Betyg på suzuki sv650

Torxen1995

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Ort
uppsala
Hoj
suzuki gsx750 f
Tjena allesammans !

har precis väckt intresset för hoj åkande på min polare och han letar just nu efter en suzuki sv650 mellan 1999-2003. Då jag inte kan så värst mycket om just denna hoj och har både hört bra och dåliga saker om den så vänder jag mig till er här på forumet! vilket betyg skulle ni ge på just denna hoj ? bra/dåliga saker bara att skriva ! om det är så att ni äger/ägt en sådan så vore det perfekt att ni berättar vad ni tycker/tyckt om den ?

tackar på förhand !
 
Snorbillig att köpa och äga, döfränt ljud om man hänger på tomburk i stället för ljuddämpare, ser bra ut.
Lätt att meka med, mest för att det aldrig behövs. Det finns lämpligare hojar om man är helt grön och ska övningsköra konbana men annars är det en mycket nybörjarvänlig båge. Att bromsar och fjädring är lite budget lider man inte av i första taget.

Bara att köpa dIreCkt! Så susar man fram som ett sånt här jehu dagarna i ända sen:
DSC_6296.JPG
 
Last edited:
en toppen hoj för pengarna :yoparty
 
Köpte min hösten SV650S -00 2009 vid 2000mil och sålde våren 2012 vid 4000mil. Enda strulet var att laddningsregulatorn var kass och måste bytas. Idag söker man efter en ny laddningsregulator med MOSFET ifall den går sönder. Den blir ju både varm (gamla modellen som kortsluter generatorn) och sitter väl skyddad från fartvinden under kåpan till höger om sadeln. Så inget konstigt laddningsregulatorn går sönder. Dålig kylning. De nya laddningsregulatorerna med MOSFET bryter strömmen instället när batteriet är laddat. Och blir därför inte lika varma.
Min saknade justering av fjädern i framgaffeln. Tror justeringen kom 2001.
Men justering av gaffeln var inget som jag kände behov av.
Tänk på att stor service med ventiljustering är vid 2400mil, 4800mil och kostar tror jag ca 8000kr.
Med dom däck som satt på från Metzeler så svängde den bara jag tittade. Kul när jag vant mig.
Med Dunlop Sportmax Sportsmart 2 blev den lite stadigare. Den drog 1 - 1,5 dl olja/100mil. Så jag brukade ha en 0,5 liter PET-flaska med olja i tankväskan när det var dags för en sommarutflykt på några 100 mil.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/
 
Last edited:
Har kört min SV650SA 2008 (halvkåpa och ABS bromsar) i ca 4-5 år och är väldigt nöjd (betyg 8/10)! Det är min andra hoj och har hittills inte känt något behov att byta upp mig trots provkörningar av ett dussin andra MC modeller/märken. Den är ruskigt kul att köra på slingriga vägar/bankörning/knix och ljudet med en utbytt ljuddämpare låter den riktigt rå.

Det enda negativa är väl att motorvägskörning inte är det roligaste då motorn varvar rätt högt vid de hastigheterna. Kör sällan mer än 1-2h på motorväg ändå så är inget problem.
 
Trevlig lätt smidig hoj som funkar till det mesta. Köpte en för att det råkade stå en nästan oanvänd i ett garage i närheten.
Körglad bekväm och underskattad skulle jag säga. Motorn är helt ok, men fjädring och bromsar kunde vara bättre. Jag är egentligen väldigt nöjd med tanke på hur billig hojen är och kört betydligt vassare hojar innan.
Inga fel alls hittills och löjligt billig att äga men funderar på att uppgradera.

Ett klipp från Kinnekulle i förra veckan.
https://youtu.be/HujOCRMIvHA
 
Min 2003:a var nog den mest välbyggda hoj jag haft. Bytte bara laddningsregulator och gaffeltätningar under dom år jag hade den. Soppasnål och drog ingen olja alls. :tummenupp
 
Köpte min hösten SV650S -00 2009 vid 2000mil och sålde våren 2012 vid 4000mil. Enda strulet var att laddningsregulatorn var kass och måste bytas. Idag söker man efter en ny laddningsregulator med MOSFET ifall den går sönder. Den blir ju både varm (gamla modellen som kortsluter generatorn) och sitter väl skyddad från fartvinden under kåpan till höger om sadeln. Så inget konstigt laddningsregulatorn går sönder. Dålig kylning. De nya laddningsregulatorerna med MOSFET bryter strömmen instället när batteriet är laddat. Och blir därför inte lika varma.
Min saknade justering av fjädern i framgaffeln. Tror justeringen kom 2001.
Men justering av gaffeln var inget som jag kände behov av.
Tänk på att stor service med ventiljustering är vid 2400mil, 4800mil och kostar tror jag ca 8000kr.
Med dom däck som satt på från Metzeler så svängde den bara jag tittade. Kul när jag vant mig.
Med Dunlop Sportmax Sportsmart 2 blev den lite stadigare. Den drog 1 - 1,5 dl olja/100mil. Så jag brukade ha en 0,5 liter PET-flaska med olja i tankväskan när det var dags för en sommarutflykt på några 100 mil.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/

okej vart någonstans kan man hitta en sådan och är det svårt att mecka själv med ?
 
Last edited:
Jag fick byta laddregulator på min. Det svåraste med det var väl att jag fick klippa ut och bocka till en ny hållare då hålbilden förvisso var den samma men kylflänsen var lite större så att den fick monteras i lite annan vinkel.

Jag bytte även fjädrar och olja i framgaffeln, bakdämpare till en original från en ZX10R.
Kan inte säga att jag märkte nån större skillnad men jag lade å andra sidan inte ner nåt större jobb på att trimma in grejerna. Det var kanske lite så att skruvandet var det roliga där :)

Monterade även kraschpuckar modell större som jag aldrig behövde använda. Ägaren efter mig har dock testat dem 2-3 gånger, vad jag vet. En större vurpa där de räddade tank, kåpor m.m.

Ångrar mig lite att jag inte behöll den men man vill liksom alltid ha mer/annat :tungan
 
Någon av er testat SV1000? I så fall, vad tyckte ni?
 
Hade en SV650S -00, inga problem överhuvudtaget.
Lättkörd (förutom den brutala motorbromsen, man lär sig snabbt att blippa med gasen vid nedväxling), lättmekad och förtroendeingivande. Kul motor.
Framfjädringen är väldigt mjuk, men fungerar tills man börjar pressa på bana.
Jag bytte till styvare Öhlinsfjädrar i framgaffeln, men det gjorde ingen jätteskillnad.
SV650 från 2003 och framåt är även de fina hojar, men de är väl 10k+ dyrare.

Har nu en SV1000S -03, men med GSXR-gaffel i fram och GSXR-dämpare i bak, har aldrig kört en med originalfjädring i fram så jag vet inte hur den är.
Originalbakdämparen är alldeles för mjuk för bana.
Mer pulver än 650:n såklart, men också trögare i hantering pga den högre vikten, det är lättare att kasta runt 650:n i kurvorna, vilket gör den roligare än 1000 tycker jag.
SV1000N/S delar många chassidelar med SV650N/S från 2003 och framåt.
 
Började köra på en SV650S-00 , Väldigt trevlig hoj.
Klarade mig väldigt länge med den utan att göra nåt med den annat än service.

Sen började jag gå lite SMC-Kurser på storbana och fastnade.
Bytte framfjädrar till ett par fjädrar jag skickade efter från england, styvare än öhlins(dom som fanns då iaf) av den enkla anledningen att dom bottnade vid hårda inbromsningar, man bromsar ofta mycket hårdare på bana än vad man
normalt gör vid vanlig gatkörning. (jag = ca 80kg lätt)
Bytte även bakdämparen till en från en GSXR600, exakt samma mått men justerbar. Satte även gaffelbenen på rätt höjd i förhållande till kronan.

Testade när allt var klart, kändes nästan som att man köpt ny hoj.

Köp mao :banana
 
Last edited:
Har haft SV1000 och DL650 (som har samma motor som SV650).

Riktigt bra klipp i 650- twinnen, även om ca 120 HK i SV1000 är roligare vid rödljusen. Tusenkubikarn var dock i ärlighetens namn lite sävlig i svängarna, med touringkänsla i fjädringen. Den bär inte vikten speciellt väl. Lät dock sjukt bra med helsystem från akrapovic.

Hade jag varit spekulant idag hade jag tittat på en av 650 från 2003 och framåt, tycker den är jäkligt snygg med den skarpare kåpdesignen. Ju fler hojar jag hinner med, desto mindre viktig blir det med 100+ hästkrafter för helhetsintrycket...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top