Biaggi på semiofficiell 2005-Honda

Ninjaboy skrev:
Gamla meriter spelar nog inte någon större roll. Förare och teamchef verkar vara betydligt mer avgörande. Slog inte Honda Yamaha i fjol så kan dem nog glömma det i år. Det enda de kan hoppas på är tillförlitlighetsproblem hos Yamaha eller skada på Rossi. Jag tror tyvärr det blir ett tråkigt racingår. :(
Jag har inte heller några förhoppningar om att det blir spännande att se vem som är snabbast. Men det kan bli riktigt tufft bakom Rossi: Bayliss, Edwards, Biaggi, Gibernau, Nakano, Tamada, Cecha, Capirossi. Rena rama getingboet!

:tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag har inte heller några förhoppningar om att det blir spännande att se vem som är snabbast. Men det kan bli riktigt tufft bakom Rossi: Bayliss, Edwards, Biaggi, Gibernau, Nakano, Tamada, Cecha, Capirossi. Rena rama getingboet!

:tummenupp
Det kommer fortfarande att vara kul att se racingen :yoparty och inte bara bakom Rossi, jag tror inte han kommer att bara kunna åka ifrån alla i varje lopp från start till mål. Lite mer fight än så blir det nog men i slutändan så vinner han en titel till och det är ju tråkigt att "veta".

Gibernau å Edwards kan utmana.....kanske Tamada på nån bana..resten får slåss om "jag kör iallfall MotoGP" poängen.

Det är inte att Honda-förarna inte kan slå Rossi, det kan dem och det kommer dem att göra. Skillnaden är att Rossi tar alla Yamahas segrar och Honda-förarna delar upp sina mellan varandra. På det viset förlorar de både förar- och kontstruktionstiteln. Vill Honda vinna måste de använda team-order. När Tamada tillåts ta en seger före Max kunde man ju inte annat gratulera Yamaha.

Nyteknik skrev:
Men det kan bli riktigt tufft bakom Rossi: Bayliss, Edwards, Biaggi, Gibernau, Nakano, Tamada, Cecha, Capirossi.

Bayliss och Edwards ska köra in sig på nya hojar, Kawa kan säkert lyckas göra om Ducatis bedrift och fippla till hojen mellan säsongerna, Tamada ska åka på andra däck och måste vänja sig vid det och det dessutom i ett nytt team, Checa vurpar alltid och är ojämn och Capirossi gör någon enstaka bra insats men inte mer. Farliga blir Biaggi med nytt och bättre temperament, en bra hoj och mycket resurser, samt Gibernau som har samma förutsättningar som förra året (varning dock för att han kan ha tappat stinget av att bli snöpligt späkt av Rossi ett antal gånger förra säsongen). För att säga emot mig själv så tror jag också på Tamada. Han är van vid att byta team vid det här laget och har självförtroendet med sig. Jag gillar hans körstil också. Heja Makoto!

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Det är inte att Honda-förarna inte kan slå Rossi, det kan dem och det kommer dem att göra. Skillnaden är att Rossi tar alla Yamahas segrar och Honda-förarna delar upp sina mellan varandra. På det viset förlorar de både förar- och kontstruktionstiteln. Vill Honda vinna måste de använda team-order. När Tamada tillåts ta en seger före Max kunde man ju inte annat gratulera Yamaha.
Snälla, skriv "dom" om du inte kan skilja på "de" och "dem".

Vore det inte bättre om nån Honda förare faktiskt körde till sig en VM-titel än besudlade sporten med F1´s fjolliga teamorder stuk.

Håll MotoGP ren från sånna uppenbara skitgrejor å kör om titeln.

Det är inte krångligt alls faktiskt...var snabbare än Rossi å vinn en hel del å placera dig bra övriga rejs = VM titel !

Ninjaboy skrev:
Ni som fortfarande tycker att Yamahan är sämre än Hondan, vad grundar ni det på? Nyfiken. :)
Ingen vet egentligen. Men det har varit allmän kännedom i snart 15 år att Hondas GP-maskiner är bäst (starkast, mest lättkörda). Å andra sidan har Burgess varit teamchef i de mest framgångsrika Hondateamen lika länge...

