Betyder det att jackan inte är säker?

Rumellak

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2016
Hoj
1997 Triumph Speed Triple T509
Hej alla,

Jag tänkte köpa en Arlen Ness-jacka av en kille, men i fodret står det: This garment is not considered to be personal protective equipment as defined in or within the scope of the personal protective equipment (EC directive) regulations 1992 (S.I 1992/3139) and has therefore not been examined or tested in accordance with those regulations. No liability will be accepted by the manufacturer or supplier of this garment arising out of the garments not-compliance with such regulation.

Betyder det att jackan inte är gjord för att köra hoj med? Betyder det att försäkringsbolaget skulle hävda att jag inte hade godkänd utrustning om jag skulle skada mig?

Snälla, hjälp en färsking på forumet.

Ola

Det regelverk som dom hänvisar till är ett generellt regelverk som reglerar personlig skyddsutrustning.
Det innefattar exempelvis Andningsutrustning, skydd mot radioaktiv strålning, skydd mot genomgträngande vätska eller ånga, skydd mot oljud, skydd vid fall från höga höjer mm.

Dvs det är en generell lagtext som reglerar personlig skyddutrustning och som jag tolkar det så betyder texten att dom friskriver sig från allt ansvar om du använder jackan som någon typ av skyddsutrustning enligt det som omfattas av den lagen. Dvs om du använder den som strålskydd för radioaktiv strålning och får strålskador så tar dom inte ansvar för det eftersom plagget inte är avsett som skydd enligt det regelverket.
Dvs jag tror att det där är en friskrivning på samma sätt som att det i instruktionerna för amerikanska röjsågar står att du inte får ha sågen igång när du förflyttar dig. Eller att det står att man inte får torka husdjur i mikrovågsugnar.

Och jag tror inte att just Mc kläder är tillämpliga enligt den lagen.
Det som krävs vid uppkörning och av många försäkringsbolag är att du skall ha utrustning som är avsedd för MC bruk samt att du skall ha CE godkända skydd i kläderna.

Nu har jag inte sett jackan men den är med största sannolikhet gjord för att köra hoj. Däremot är det väl tveksamt om det är CE godkända skydd i den om det inte finns någon sådan märkning.

så jag skulle säga att om du köper den så skall du vara medveten om att du med största sannolikhet har ett sämre skydd mot stötar om du går i backen. Slitageskyddet är det mer eller mindre omöjligt att uttala sig om.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien