Betyg lägre ner i årskullarna

Betyg lägre ner i åldrarna

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Bra eller dåligt

Det kan vara bra, men tjänar man något på det?

Förr eller senare lär man ta smällen om man inte varit duktig tidigare. Stämmer inte det? Med betygen lär man ta smällarna tidigare, om man inte känner sig driven av betygen och kämpar. Men jag tror inte att det är så många mindre som kommer att ta det på fullt allvar. Det är knappt folk som tar betygen på fullt allvar i 8:an enligt mina erfarenheter.

Betyg från första klass, sedan hålla stenhårt på ungjävlarna att det ska vara en tävling mellan alla om vem som är bäst etc. Enda sättet att få in något i huvudet på alla av dagens korkade ungjä**ar.
Det kan vara för grovt att gå tillbaka med att godkänna aga, men jag röstar nog JA :mattias

inte för att pressa 6-12 åringarna, utan för att snabbare kunna ge varningar/tecken åt lärare och föräldrar om hur det går för deras offsprings

Problemet är att man kommer känna sig pressade.
Vilket kommer leda till att fler kommer få ångest etc.

Chris Ash skrev:
Bra eller dåligt?

Jag röstade nej. Jag anser att "Betyg" i traditionell mening är negativt för små barn. Det skapar som sagt stress och ångest och dämpar nog lusten att lära för många.

Däremot är det väldigt viktigt att vi börjar fånga upp de som halkar efter MYCKET TIDIGARE än idag. Det måste göras någon form av utvärdering redan i tidig ålder och finnas klara åtgärdsprogram så ingen trillar mellan stolarna. Det måste sättas ett omdömme på varje elev men jag anser att detta skall användas till två saker:
a) upplysa föräldrarna
b) sätta in åtgärder.

......som det är nu fylls gymnasieskolorna med folk som inte komme rin på annat än det individuella programmet p.g.a. bristande kunskaper i kärnämnena. De ska fångas upp redan i låg och mellanstadiet.

Jag är absolut inte för betyg tidigare, allt snack om att betyg skulle ge bättre info till föräldrarna är nys, idag är utvecklingsamtal obligatoriskt endast föräldern kan aktivt välja bort att ha det, om elevens kunskapsnivå vesäntligt aviker från normen MÅSTE skolan informera föräldrarna och sätta in stödresurser. Sen kan givetvis föräldrarna skita totalt i skolans alla signaler och sen när det går åt helvete på riktigt kan man spela oförstående och dra en snyfthistoria i aftonbladet.*
Jag tycker denna ev ökande information inte uppväger den ökade stress press och utslagning tidigare betyg innebär, det kommer också att leda till att eleverna tidigare tappar lusten för lärande och börjar taktikläsa och lär sig det läraren vill och inget annat, detta är idag ett stort problem på landets gymnasier och det är något jag absolut vill undvika i grundskolan.

*
Min far jobbade på en skola som hängdes ut i aftonbladet (de tvingades dock senare till dementi när det visade sig att föräldrarna hade diktat upp allt), föräldrarna var båda arbetslösa och barnet var struligt i skolan, redan från första klass avböjde föräldrarna att gå på utvecklingsamtal, skolan skickade mängder av brev hem till föräldrarna per post men ingen respons. Tillslut följde en lärare barnet hem från skolan men fick då vända är dörren med kommentaren "Vi önskar inte tala med er".
När det sedan under högstadiet gick åt skogen för ungen går föräldrarna till aftonbladet och snyftar om att "de fick inga indikationer på att något var fel"

EDIT: dubbelpost

Hmm, vad skulle det tillföra med betyg tidigare i åldrarna? Fler stressade småbarn med magsår?

Betyg blir meningsfullt först när man kan använda dem för att förbättra sina brister utan att ta det personligt. Betyget är ju en bedömning av prestation, inte personlighet och det är nog svårt för barn att göra den skillnaden.

jag röstade "bra"...

mina skäl är att man på ett tydligt sätt ska kunna följa elevers utveckling, både för skolans skull, föräldrarnas och främst för eleven själv. jag hajar inte alla dessa argument om ökad stress, börjar man med det tidigt så kan man ju göra det lika naturligt som att det är lunch eller raster, det handlar bara om att utnyttja det som ett verktyg. betyg som fenomen ska förnyas precis som allt annat.

många betyg är bra för det blir mer rättvist i form av att snittet delas på fler enheter, grunden med att många vill vara duktiga finns ju ändå kvar...

dåligt, skolan lägre ner i årskullarna har nästan ingenting med att vara duktig eller smart att göra. Ungjävlarna ska lära sig hur man är som/med folk bara. Social kompetens.

Fan vad jag visste när jag såg rubriken och trådstartarens namn att det inte kommer innehålla en åsikt i inlägg #1. Man kanske skulle skaffa sig ett liv.
Betyg förresten, ja det är naturligtvis bra.

korvgubbe skrev:
Jag röstade nej. Jag anser att "Betyg" i traditionell mening är negativt för små barn. Det skapar som sagt stress och ångest och dämpar nog lusten att lära för många.

Däremot är det väldigt viktigt att vi börjar fånga upp de som halkar efter MYCKET TIDIGARE än idag. Det måste göras någon form av utvärdering redan i tidig ålder och finnas klara åtgärdsprogram så ingen trillar mellan stolarna. Det måste sättas ett omdömme på varje elev men jag anser att detta skall användas till två saker:
a) upplysa föräldrarna
b) sätta in åtgärder.

......som det är nu fylls gymnasieskolorna med folk som inte komme rin på annat än det individuella programmet p.g.a. bristande kunskaper i kärnämnena. De ska fångas upp redan i låg och mellanstadiet.

Förstår inte varför så många ogillar dig, du är ju en smart liten parvel. :pannkyss

(Nej jag har ingen aning om hur gammal/stor du är. :) )

Betyg i Ordning & Uppförande bör det vara redan från första klass. :mattias

Men i övrigt så anser jag det vara en skitdålig idé. Jag tycker att hela det nuvarande betygssystemet är åt hellskotta så det skulle verkligen inte vara positivt att flytta det neråt i årskurserna.

Jag tycker inte om det att det är ett system som inte tillåter att visa kan få ha det svårt med något ämne.

Ett sifferbaserat betygssystem graderat från 1 till 5 vore bättre. Då kunde ettan motsvara att man i alla fall går på lektionerna, tvåan att man varit på lektionerna och i alla fall försökt, trean i nivå med "G", fyran "VG" och femman "MVG". För ett IG i dagsläget är noll poäng vilket gör att det drar ner betygsmedlet lika mycket som vad ett MVG dra upp det och samtidigt är en stor plump i protokollet. IG och noll poäng är värdelösa på mer än ett sätt.

Alternativt att man bara har Godkänd och Icke Godkänd. För att sedan ha en bedömnings- och konkurrensgrund för att söka fortsatta högskolestudier och liknande kan man göra högskoleprovet obligatoriskt för samtliga högskolestudier. Man kan dessutom ha lämplighetstester för att ytterligare försäkra sig om att hitta rätt sökande för studieplatserna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg