Bidrag, flytta hemifrån?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Vet inte riktigt var jag ska vända mej..
MEn jag och min mamma går inte riktigt ihop om man säger så.. Hon klankar ner på mej hela tiden, kallar mej dumma saker mm...
Så nu undrar jag i fall någon här vet var jag ska vända mej, om jag vill komma härifrån?
JAg har ju inte direkt pengar till en lägenhet eftersom jag fortfarande går i skola...
Hur gör man? Vart vänder man sej? Finns det någon möjlighet över huvud taget att komma härifrån?

Snälla, hjälp mej.. JAg orkar verkligen inte bo här längre...

marandy skrev:
Vet inte riktigt var jag ska vända mej..
MEn jag och min mamma går inte riktigt ihop om man säger så.. Hon klankar ner på mej hela tiden, kallar mej dumma saker mm...
Så nu undrar jag i fall någon här vet var jag ska vända mej, om jag vill komma härifrån?
JAg har ju inte direkt pengar till en lägenhet eftersom jag fortfarande går i skola...
Hur gör man? Vart vänder man sej? Finns det någon möjlighet över huvud taget att komma härifrån?

jag har en 3a.. med ett rum över :D

marandy skrev:
...

.

Ta kontakt med skolsyster eller kurator och be om hjälp att komma i kontakt med Soc.

Men det kommer inte bli lätt. Det är inte så enkelt att du bara ber om en lägenhet och får den utan du har en hel del djupa samtal och utredningar framför dig.....

...om man inte ändrat alltför mycket på regelerna sen jag körde moppe.

Lite allvar tack. JAg är 18...
Mamma säger att hon tänker kasta ut mej, och det kan hon ju göra eftersom jag är myndig..
Och snälla, sluta larva er, eftersom ni inte vet något om situationen..

UrbanTiger skrev:
Ja ja...

poke4.gif

Tyvärr är det svårt att övertyga soc. att betala lägenhet åt dig så länge du går i skolan och sköter dig.

Mhm...
Så det innebär, att om mamma gör allvar av sitt hot, så blir jag en sån äcklig uteliggare?

marandy skrev:
Mhm...
Så det innebär, att om mamma gör allvar av sitt hot, så blir jag en sån äcklig uteliggare?

men om du blir utkastad så borde väl soc etc va tvungna å göra nått åt saken?

hoppas de löser sig iaf

När tar du studenten och kan börja jobba då??

Vet faktiskt inte hur det funkar med bostadsbidrag om man går i skolna?? sak kollaupp det återkommer snart.

BTW God Jul :tomten

Tjoffe skrev:
Mamma är försörjningspliktig tills du fyllt 20 om du är kvar i skolan.
Precis. En lägenhet tar dock tid att skaffa fram, först ska dom anse att du har rätt till en och sen ska dom hitta en åt dig.

marandy skrev:
Mhm...

hon kan inte kasta ut dig så länge du går i skolan. föräldrarna är "underhållsskyldiga" tills du gått ur skolan... har jag för mig att det står i nån lag nånstanns.

EDIT: eller tills du fyllt 20år.
EDIT2: sen.

Nog kan man väl få bostadsbidrag fast man går i skolan? fast man kanske måste hitta på nån utbildning som inte finns i hemkommunen då..

Det här hittade jag på Försäkringskassans hemsida:

Bostadsbidrag
Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur strort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget.

Men då måste du nog hitta en bostad själv??

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!