Bidragsfuskare

Gränsen mellan att hitta bättre vägar att bokföra saker för att betala så låg skatt som möjlig och att fuska med momsen är ju rätt liten. Men man kan hitta vägar som inte är olagliga men leder till ett lite mer förmånligt sätt att redovisa. Det är stor skillnad mot att lura till sig bidrag tycker jag.

Du menar skatteplanering? Det är inte olagligt till skillnad mot skattesmitning, som är en medveten brottslig handling.

Jo, men visst är det väl skillnad på att ta det man inte ska eller inte bjuda? Moraliskt alltså.

Jag tycker inte det.

Last edited:
Nej, gränsen mellan att göra det som är tillåtet enligt bokföringslagstiftningen och momsfusk är mycket skarp. Det är ett mycket stort steg från det ena till det andra.

Det finns metoder för att minska bolagets skatt som av lagstiftaren är skapade just för det syftet - att sänka företagens skatt. Momsfusk är en helt annan sak, som brukar rendera i hyggligt långvariga fängelsestraff.

Vad gäller skatteplanering så brukar de lagliga alternativen väl oftast bara vara sätt att flytta beskattningen framåt eller bakåt i tiden, inte minska den totala summan skatt som man betalar in sett över ett antal år. Däremot om man vet hur resultatet kommer att se ut över några års tid så kan man ju välja att flytta vinsterna till beskattning de år när man har negativt resultat och på så sätt minska beskattningen.

Det jag tycker är märkligt är att när det blir tal om hårdare kontroll på bidrag, så gnälls det så in i helvete från folk som har bidrag, på att det är hetsjakt på dom mm. Om jag hade haft ett ärligt bidrag, så hade jag tyckt det var bra om man satte dit fuskarna, för i slutändan blir det ju mer pengar till dom som behöver. Men de som gnäller har förmodligen inte rent mjöl i påsen...
Risken är iof att även ärliga bidragstagare kan drabbas i jakten på oseriösa, men i slutändan är det ju dom som fuskar som har skappat situationen.

/Pajje

Det är väl samma sak som med fartkameror, det är ju ett jävla liv på en del av befolkningen om fartkameror och jag tror att de flesta som skriker inte tillhör de som håller lagstadgad hastighet.

Om man söker och får bidrag enligt regelverket så har man väl inget att vara rädd för om man skulle bli kontrollerad?

Last edited:
Vad gäller skatteplanering så brukar de lagliga alternativen väl oftast bara vara sätt att flytta beskattningen framåt eller bakåt i tiden, inte minska den totala summan skatt som man betalar in sett över ett antal år.
I princip riktigt som du skriver men summan blir ändå en lägre genomsnittlig bolagsskatt än den nominella. Jag reagerade mest på att skribenten till inlägget jag svarade på fick det till att det var nån slags redovisningsmässig gråzon mellan korrekt redovisning och momsfusk.

Sen noterar ajg att medlemmen i den nazistiska sekten Svenska motståndsrörelsen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motståndsrörelsen) i strid mot forumets regler än en gång skriver nedsättande om invandrare. Det är samma person som startat en tråd om hur han skall utpressa en arbetsgivare som gett honom sparken.

Vad säger moderatorerna om den saken? Hur många gånger är det ok för en medlem som aldrig skriver om MC-relaterade saker att hetsa mot invandrare?

Fast sen har har blivit pensionär får han väl bosätta sig vart som helst och lyfta sin pension?

Själv funderar jag på Spanien (eller grekland, men det är ett sånt jävla språk att lära sig), men det blir väl efter 65, så jag har ju god tid på mig att ta en språkkurs...

Känner ett fruntimmer som skattefuskar och har gjort det hela livet! Cancer i skelettet var den senaste nyheten när jag pratade med henne!
Hon har aldrig lyft ett handtag i sitt liv.. men hon skulle lätt kunna ta ett arbete, hon går 1 mil om dagen, fiskar och sitter 4 timmar i telefon och balar.. ngt jobb måste hon väl kunnat få på dessa meriter i alla fall ?
Visst är hon en av Sveriges dummaste men ändå...

HUR lyckas hon få försäkringskassan och de läkare som hon träffat genom sina år att gå på allt ?

Jag vet själv inte hur jag skall ställa mig till detta.. själv betalar man skatt och när man ser sådant här särskilt på nära håll blir man rent av jävligt förbannad.

Ett bevis på hon är dum ?

En dag för många herrans år sedan var vi hos min mor då hon också var där.
Det regnade ute och blixten mullrade varpå idioten tar på sig gummistövlar innomhus och ställer sig bakom en vägg så inte blixten skall slå genom köksfönstret och ta henne.. där stod hon tills det var över!

Last edited:
Ah fy fan asså..

Jag har inte ens tagit ut a-kassa, milersättning o bostadsbidrag som jag har rätt till oså finns de sånadär jävla drägg som bara sitter me lite pappersjobb sen håvar in massa pengar..blää...

Känner ett fruntimmer som skattefuskar och har gjort det hela livet! Cancer i skelettet var den senaste nyheten när jag pratade med henne!
HUR lyckas hon få försäkringskassan och de läkare som hon träffat genom sina år att gå på allt ?

Okej, det där med gummistövlarna är suspekt men att lyckas lura försäkringskassan och läkarkåren att man har skelettcancer är på något sätt ändå beundransvärt. :yoparty Hon borde bli bilsäljare eller något.

Det är det jag har trott hela tiden! Nu är jag lite kluven faktiskt. Lutar iaf mer åt detta med att jag inte behöver skatta.

Jag skattar nu över 30% men kommer att få tillbaka ca 12% när jag tar min första semester. (Våra nya avtal på jobbet). Ska bli najs med lite extra cash.
Sedan är det verkligen inte tänkt att jag ska vara här i flera år till, Norge är ett rikt U-land med låg standard som man ganska snabbt tröttnar på.
Men skulle det nu komma en skattebomb blir man mindre glad.

Här finns lite info om internationell dubbelbeskattning. Jättekul fenomen som drabbade mig förra året...

http://www.skatteverket.se/meny/skatter/internationellt.106.39f16f103821c58f6800011963.html

Europeiska skatteavtal:
http://www.skatteverket.se/blankett...vtaleuropa.4.4616442f109bb3f41f380002891.html

Om jag inte minns fel så beskattar Sverige efter hemvist, medan tex USA beskattar efter nationalitet.

Last edited:
Förtidspension .

Förtidspension finns väl inget som heter längre efter vad jag har förstått. Det heter nåt annat nu och är definitivt inget som garanterar att man inte blir tvungen att ge sig ut i arbete igen. Så din vän ska nog inte vara alltför säker på sin sak, eftersom f-kassan jobbar på att få bort just den gruppen. Dessutom så kommer med all säkerhet han få problem eftersom ett PUT (permanent uppehållstillstånd) kan dras in av migrationsverket om dom märker att han inte bor i Sverige. För att kunna bo i ett annat land på det sättet han beskriver måste han vara svensk medborgare.

Förtidspension finns väl inget som heter längre efter vad jag har förstått. Det heter nåt annat nu och är definitivt inget som garanterar att man inte blir tvungen att ge sig ut i arbete igen. Så din vän ska nog inte vara alltför säker på sin sak, eftersom f-kassan jobbar på att få bort just den gruppen. Dessutom så kommer med all säkerhet han få problem eftersom ett PUT (permanent uppehållstillstånd) kan dras in av migrationsverket om dom märker att han inte bor i Sverige. För att kunna bo i ett annat land på det sättet han beskriver måste han vara svensk medborgare.

Förtidspensionen är ändrad till att heta Aktivitetsersättning till dom personer som är under 30 år och då får man söka ersättningen för 2 år i taget och där fastställs det om man ska ha ersättning för 100%, 75%, 50% , 25% eller 0%
F.kassan kan när som helst göra nedslag bland dom som har ersättningen för att begära intyg, pröva arbetsförmågan på nytt etc. När det sen är dags att söka ny ersättning för 2 år till ska det in ett helt gäng intyg, läkarintyg, deklaration etc och sen är det bara att vänta...
Det kan även begäras att man ska göra en APU (arbetspsykologisk undersökning) för att fastställa att man verkligen valt rätt yrke, exakt hur många procent man kan arbeta och så vidare

Är man över 30 år tror jag det heter sjukersättning men är lite osäker på den punkten.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg