BF2, hur få bort lagg?

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Börjar bli riktigt irriterad vid det här laget, och eftersom jag inte är särskilt skillad när det gäller datorer kanske någon här kan hjälpa mig..

Det är Battlefield 2 som inte fungerar särskilt bra här på datorn, och jag vet inte vad felet kan vara. Det går dels segt att ladda omgångar, såväl i singleplayer som multiplayer (väljer alltid server med ping under 100), och i spelen de gånger jag väl kommit in efter 10 minuters laddning.. (Har då ping runt 40)

I somras funkade spelet bra, även om det tog ganska lång tid att ladda och så körde jag på "låg" i grafikinställningarna.. Men helt plötsligt gick det inte att spela alls. Har patchat om det till senaste versionen, uppgraderat till 1,5 GB RAM, har 3,4 GHz processor, nytt grafikkort ala Nvidia Geforce FX 6600 GT Turboforce 256 MB (yeah), uppgraderat bredbandet till 8 mbit osvosv.. Datorn kollad och rensad på all skit, alla andra systemkrav uppfyllda som anges på förpackningen, inga brandväggar påslagna..

Tänkte också att det kunde bero på den otroligt repiga skivan jag använde.. Men nej, lånade en kompis skiva som inte har den minsta skråma, utan resultat.

VAD ÄR FELET? :gnissla

Tack på förhand..

Last edited:
AxlySM skrev:
2061886 Börjar bli riktigt irriterad vid det här laget, och eftersom jag inte är särskilt skillad när det gäller datorer kanske någon här kan hjälpa mig..

Det är Battlefield 2 som inte fungerar särskilt bra här på datorn, och jag vet inte vad felet kan vara. Det går dels segt att ladda omgångar, såväl i singleplayer som multiplayer (väljer alltid server med ping under 100), och i spelen de gånger jag väl kommit in efter 10 minuters laddning.. (Har då ping runt 40)

I somras funkade spelet bra, även om det tog ganska lång tid att ladda och så körde jag på "låg" i grafikinställningarna.. Men helt plötsligt gick det inte att spela alls. Har patchat om det till senaste versionen, uppgraderat till 1,5 GB RAM, har 3,2 GHz processor, nytt grafikkort ala Nvidia Geforce FX 6600 GT Turboforce (yeah), uppgraderat bredbandet till 8 mbit osvosv.. Datorn kollad och rensad på all skit, alla andra systemkrav uppfyllda som anges på förpackningen, inga brandväggar påslagna..

Tänkte också att det kunde bero på den otroligt repiga skivan jag använde.. Men nej, lånade en kompis skiva som inte har den minsta skråma, utan resultat.

VAD ÄR FELET? :gnissla

Tack på förhand..
Svårt att säga, patcharna kanske innehåller tyngre grafik.

Fel på patcharna ???

Sen måste du upp till 2gb ram minne eller mer för BF2, skaffade själv 1.5 först, men när jag kom upp till 2gb märktes skillnaden. (BF2 är rekomenderat nu att köra på minst 2gb)

Sen är ju 6600 inget highend kort kan man lungt säga, du är så långt bort som möjligt för att få se det "snygga" BF2 som det ska ses.

tänkte bara informera att det finns två typer av detta fel.

det ena är att spelet hackar, vilket beror på datorn/prestandan/hårdvaran
det andra är att spelet laggar, vilket beror på uppkopplingen/servern.

om du vet vilket av detta de beror på så hjälper det oss att hjälpa dig mycket
(men mycket antagligen är det som R1 Uffe skriver om, din hårdvara som är lite för klen på vissa punkter)

(sen har Dice faktiskt aldrig varit kungar på att optimera spel hehe)

@ Uffe: Tjaa, kompisen har 1 GB RAM, sämre grafikkort om än bra, 0.5 mbit bredband osv, och det funkar pangpang, skitbra för honom, även med högsta grafik.. Annars visst, jag har väl inte de bästa prestanda man kan tänka sig, men när det funkar för honom och inte för mig börjar jag ju undra..

Edit: Fel på patcharna tror jag inte. Bara fel för mig isåfall. Ingen patch har funkat iaf. :huvet

@ Werzion: Jaa, man skulle nog kunna säga att hela spelet hackar. Beror nog inte på anslutningen så mycket iaf, nu när du säger det..

Last edited:
Saxat från ett annat forum:

Bf2 specs comparison

once and for all: (correct me if this wrong)

step 1: identify your system

OS
Windows XP only (Win 2000 and WinME not supported)

internet connection: (only for multiplayer)
Broadband Internet connection(dial-up will not work)

Processor

AMD xp
1500+ very low settings
1800+ low settings
2000+ low-mid settings
2400+ mid settings
2600+ mid settings
2800+ mid-high settings
3000+ high settings

AMD 64
2800+ mid-high settings
3000+ high settings
3200+ high settings
3400+ high settings
3600+ and above insane settings

intel p4

1.5 very low settings
1.6 very low settings
1.8 low settings
2.0 low settings
2.4 mid settings
2.8 mid-high settings
3.0 high settings
3.2 high settings
3.4 high settings
3.6 and above insane settings

RAM

256mb very low settings
512mb mid-low settings
1GB high settings
1.5gb high settings
2GB insane settings

Video Cards

ATI

8500 low settings
9000 low settings
9200 se low settings
9500 se low settings
9600 se low settings
9500 low settings
9600 low settings
9500 & 9600 pro mid settings
9800 se mid settings
9800 mid settings
9800 pro mid-high settings
x700 pro mid-high settings
9800 pro 256mb med-high settings
x800 pro high settings
x800 pro xt and above insane settings

NVIDIA

GeForce Fx (GeForce 4 will not work)

5200 low settings
5400 low settings
5600 low settings
5700 low-mid settings
5800 low-mid settings
5900 low-mid settings
5700 u mid settings
5800 u mid settings
5900xt mid settings
5950 mid settings
6600 mid settings
6600 256mb mid settings
6600 gt mid-high settings
6600 gt 256mb high settings
6800 and above insane settings

step 2: do the math

if you have a low processor and a mid ram and low video card: low+mid+low= low settings

low+low+high:low
low+mid+[high,insane]:mid-low
mid+mid+low: mid-low settings
mid+mid+mid: mid settings
high+mid+mid: mid settings
high+high+mid: mid-high settings
high+high+high: high settings
insane+high+high: high settings
insane+insane+insane: give me your computer

Om jag vore dig skulle jag installera om speletoch installera hela 1.22patchen. Jag har liknande konfig som dig och spelar med hyffsad fps på de flesta servrar. Dock inte med så höga inställningar, jag ger gärna avkall på texturer och annat ögongodis för att bli lite effektivare.
Att defragmetera HDD kan vara nyttigt med.

Victor skrev:
2062323 Om jag vore dig skulle jag installera om speletoch installera hela 1.22patchen. Jag har liknande konfig som dig och spelar med hyffsad fps på de flesta servrar. Dock inte med så höga inställningar, jag ger gärna avkall på texturer och annat ögongodis för att bli lite effektivare.
Att defragmetera HDD kan vara nyttigt med.

Skall testa att installera om.
Defragmenterat har jag gjort nyligen. :tummenupp

Och enligt McB's saxning har jag high+high+high..

Skall pula lite nu.. :)

AxlySM skrev:
2062413
Och enligt McB's saxning har jag high+high+high..

Skall pula lite nu.. :)

Ja, det har jag med men inte en chans att jag kan lira med High på allt och AAx6 osv.
Patcharna har ju varit väldigt ojämn kvalitet på och vissa gånger har jag tvingats till att installera om efter att ha patchat(?).
Vet inte vad det kan bero på men det är helt sjukt vad mycket buggar och olösta barnsjukdomar BF2 har.

Konstigt att det funkar så bra för min kompis ändå då..

Har iaf installerat om allt nu, utan framgång. Testade att köra singleplayer med alla inställningar på Low. Nix. Inte en chans ens där. :3freak

Det roliga är att jag sitter på följande och får riktigt taskig fps på high-inställningar;
AMD 64 4000+
PC3200 1024 MB DDR RAM
Geforce 6800 256MB PCI-E 16x
250GB S-ATA
Nocd-patch.
8/1 MBIT
Förstår inte vad felet är, inga program i bakgrunden, tar bort allt onödigt i taskmgr innan jag lirar osv.

Och enligt Mr.Bs guide så har jag allt på Insane...
Har det kämpigt nog med Medium :va

Är ALLA drivrutiner up to date?... verkar tydligen ganska viktigt efter vad jag läst på diverse battlefieldforum.

OT själv så var man till åhlens i helgen som var och köpte battlefield vietnam! :rockass :banana

Sådana här problem uppstår alltid för mig. I somras när datorn var 6 mån gammal la den bara av, sedan kom den igång, sedan la den av pga värme i 2 månader lite drygt (23 grader här inne ungefär) för att sedan sparka igång igen när det blev lite svalare.. Eller så berodde det på något annat. Datorn före den här la av 3 eller 4 gånger, bara för att vara obrukbar i månadsintervaller utan någon förklaring till varför den dog, eller startade igen..
Vissa gånger hjälpte det med att smeka burken och jama som en katt när det var riktigt desperat, annars är det alltid samma gamla visa.. :3freak

Datorer hatar mig. Fattas väl bara att hojen gör detsamma. :(

Edit: Laddningen står alltid still på exakt 62%, då den laddar Geometries.. Om det är någon ledtråd. Yeah.

