Biaggi snabbast någonsin i WSBK

322!!! Bra snurr på en gammal 750!!

Ja nått fruktansvärt bra snurr. Med tanke på att t.ex. BMW S1000 som har hur mycket effekt som helst toppar 300 ärliga en bra dag nuför tiden. Fick dom upp superbike-750-hojarna i 200 häst? Låter mycket :va

Ja nått fruktansvärt bra snurr. Med tanke på att t.ex. BMW S1000 som har hur mycket effekt som helst toppar 300 ärliga en bra dag nuför tiden. Fick dom upp superbike-750-hojarna i 200 häst? Låter mycket :va

vad gjorde den gamla zx7:an org, ca 270? visst är 322 snabbt men inte orimligt. Och det var väl som det sagts tidigare i tråden, före chikanernas tid.

Det jag tycker är ballt, är att det är sådant tempo, varv på varv...med tunga inbromsningar. Lite trist är det att det filmas från slutet av rakan, och att man zoomar ut, så all fartkänsla försvinner på tv:n.

vad gjorde den gamla zx7:an org, ca 270? visst är 322 snabbt men inte orimligt. Och det var väl som det sagts tidigare i tråden, före chikanernas tid.

Egentligen inte, redan på tidigt 70 tal så la man till en chikan på vardera långrakan till och från Ostkurve på Hockenheim ( Clark o Senna ).
Men det var långa rakor ändå.
Se hur det ser ut på gamla Hockenheim idag.
Back to nature, eller nåt.

Bifogat

• fb05-001.jpg
    fb05-001.jpg
    102.4 KB · Visningar: 149
  • Hockenheim%20Motorcycle.gif
    Hockenheim%20Motorcycle.gif
    4.3 KB · Visningar: 108
Last edited:
Egentligen inte, redan på tidigt 70 tal så la man till en chikan på vardera långrakan till och från Ostkurve på Hockenheim ( Clark o Senna ).
Men det var långa rakor ändå.
Se hur det ser ut på gamla Hockenheim idag.
Back to nature, eller nåt.
Trädkramare som fördärvat en kulturskatt :mad: Kan inte ens tänka på 500-GP utan att minnas Schwantz inbromsningar här:
http://www.youtube.com/watch?v=idzHUe8QdWw

De skulle k-märkt den istället och alla som har RR som religion skulle fritt få utöva den i detta tempel!!!

Inbromsningen som du hyllar görs ju i en av de ”fördärvande” chikanerna.

:fakta
Nja, det är inte chikanen - men du har rätt i att just denna sekvensen är ifrån en del av banan som ser ungefär likadan ut nu.
Men hela "oval-ringen" är ju helt borta - trist då det var banans speciella karaktär. Ser inget skäl till förändringen, det var ju bra racing där.

Nja, det är inte chikanen - men du har rätt i att just denna sekvensen är ifrån en del av banan som ser ungefär likadan ut nu.
Men hela "oval-ringen" är ju helt borta - trist då det var banans speciella karaktär. Ser inget skäl till förändringen, det var ju bra racing där.

Anledningen var väl att förare dog och bilar hamnade på åskådarplats.

Anledningen var väl att förare dog och bilar hamnade på åskådarplats.
Det är väl inte riktigt sanningen? Det fanns väl inte ens åskadarplatser på den borttagna delen av banan?

Efter en dödskrach 1980 så byggde man chikanerna för att få ned hastigheterna på "ring"-delen av banan. Sedan så körde man många fina lopp där, varav jag själv var där 2000 och tittade på live mc-racing. 2001 så kortade man ned banan drastiskt och tog bort hela "ring"-delen. Jag kan inte minnas några dödsfall i internationell racing (F1, MotoGP, WSBK) som skett under perioden mellan filmen i min länk och beslutet för ombyggnad.

Det enda jag kan hitta var att det fanns begränsad säkerhet ute i skogen, då en åskadare tog sig in på banan under racet där under F1-loppet 2000.

Last edited:
Nyteknik har fått lite saker om bakfoten,Akira Yanagawa körde 318 km/h på Hockenheim och det var inte femton år sedan, kommer inte ihåg exakt men det borde varit runt år 2000 man körde sista gången på Hockenheim.

322 km/h är Shinichi Itohs 500-rekord från Hockenheim 1992. Han var den förste och ende som tog sig igenom 200-mph barriären med en 500 på tävling.

2002 så vet jag dock att Loris Capirossi körde något fortare på Suzuka med en NSR500, 325 km/h, men det var på en fri träning eller ett IRTA-test som föregick premiären.

Ibland är det mycket gynnsamma förhållanden, normalt gjorde en SBK-spec 750 nånstans mellan 300 och 310 på Hockenheim. Vilket rimmar rätt bra med de 170 bakhjulshästar de hade enligt uppgift. Samma effekt hade en 500 kring 89-90 och då toppade de också drygt 300 på denna bana.

2000 var sista året för WSBK på Hockenheim med "riktiga" sträckningen. Var där och skulle heja på Cralle men han var skadad ifrån Monza.

Nyteknik har fått lite saker om bakfoten,Akira Yanagawa körde 318 km/h på Hockenheim och det var inte femton år sedan, kommer inte ihåg exakt men det borde varit runt år 2000 man körde sista gången på Hockenheim.

322 km/h är Shinichi Itohs 500-rekord från Hockenheim 1992. Han var den förste och ende som tog sig igenom 200-mph barriären med en 500 på tävling.
Liket lever! :yoparty

Du har rätt. Jag blandsr ihop Yanagawa och Itoh. Tycker det är konstigt att ingen info tycks finnas om Yanagawas toppfartsnotering.

Nja, Agipkurve är det ju de går in tycker jag mig se, räknas väl inte som en chikan utan inledningen av "stadion"-sektionen...
Har du rätt i. Sorry. Jag tänkte på det här klippet, det är in i en av chikanerna som ”förstörde” Hockenheim.

[YOUTUBE-ID]tJC6q5_LtSI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8