Jörgen Player Special skrev:
Bla Randy Mamolas uttalande..

/JPS
Ok, vet inte exakt vilket du tänker på men jag antar att han kört båda och som en av få kunnat jämföra. Det är ju värt en hel del förstås. Körde han Yamahan i slutet av 2004 när han sade att Hondan var bättre? För jag såg (kommer inte ihåg var) när han körde Rossis Yamaha och var lyrisk över förbättringarna jämfört med tidigare Yamaha men jag kommer inte ihåg att han gjorde några jämförelser med Honda då.

Här en intervju med Rainey som du säkert läst. Han har naturligtvis inte kört någon av hojarna men de gamla mästarna brukar ju ha en bra blick ändå:

http://www.superbikeplanet.com/2004/Oct/041026a.htm

The missing link was Rossi, and he showed them that the Yamaha is as good as a Honda...and, I think, better [than a Honda].

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket som är hojen och hur mycket som är teamet/föraren. Väldigt lite data släpps ju om hojarna, toppfarten är väl den enda officiella siffran som är tillgänglig och den pekar ju på Ducati så den är väl inte alltför tillförlitlig.

Min personliga tolkning är att Rossi är snäppet bättre som förare men väsentligt bättre som utvecklare ihop med Jeremy Burgess. De har tagit Yamahan till en ny nivå och Honda stampar med ett gäng andraförare som inte längre har någon att ta inställningarna av.

I senaste Motorcycle Racer så kör Alan Catchcart, som kanske inte varit lika snabb som Mamola men han har kört alla racehojar de senaste 25 åren och då menar jag alla, Rossis 04 Yamaha och han avslutar artikeln med:

"Everything about the bike feels so refined, so balanced, and just so, well right. It´s my new best ever, succeeding the RC211V Honda that I rode a year ago as the best motorcycle of any kind I´ve ever ridden in a quarter-century career of testing the best of the best."

Viss reservation för att han inte kört 05 RC211V men med tanke på att Rossi/Burgess nog är de mest betydelsefulla komponenterna i utvecklingen så är jag osäker på om Hondan fortfarande är den bästa hojen.
I artikeln konstaterar han att motorn fortfarande inte är lika snabb som Hondan men att chassiet är överlägset och mer snabbstyrt och manöverbart.

Man kan väl med fog påstå att Hondan är den hoj som är, om inte bäst, så i alla fall den hoj som har klart mest MÖJLIGHET/POTENTIAL att vara bäst, med tanke på alla de resurser (pengar) som Honda satsar i racingen.
Så att påstå att det inte är en jättebedrift av Rossi att vinna på M1:an är ju att bita sig själv i svansen... det är ju HAN som har utvecklat hojen till vad den är idag.
Så om Yamahan nu är lika bra som Hondan, så är det ju ROSSIS förtjänst (samt teamets en del).
Sätt Rossi på Hondan igen, och Hondan kommer vara lika överlägsen som tidigare år, medans M1:ans konkurrenskraft kommer att stupa totalt.. :brinnerup

Macho Woman skrev:
Bayliss och Edwards ska köra in sig på nya hojar, Kawa kan säkert lyckas göra om Ducatis bedrift och fippla till hojen mellan säsongerna, Tamada ska åka på andra däck och måste vänja sig vid det och det dessutom i ett nytt team, Checa vurpar alltid och är ojämn och Capirossi gör någon enstaka bra insats men inte mer. Farliga blir Biaggi med nytt och bättre temperament, en bra hoj och mycket resurser, samt har samma förutsättningar som förra året (varning dock för att han kan ha tappat stinget av att bli snöpligt späkt av Rossi ett antal gånger förra säsongen). För att säga emot mig själv så tror jag också på Tamada. Han är van vid att byta team vid det här laget och har självförtroendet med sig. Jag gillar hans körstil också. Heja Makoto!

INSTÄMMER! GO TAMADA!!

*/ ?>
Back