Bi-xenon?

Humanhabit.se tog jag ifrån ;) bra pris och snabb leverans ;)
ett tips är ju att beställa ett bil kitt för samma pris som ett mc kitt skulle kostat, fast då får du ju med en extra lampa å sånt ;) bara kapa av den delen du inte använder!:D
Kolla även hur lång starkströms kabel du ska ha, då den inte går att skarva!!
 
Inte håller?

haft mina monterade 3 månader funkar kanon? Hel o halv ljus i samma lampa. Vad menar du med mekanisk justering?

Och jag har en hög med lampor där avbländningen slutat fungera som jag monterat ur folks kinaxenon när de slutat fungera efter en tid. Mekanisk justering är den där plåten som skärmar av mellan hel och halv, den rör sig och vibrationer och stötar på en mc är de inte konstruerade för....
 
bi-xenon H7 6000K 70/75w kan det bli för starkt till en r6 2003 ????

Lika bra att du även sätter en saftblandare på hjälmen och skylt på ryggen där det står att du vill att polisen ska stoppa dig och ge dig böter på några hundra mils soppapengar.
 
Och jag har en hög med lampor där avbländningen slutat fungera som jag monterat ur folks kinaxenon när de slutat fungera efter en tid. Mekanisk justering är den där plåten som skärmar av mellan hel och halv, den rör sig och vibrationer och stötar på en mc är de inte konstruerade för....

Kan du möjligen svara på om den tenderar till att fastna i hel eller halv-ljusläge? :-)

Thundern min har ju H4 på helljuset så om den där minideflektorn låser i helljusläge skulle det ju kvitta på min (och även många andra liknande) lyktor.

(För att förtydliga: Halvljustråden på denna H4-lykta tänds alltså aldrig.)


Det räcker garanterat för en motorcykel i.a.f.

(Du vet väl om att bi-xenon är förbjudet att eftermontera på motorcyklar?)
 
Last edited:
Bixenon

Tyvärr så säljs det massor xenon av typen Bi-focus med namnet Bi-xenon.
Bi-focus har en rörlig skärm (som alltid går sönder innan lampan) som flyttar sig fram och tillbaka till hel eller halvljusbild.
Bi-xenon har dubbla rör med gnistgapet placerat på samma ställe som glödtrådarna i bla. H4 för att på så sätt imitera H4.
Nackdelen med Bi-xenon är att de billigare kan ha en viss fördröjning innan ex. halvljuset har tänt vid nedbländning. Men i mitt tycke så blir halvljusbilden bättre med Bi-xenon. Men dyrare då det behövs en switch eller dubbla drivdon per lampa.
Ett 35W system från kvalitetstillverkare ger fantastiskt bra ljus i synnerhet om man struntar i de blå kulörerna och håller sig till 4300K vitt ljus.
Är ljuset vitt är det ingen som frågar om det är xenon eller inte.
 
Tyvärr så säljs det massor xenon av typen Bi-focus med namnet Bi-xenon.
Bi-focus har en rörlig skärm (som alltid går sönder innan lampan) som flyttar sig fram och tillbaka till hel eller halvljusbild.
Bi-xenon har dubbla rör med gnistgapet placerat på samma ställe som glödtrådarna i bla. H4 för att på så sätt imitera H4.
Nackdelen med Bi-xenon är att de billigare kan ha en viss fördröjning innan ex. halvljuset har tänt vid nedbländning. Men i mitt tycke så blir halvljusbilden bättre med Bi-xenon. Men dyrare då det behövs en switch eller dubbla drivdon per lampa.
Ett 35W system från kvalitetstillverkare ger fantastiskt bra ljus i synnerhet om man struntar i de blå kulörerna och håller sig till 4300K vitt ljus.
Är ljuset vitt är det ingen som frågar om det är xenon eller inte.

Hm, en hel vetenskap med det här märker jag. Du skrev kvalitetstillverkare kan du nämna någon
 
Hur som, det Bi-xenon jag monterade på min hoj har ingen rörlig plåtdel, där flyttar sig lampan när helljus slås på...
 
Hm, en hel vetenskap med det här märker jag. Du skrev kvalitetstillverkare kan du nämna någon

Hella Bosch osv.....

Sen finns där 500 tillverkare i kina och kvaliten varierar enormt. Från direkta kopior på kvalitetsgrejerna och dessa är hyggliga i kvaliten till mängder som mest är skräp.

Kan du möjligen svara på om den tenderar till att fastna i hel eller halv-ljusläge? :-)

Thundern min har ju H4 på helljuset så om den där minideflektorn låser i helljusläge skulle det ju kvitta på min (och även många andra liknande) lyktor.

(För att förtydliga: Halvljustråden på denna H4-lykta tänds alltså aldrig.)
Tyvärr brukar det sluta med att plåten skramlar runt så enda sättet är att knipsa bort den med avbitartången och få en väldigt märklig ljusbild.
 
Last edited:
Och jag har en hög med lampor där avbländningen slutat fungera som jag monterat ur folks kinaxenon när de slutat fungera efter en tid. Mekanisk justering är den där plåten som skärmar av mellan hel och halv, den rör sig och vibrationer och stötar på en mc är de inte konstruerade för....

Denna har inga rörliga delar, funkar kalas!
Hade en sådan på min men tog för mycket plats bakom kåpan tyvärr

http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-bi-xenon/h4-bi-xenon-35w-kit-till-mc-atv-snoskoter-special.html
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top