Last edited:
lagg i spelet kan bero på brandvägg.. ja hade lag var 4e sekund i ett annat onlinespel, fimpade brandväggen.. funka klockrent

men de e nog inte roplemet här

AxlySM skrev:
2062218 @ Uffe: Tjaa, kompisen har 1 GB RAM, sämre grafikkort om än bra, 0.5 mbit bredband osv, och det funkar pangpang, skitbra för honom, även med högsta grafik...
Vad menar du med högsta grafik, är det bara upplösningen du menar, eller är det högsta på allt, som skuggor, terräng, AA, AF, FSAA och vad nu allt heter.

För kör du högsta på allt utom dom där AA, AF FSAA så är spelet väldigt tung jobbat för ett monster kort ändå, jag personligen har svårt att tror att polaren din som har ett sämre kort än ett 6600 och mindre RAM har bra flyt på BF 2 med högtsa grafiken.

Ditt problem tror jag fixar sig ifall du installerar om Windows

R1 Uffe skrev:
2062985 Vad menar du med högsta grafik, är det bara upplösningen du menar, eller är det högsta på allt, som skuggor, terräng, AA, AF, FSAA och vad nu allt heter.

För kör du högsta på allt utom dom där AA, AF FSAA så är spelet väldigt tung jobbat för ett monster kort ändå, jag personligen har svårt att tror att polaren din som har ett sämre kort än ett 6600 och mindre RAM har bra flyt på BF 2 med högtsa grafiken.

Ditt problem tror jag fixar sig ifall du installerar om Windows

Hm, kan ju dubbelkolla. Men såvitt jag kan minnas är det HÖG på samtliga poster, ev. medel på ljusstyrka. En Scaleo T (finns väl iofs en del varianter) hyrdator från Vattenfall utan någon direkt speloptimering vad jag kan tänka mig.. Får kolla upp helt enkelt! Blir förbannad på min oavsett. :banana

Det vart en jävla skillnad från 1 till 2 gig i ram på laddningstider, nu är jag bland dom första in på en ny bana & det går att tabba mellan Bf2 & Clanforce

Vilkan inställningar har du på kantutjämning?
Jag kör med 2x med mitt 6600gt 256mb (Amd 3500) & har för mig att jag har 800*600*32 på upplösning

Min ping är runt 40-50 med 12/1

Ibland så laggar spelet som fan, det är som om att spela i slow motion på vissa banor, vet ej om det har med att någon annan har jävligt hög ping eller om det är nått i spelet som gör det? fast det händer bara ibland? :va

Gumpa skrev:
2063049 Det vart en jävla skillnad från 1 till 2 gig i ram på laddningstider, nu är jag bland dom första in på en ny bana & det går att tabba mellan Bf2 & Clanforce

Vilkan inställningar har du på kantutjämning?
Jag kör med 2x med mitt 6600gt 256mb (Amd 3500) & har för mig att jag har 800*600*32 på upplösning

Min ping är runt 40-50 med 12/1

Ibland så laggar spelet som fan, det är som om att spela i slow motion på vissa banor, vet ej om det har med att någon annan har jävligt hög ping eller om det är nått i spelet som gör det? fast det händer bara ibland? :va

Skall kolla det där med kantutjämningen.. Kör inte 800*600*32 på upplösningen heller, får testa.
Joo ibland kan det lagga, men det beror nog oftast på andra spelare (som iofs kickas om pingen är för hög en längre stund). Har dock inte upplevt att vissa banor skulle vara värre än andra, men då har jag ju inte spelat så mycket på senare..

Jaja, får sälja min kropp så jag har råd med lite mer RAM då kanske.. Igen..

Jag har en
P4 3,0
2.5 GB RAM
ATI X850XT

Jag kör med 1280x1024
Högsta på alla inställningar utom AA mm där jag kör på 2x och för mig kan det lagga till när det blir mycket på skärmen

AMD 64 4000+, MMX, 3DNow ~2.4GHz
1024MB RAM
HIS RADEON X700 SE

"Hög" på alla inställningar utom skugga.. :tummenupp

Vad är det i den setupen som funkar såå bra? :D

Amd 64 3800+ x2
1024mb ddr
7800gt

Har också allting på högsta, fungerar klockrent :tungan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...