 13.5:1 85 mm (1500 pix) kolvar där kolvtoppen är modifierad för att sänka kompet. De tål inte att turboladdas till mer än ca 250 kusar utan funkar bäst i en sugmotor och ger ca 11:1 i komp med en originaltopp.

En Banditcylinder klarar väl 3.500" foder bättre än en 1127á?

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
En Banditcylinder klarar väl 3.500" foder bättre än en 1127á?

Jag har inte kollat men det är väl inte troligt att gjutformen för cylindern mellan 1127 och 1157 skiljer sig åt. Jag kikar i morrn om jag kommer ihåg det.

andersbrink skrev:
Jag har inte kollat men det är väl inte troligt att gjutformen för cylindern mellan 1127 och 1157 skiljer sig åt. Jag kikar i morrn om jag kommer ihåg det.

Du kanske har rätt, men jag hörde det av någon och han påstod oxå att 1052án har ännu mindre gods. Jag har alla tre varianterna hemma men dom sitter på motorer så det är lite svårt att måtta.

Okey. Det ni säger är att det behöver inte bli så jäkla dyrt endå. Man har ju grunden, 1127 cylindrar, motor och chassie. Fast det här va ju bara rena spekulationer, inget jag tänkt genomföra det här eller nästa år. Ja det skulle vara om man skjuter en kolv, men det tror jag inte att jag gör.

Igår startade jag åbäket. Han gick som en gud på tomgång och på stillastående varv. Troligtvis så har det där trasiga insugsgummit legat och spökat ett tag. Får se på vädret om det tillåter en provsväng idag. Lågfarten stog helt galet och ojämnt mellan cylindrarna, nu alla lika och 1varv ut. Vevhusventen är fixad och åtgärdad enligt så som det bör se ut, det blev en större flaska också.

Nu är jag redo, nu när hösten är här. Hoppas på bra väder fram emot helgen så jag hinner köra och se att allt funkar.

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Du kanske har rätt, men jag hörde det av någon och han påstod oxå att 1052án har ännu mindre gods. Jag har alla tre varianterna hemma men dom sitter på motorer så det är lite svårt att måtta.
andersbrink skrev:

Ok jag får väl svara mig själv då, du har rätt Anders 1127 och 1157 cylindrarna är lika.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!