Bevattningsautomatik

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Börjar dra ihop sig till semester och semestern har man när det är varmt.
Är mitt inne i en tomatodlingstävling och första planen var att dessa 10plantor ska med på semestern. Men om man kan bygga en bevattnings anläggning så är ju saken ur världen och jag kan lämna dom hemma.
Förslag? Automatikskåp kan jag bygga, är ju bara ett tidur och en shunt.
Men den delen hos tomaterna? Eller finns det bättre sätt?
Perforerad slang och sen ett tidur som släpper på vatten 1-2ggr per dygn.

Någon med bra förslag?

Ett tunnt rör som trycks ned någon decimeter i marken är nog enklast. Kan du bygga automatiken själv så satsa på att styra med jordens fukthalt istället för tid.

Annars har väl gardena en timer för några hundringar.

Last edited:
Eller så lägger du 404 spänn på en sån här och gör något vettigt med tiden.

g_02728816.jpg

http://www.pixmania.se/se/se/2860272/art/gardena/bevattningstimer-c-14e.html?srcid=85&CodePromo=oui

Om du inte specifikt gillar att bygga..

Lånar tråden lite :)

Om man har vattenkoppar i hagarna till hästar, vad för makapär kan man använda som tryckvakt till ett sådant system? Kopparna fungerar som så att när hästkraken skickar ner näbben i koppen så trycker den samtidigt på en klaff, oundvikligt, varav vatten fylls på.

Finns det någon simpel makapär som man ställer in hur mycket vatten den ska tillåta att passera under en viss tidsram eller så?

Aha det fanns för små pengar. Då köper jag mej nog en sån.
Men vad för nossel är rätt för plantor. Hålat rör eller vad. Dom står i krukor.

Ja skulle testat me hålat kopparrör, typ 10-12mm... Lätt å löda på kopplingar för å få ihop allt... Vet iofs inte hur kinkiga plantorna e mot just koppar? Men de avges ju inga mängder direkt...

Lånar tråden lite :)

Om man har vattenkoppar i hagarna till hästar, vad för makapär kan man använda som tryckvakt till ett sådant system? Kopparna fungerar som så att när hästkraken skickar ner näbben i koppen så trycker den samtidigt på en klaff, oundvikligt, varav vatten fylls på.

Finns det någon simpel makapär som man ställer in hur mycket vatten den ska tillåta att passera under en viss tidsram eller så?

Menar du att de fyller för fort i kopparna? Eller vill du att kopparna ska efterfyllas när hästnyllet försvunnit ur koppen? Om de fyller för fort så sätter man enklast en ventil te varje separat kopp som ställs på lämpligt flöde, snikvariant kan va en strypbricka te varje separat kopp... Efterfyllning kan bli lite knivigare... Ventilerna som brukar sitta i offentliga duschar i t.ex badhus ploppar upp i skallen men kan bli svårt (å dyrt) å få de å funka bra...

Menar du att de fyller för fort i kopparna? Eller vill du att kopparna ska efterfyllas när hästnyllet försvunnit ur koppen? Om de fyller för fort så sätter man enklast en ventil te varje separat kopp som ställs på lämpligt flöde, snikvariant kan va en strypbricka te varje separat kopp... Efterfyllning kan bli lite knivigare... Ventilerna som brukar sitta i offentliga duschar i t.ex badhus ploppar upp i skallen men kan bli svårt (å dyrt) å få de å funka bra...

Nja tanken var mer om det springer läck, hästarna ska naturligtvis få dricka så mycket som dom orkar, om någon av hagarna blir översvämmade gör inget men om brunnen blir tom.. då blir det strul =0)

Ca 60meter slang, ett gäng kopplingar men de är av sådan typ att de stryper vattnet om de lossnar. Däremot kan en slang gå av, kopp som "hänger sig" eller dylikt. Alltså någon finurlig makapär nära kranen som känner av om det flödar orimliga mängder vatten är det som vi letar efter.

Nja tanken var mer om det springer läck, hästarna ska naturligtvis få dricka så mycket som dom orkar, om någon av hagarna blir översvämmade gör inget men om brunnen blir tom.. då blir det strul =0)

Ca 60meter slang, ett gäng kopplingar men de är av sådan typ att de stryper vattnet om de lossnar. Däremot kan en slang gå av, kopp som "hänger sig" eller dylikt. Alltså någon finurlig makapär nära kranen som känner av om det flödar orimliga mängder vatten är det som vi letar efter.

Slangbrottsventil bör ju finnas till tappvatten.

Man kanske ska ha lite mindre tryck på vattnet om man reser bort händer ibland att kopplingarna släpper

+1 sedan så bör man ha en slang av bättre kvalité, annars så börjar slangen "bula sig" och spricka när solen ligger på :fakta Vattnet kan bli väldigt varmt efter några timmar :gnissla

Vi brukar ha digitalvattentimer när vi gjuter betongplattor på sommarn, funkar kanon :tummenupp

Kool! Spot on, just den var kanske lite underdimensionerad men de lär ju finnas i olika utförande/specifikationer :) Nu vet man vad som det ska letas efter.

Tack!

(... kanske skulle införskaffa en till min dödsdiskmaskin.. kanske)

50l/min, hur törstiga är dom?

Ja om det var per minut så borde det vara rätt safe, hästkrakarna kan dock dricka 50-60L per dag om det är varmt och så är de ju ett gäng.

Be någon annan "tomatälskare" vattna åt dig mot att hen får smaka när du har skördat "tomaterna"

Eller så googlar du på "hydroponics" till nästa odling...

Droppslang heter det du söker. Säljes i anslutning till gardenagrejerna gissar jag. Annars T-gross i Årsta.

addendum: jag rekommenderar ett par fuktsensorer därtill. För att få rätt fukthalt. Vill du inte köpa så är det nog lätt att bygga. Fuktsensor -> relä -> shunt.
Kanske bra om man vill ha en sensor/shunt/kruka. Så noga tror jag dock inte du behöver vara.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!