big bang

• Thread starter Thread starter U.S
  • Start date Start date
Där ser man.

Men det jag har i svagt minne är när Mick körde Honda, var det runt 95?

Då hade Honda den tändföljden på 500an. Men det är länge sen för mitt minne.

Kanske finns någon som har bättre koll.

Mathias

sandstream skrev:
Varför skulle man få mindre effekt när två cylindrar tänder samtidigt?

varför man började med detta inom GP var att effekten tillslut blev för hög, det var inte många som klarade av att köra hojarna då ändrade någon tillverkare tändföljden och resten hängde på, hojarna blev då slöare men man kunde istället få ner fästet och framhjulet i backen, Rätt mesigt tycker jag :)

Tror det var Mick Moohan som bara prova lite med "big bang" han tyckte helt enkelt att hojen blev för slö

PD skrev:
varför man började med detta inom GP var att effekten tillslut blev för hög, det var inte många som klarade av att köra hojarna då ändrade någon tillverkare tändföljden och resten hängde på, hojarna blev då slöare men man kunde istället få ner fästet och framhjulet i backen, Rätt mesigt tycker jag :)

Tror det var Mick Moohan som bara prova lite med "big bang" han tyckte helt enkelt att hojen blev för slö
Nja, tanken var väl inte att hojen skulle bli slöare utan att bakdäcket skulle få vila mer mellan tändningarna.

Nu kanske någon som är lite insatt i ämnet kan sprida lite ljus?

sandstream skrev:
Nja, tanken var väl inte att hojen skulle bli slöare utan att bakdäcket skulle få vila mer mellan tändningarna.

Nu kanske någon som är lite insatt i ämnet kan sprida lite ljus?
Det är nog ofrånkomligt att du tappar i alla fall en del effekt då så täta tändningar så ofta som möjligt är bäst. Jämför att 4-cyl ger mer effekt än 2-cyl o s v. Om man ändrar kammar och tändning så kan man bygga en twin med fyra cylindrar, det må ju vara något effektivare förbränningsrum på det viset men det är fortfarande inte lika bra som att tända symmetriskt ur effektsynpunkt.

Dock har man ju länge kämpat med körbarheten i kombination med aktuell däcksteknik så toppeffekten har inte alltid varit det viktigaste.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år