Bidragsfuskare

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Idag satt jag och pratade lite med en kund som jag har fått väldigt bra kontakt med sen ett par veckor tillbaka. Men jag blev inte så imponerad när han började berätta:

Hur man fuskar så man får flera bidrag samtidigt, hur man åker hem till sitt hemland med full betalning, hur man blir sjukpensionär osv.

Det gjorde ju inte så mycket tyckte han det var ju staten som betalade.

Nu skulle familjen flytta tillbaka till landet dom kom ifrån och han skulle stå skriven kvar i sverige för att inkasera dom bidrag han hade rätt till. Tydligen så räckte en 7- 10k i månaden väldigt bra för att leva i detta landet.

Jag blev faktiskt väldigt förstummad av och höra allt det här, jag går till jobbet varje dag, funderar på att starta ett eget litet företag på sidan om mitt ordinarie jobb och betalar en väldans massa pengar varje år i skatt.
Är det sådana här människor som mina pengar går till ?

Hur är människor funtade som klarar av att leva med sig själva och göra så här, i min värld så är det här något otänkbart.

Nu var det i det här fallet en invandrare som jag satt och pratade med i eftermiddags men som korvis skulle ha sagt " en ut med packet tråd " kanske vi inte behöver göra denna till. Det finns även etniska svenskar som inkaserar sitt månadsliga bidrag och svart knegar för fulla muggar.

Anmäl honom ?

Så här är det, har varit och kommer alltid att vara. I en viss skala i alla fall. Mörkertalet är större än man tror, finns säkert siffror på det. Men om alla skulle beté sig som din kund skulle detta landet gå käpprätt åt Helsingland.

Borde kunna gå att anmäla detta till granskning ? finns ju personer, både svenska och invandrare som faktiskt behöver bidragen och som är birättigade till det utan fusk.
Tyvärr gör ju fusket hos folk som vill ha bidrag att de som verkligen behöver får ofta gå igenom sju resor pappersjobb, intyg på intyg på intyg och så vidare för att överhuvudtaget bli trodd. Det gör mig lite arg eftersom jag själv har halvt aktivitetsersättning (samma som pension fast heter annorlunda när man är under 30) väldigt ofta får jag förklara varför jag får hjälp att bära hem påsar, varför jag ser så pigg och fräsch ut om jag nu skulle vara så sjuk, om anledningen att jag ibland haltar är för att jag varit och slagits ute på stan som "alla ungdomar gör".

Det blir lite tröttsamt i längden och jag förstår verkligen att det blir "ut med packet" tråd om sådana här saker, på nått sätt måste man försöka komma åt fusket bland bidragstagare men alla kommer man aldrig kunna komma åt samt att det hela tiden stramas åt ytterligare om de som faktiskt behöver bidraget.

ja det är lite märkligt med bidragsfuskare, skattesmitare och ekonomiska brottslingar

De verkar stolta över det, de verkar inte fatta att de stjäl pengar från sin medmänniska.

jag menar - vem skulle gå ut och stolt berätta att de gjort inbrott hos grannen och snott hans sovrums-tv, och att den nu står så fint hemma hos sig?

Och - vem skulle INTE anmäla en sådan brottsling?

ja det är lite märkligt med bidragsfuskare, skattesmitare och ekonomiska brottslingar

Lite skillnad mellan bidragsfuskare och skattesmitare... Alla företagare som deklarerar är väl så mycket skattesmitare de kan och vågar. Det är vidrigt att ansöka om ett bidrag man inte ska ha och klarar sig utan och det är sjukt att det går så bra som det gör. Större kontroll på bidragssökande som är mer individuell. ta alla trötta på landstinget och omskola dessa till bidragshandleggare.

F.n vad FÖRBANNAD jag blir när jag hör sånt här... Många historier hör man om dessa "nysvenskar". Detta var ju inge nytt under solen med bidragsfusk. Men jag e ju så trött på de. Jävla utsugare :mad:
Och för att inte göra detta inlägg till ett ut med packet inlägg så kan jag säga att jag även känner till infödingar som oxå fuskar. Men de e just de här att man flyr till ett annat land för att man har de "dåligt och svårt hemma" för att sedan bara utnyttja systemet och inte göra rätt för sig. :mad:
Sen har denna "person" mage att sitta och berätta om de dessutom. :mad:

F.n vad FÖRBANNAD jag blir när jag hör sånt här... Många historier hör man om dessa "nysvenskar". Detta var ju inge nytt under solen med bidragsfusk. Men jag e ju så trött på de. Jävla utsugare :mad:
Och för att inte göra detta inlägg till ett ut med packet inlägg så kan jag säga att jag även känner till infödingar som oxå fuskar. Men de e just de här att man flyr till ett annat land för att man har de "dåligt och svårt hemma" för att sedan bara utnyttja systemet och inte göra rätt för sig. :mad:
Sen har denna "person" mage att sitta och berätta om de dessutom. :mad:

Instämmer ! varför inte gå en svenska kurs först INNAN man lär sig hur man får alla bidrag..

Är det?
Båda bidrar till underskottet i statskassan.

Gränsen mellan att hitta bättre vägar att bokföra saker för att betala så låg skatt som möjlig och att fuska med momsen är ju rätt liten. Men man kan hitta vägar som inte är olagliga men leder till ett lite mer förmånligt sätt att redovisa. Det är stor skillnad mot att lura till sig bidrag tycker jag.

Finns det någorlunda tyngd och chans till bevisning så utreds de flesta anonyma anmälningar. Ju fler uppgifter desto bättre. Tänk dock på att inte presentera dig i början av samtalet... då är du inte anonym längre..:tungan

bidragsfusk är väl ändå inte så farligt, jag som har betalat skatt i många år, tar utan dåligt samvete ut ca 10 000 ren av fk, jobbar lite gör jag också vid sidan av, och lever gott på det.
Är sjukskriven pga. "psykiska problem" som dom säger, hur lätt som helst å bli sjukskriven på det.

Alla som inte gör det sitter bara å är bittra ändå, så var även jag en gång i tiden, men inte längre.

bidragsfusk är väl ändå inte så farligt, jag som har betalat skatt i många år, tar utan dåligt samvete ut ca 10 000 ren av fk, jobbar lite gör jag också vid sidan av, och lever gott på det.
Är sjukskriven pga. "psykiska problem" som dom säger, hur lätt som helst å bli sjukskriven på det.

Alla som inte gör det sitter bara å är bittra ändå, så var även jag en gång i tiden, men inte längre.

Flame, trodde du var bannad :va

Om man är skriven i sverige och bor och arbetar i ett annat land så ska man väl, enligt lag, betala svensk skatt på sin inkomst också?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg