Biaggi Superbikemästare 2010

Har lite problem om hur jag ska resonera om det hela!

Värdig vinnare? Självfallet!

Motstånd: Många olika har vunnit vilket tyder på jämt motstånd och således en svår titel att vinna!

Mina funderingar: Är det verkligen ett bra betyg att en 40-åring vinner? Resonemanget bör vändas för och emot för att bli rättvisande.
För: Finns nog ingen på griden som är bättre på att ställa in en mc då Max erfarenhet från GP nog skolat honom bättre än de flesta, racingen har blivit säkrare genom åren och han är ingen trasdocka som bara fick en styrning samt att jag tror inte riktigt på att yngre förare skulle vara hungrigare i detta fall då han aktivtr valde bort mgp då han ansåg att materialet han erbjöds inte var kompetetivt.
Emot: Han är 40 och ska rimligt inte fysiskt kunna mäta sig med 20-30 åringar, motståndet måste fortfarande granskas och funderingen om hur bra det var egentligen då det känns som varken kawwa eller bmw har förarmaterialet och resten endast fått det att stämma vid enskilda tillfällen.

Visst det har varit kamp(och ffa rolig racing) men jag gillade nog förra året mer med Spies vs Haga!

Last edited:
Emot: Han är 40 och ska rimligt inte fysiskt kunna mäta sig med 20-30 åringar, motståndet måste fortfarande granskas och funderingen om hur bra det var egentligen då det känns som varken kawwa eller bmw har förarmaterialet och resten endast fått det att stämma vid enskilda tillfällen.

Hur mycket mer fysik skulle krävas för att köra RR så fort som möjligt då? Jag tror att en vältränad 40åring är tillräckligt.

Förstår inte riktigt varför fysiken hos en 40-åring skulle vara ett problem. Så jobbigt är det inte fysiskt att köra RR och det är inget som säger att en 40-åring måste ha sämre fysik än en 20-åring. Det handlar bara om träning.

:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Forza Aprilia och Grattis till Max. Som jag faktiskt inte tålde innan han hoppade på Alstare sukkan. Tycker kejsaren växt som person också.

Slänger in en liten bild på Min "moderna klassiker" som jag designade innan Aprilia/alitalia-lacken offentligjordes.

Bifogat

• IMG_0367.jpg
    IMG_0367.jpg
    218.7 KB · Visningar: 137
Hur mycket mer fysik skulle krävas för att köra RR så fort som möjligt då? Jag tror att en vältränad 40åring är tillräckligt.

Men det kan fortfarande inte räknas som en tillgång eller hur?
Är för övrigt mer än bara en mätbar fysisk förmåga som blir sämre med åren!

Att Aprilia cykeln i år gick som ett skollat ollon har såklart hjälpt till. Skulle tro att många wsb cyklar idag har så mycket mer gemensamt med MGP dito än gatsportcyklar vi traditionellt menar & matas med i tv sändningarna. Aprilia är där inget undantag & någon har vad jag förstått under säsongen även i depå knystat/gnällt om Aprilia eventuella "övertag". Så detta ställt till att Max 40år hit eller dit skulle "orka" är nog inte så relevant! Dock är det väl bevisat att man riskerar att ha "lättare" att dra på sig värre skador ju äldre man blir! Fast det blir ju en annan historia=)

Last edited:
Men det kan fortfarande inte räknas som en tillgång eller hur?
Är för övrigt mer än bara en mätbar fysisk förmåga som blir sämre med åren!

Självklart har man bättre förutsättningar att vara i "rätt" form om man är 25 år gammal.
Vilken fysisk förmåga är inte mätbar?!

Visst det har varit kamp(och ffa rolig racing) men jag gillade nog förra året mer med Spies vs Haga!

Året innan då?
Med Bayliss? Han var dessutom äldre än Biaggi så ditt resonemang haltar lite.
Erfarenheten kan i viss mån ersätta fysiken....

mina 50 öre

Old Beardy face and the Roman empire strikes again! :tummenupp

Det fina med det hela är att han var som mest framgångsrik i 250 GP VM i mitten på 90-talet med Aprilia, nu i WSBK återigen med Aprilia, synd att de aldrig fick till en bra hoj i MotoGP för då hade de vunnit där med...

Grattis Max o Aprilia V4 POWER!:yoparty

Det här börjar lukta "hayden, worthy or not" lång väg.
Kan bli många års popcorn ätande nu.

Jag slänger på ett par briketter genom att säga att Det kan fan inte varit lätt att vara biaggi i varken 500 eller MGP då motståndet har varit något alldeles speciellt.

Han har kört mot den förmodligen bäste genom alla tider när Rossi dessutom suttit på riktigt bra hojar.

Så jag tycker inte Max riktigt fått den cred han borde fått innan han nu vunnit SBK. Jag säger det återigen, Jag tålde inte fanskapet innan men nu är han förlåten och jag är skitnöjd att han tog en titel på just aprilia som är en mikrob jämfört med motståndet de har i SBK. All heder åt dem.

Glöm heller inte att samtliga digniteter som hörts kommentera SBK på eurosport de senaste åren samstämmigt säger att Biaggi`s åkning är skolbok på hur man kör RR. Alla öser beröm över snubbens teknik.
Helt värdelös och ovärdig kan han ju knappast vara då...

Sen tycker jag inte aprilian varit så jävla överlägsen de andra. Camier är ju inget lingon direkt med sin CV och han har då inte direkt åkt på räls i år. Simoncelli vurpade ett race och slutade kanon på andra genom riktig do or die körning. Kunde varit vilken hoj av de 5 stora under Simoncelli det racet tror jag. Smrz presterar inte direkt bättre på rsv4an än duccen heller. Tycker inte resonemanget håller. Max är en liten skit och hojen är byggd för honom så det är väl det som skulle vara fusk då. Att de har annan kamdrivning gör ju inte hojen överlägset snabbast. Syns iaf inte enligt min mening.

Mvh

Old Beardy face and the Roman empire strikes again! :tummenupp

Det fina med det hela är att han var som mest framgångsrik i 250 GP VM i mitten på 90-talet med Aprilia, nu i WSBK återigen med Aprilia, synd att de aldrig fick till en bra hoj i MotoGP för då hade de vunnit där med...
Första året körde han samma fabrikat som VM-vinnaren. 3dje året satt han på märket som vann märkesmästerskapet, osv.

Första året körde han samma fabrikat som VM-vinnaren. 3dje året satt han på märket som vann märkesmästerskapet, osv.

Han menade nog att Aprilia aldrig fick till en MotoGPhoj som Max kunde kört.
Teamet betyder som bekant väldigt mycket för att det ska stämma och med Max och Aprilia gör det uppenbart det.

Han menade nog att Aprilia aldrig fick till en MotoGPhoj som Max kunde kört.
Teamet betyder som bekant väldigt mycket för att det ska stämma och med Max och Aprilia gör det uppenbart det.

:va Bortsett ifrån varumärket så ser jag inga likheter med Aprilia 250 ano 1996 och Aprilia RSV4 ano 2010.
Max vann 250-titel med Honda också, och Honda fick både GP-hoj och MotoGP-hoj under de åren Max var aktiv i den cirkusen. Yamaha också som även de hade Max signad. Som jag ser det är det bara Suzuki som haft en vinnarhoj under perioden men aldrig haft Max signad.

:va Bortsett ifrån varumärket så ser jag inga likheter med Aprilia 250 ano 1996 och Aprilia RSV4 ano 2010.
Max vann 250-titel med Honda också, och Honda fick både GP-hoj och MotoGP-hoj under de åren Max var aktiv i den cirkusen. Yamaha också som även de hade Max signad. Som jag ser det är det bara Suzuki som haft en vinnarhoj under perioden men aldrig haft Max signad.

Eller så vill du varken se eller förstå det.

Apriliateamet är idag till stora delar samma team som när Max körde 250 för Aprilia.

Eller så vill du varken se eller förstå det.

Apriliateamet är idag till stora delar samma team som när Max körde 250 för Aprilia.
Ok, men var det samma team 1998, 2001, 2002 och 2003? År då Max fick till det eller nästan fick till det - men på andra fabrikat. Erv och Max ansågs också fungera. Men visst betyder teamet mycket, troligen för fler förare än Max. Du har nog rätt, jag vill inte se det som att anledningen till att Max aldrig vann MotoGP var att Aprilia-teamet inte fick en hoj till honom.

Last edited:
Kul för Biaggi att han vann Superbike nu då, men tycker inte han skall komma tillbaka till MotoGP. Han blev alldeles för kinkig och gnällig i MotoGP när Rossi piska skiten ur honom. Sen kommer jag aldrig glömma hans ful körning där han helt klart medvetet pressar Rossi av banan med armbågen. Efter det racet föll herr Biaggi väldigt långt ner i min aktning från att ha varit ett stort fan under hans tid i 250 serien.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti