Betydelse av CCA? (Yuasa ytz14s)

Du laddar helt rätt enligt Yuasa hemsidas tips om underhåll.
Jag har sökt om felande yuasa världen över men hittar inget speciellt så jag funderar på köpa ett nytt yuasa ändå för de är billiga på ebay från Italien Tysdklan England. Ett Yuasa ytz 14s kostar bara 1100kr med frakt.
Men jag förstår inte vad vad MF står för på Yuasa batterier de har även röd text av någ anl? De finns YTZ14 s och YTZ14 s mf.

Länk til ett rödtextat ytz s mf !?

https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/yuasa/yuasa-ytz14s.html

De här Varta batteriet är en het kandidat til Yuasa ytz14s de har också 230cc enligt spec och kostar bara 750kr samt gratis frakt! Man fyller det själv med syra som följer med. Jag kommer nog slå till på et sådant.
https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/varta/varta-ttz14s-bs-ytz14s-4-ytz14s-bs.html

Det enda jag hittat är att MF är förkortning för Maintenance Free. Dvs underhållsfritt. Kan ju vara rätt skönt.

Jag misstänker att en del av problematiken med att folk upplever att livslängden är dålig dels är felaktig underhållsladdning. Dels är det nog så att många tänker att dom ska ha batteriet med högsta möjliga CCA för att hojen ska bli lättstartad. På kort sikt är det korrekt men på lång sikt så är det ju så att om man ska ha ut högre CCA så innebär det att batteriet blir känsligare för urladdning och får sämre livslängd. Dvs köper du värstingbatteriet med högsta möjliga CCA så får man förvänta sig att det inte håller lika länge som om man valt ett med lite lägre CCA.
Och i dom flesta fall så behöver man inte dom värsta batterierna. Ett MC batteri med hög CCA klarar av att starta en bil i många fall om det inte är en bil med väldigt höga krav på startström. en radfyra på en hoj behöver betydligt mindre.

Och originalbatterierna som sitter i hojarna vid leverans är inte dom absoluta värstingarna eftersom det i dom allra flesta fall inte behövs. Dom pengarna kan man lägga på något roligare istället.
 
Det enda jag hittat är att MF är förkortning för Maintenance Free. Dvs underhållsfritt. Kan ju vara rätt skönt.

Jag misstänker att en del av problematiken med att folk upplever att livslängden är dålig dels är felaktig underhållsladdning. Dels är det nog så att många tänker att dom ska ha batteriet med högsta möjliga CCA för att hojen ska bli lättstartad. På kort sikt är det korrekt men på lång sikt så är det ju så att om man ska ha ut högre CCA så innebär det att batteriet blir känsligare för urladdning och får sämre livslängd. Dvs köper du värstingbatteriet med högsta möjliga CCA så får man förvänta sig att det inte håller lika länge som om man valt ett med lite lägre CCA.
Och i dom flesta fall så behöver man inte dom värsta batterierna. Ett MC batteri med hög CCA klarar av att starta en bil i många fall om det inte är en bil med väldigt höga krav på startström. en radfyra på en hoj behöver betydligt mindre.

Och originalbatterierna som sitter i hojarna vid leverans är inte dom absoluta värstingarna eftersom det i dom allra flesta fall inte behövs. Dom pengarna kan man lägga på något roligare istället.

Ok jag hade inte en aning om att höga cca kunde förkorta livslängden. Jag har ju en 1000c twinn så jag måste ha över 200cca på 11 amp storlek. Jag tror faktiskt att KTM har Yuosa värsta ytz14s från fabrik så jag vill ha ett liknade 230 cca. De Varta jag länkade till tidigare har otroligt nog 230cca och de är ett agm syrabatteri. De skrivs i beskrivningen för detta Varta att de tål djupurladdningar väldigt bra utan att tappa effekt, de låter snäppet bättre än amg battreier.
 
Ok jag hade inte en aning om att höga cca kunde förkorta livslängden. Jag har ju en 1000c twinn så jag måste ha över 200cca på 11 amp storlek. Jag tror faktiskt att KTM har Yuosa värsta ytz14s från fabrik så jag vill ha ett liknade 230 cca. De Varta jag länkade till tidigare har otroligt nog 230cca och de är ett agm syrabatteri. De skrivs i beskrivningen för detta Varta att de tål djupurladdningar väldigt bra utan att tappa effekt, de låter snäppet bättre än amg battreier.

Lite förenklat kan man säga att högre CCA i ett vanligt Bly/syra batteri åstadkomms genom att man utökar ytan på blyelektroderna. Det får man om man lägger flera men tunnare elektroder omlott i cellen. Det får till resultat att elektroderna måste göras lite tunnare och att det blir trängre i cellen. Det resulterar i sin tur i att batteriet får sämre tålighet mot urladdningar och då i synnerhet djupurladdningar. Det blir också lite känsligare mot stötar och vibrationer.
Sammantaget så medför det att ett bly/syra batteri avsett för höga strömurtag (dvs startbatteri med hög CCA) får sämre livslängd. Ett batteri med samma kapacitet men avsett för att vara "fritidsbatteri" klarar inte alls lika höga strömurtag men är mycket tåligare mot misshandel. (Urladdningar och stötar).

AGM batterier har elektrolyten absorberat i en matta och det innebär att man i viss mån skyddar batterielektroderna. Så ett AGM batteri kan göras lite tåligare mot urladdningar mm för samma CCA. Om jag fattat det rätt vill säga.

En 1000 cc twin är ju ganska elak mot batteriet och då behöver du ett batteri med högt CCA. Dvs för din del är det motiverat. Så för dig kan det ju vara intressant att kolla på agm batterier som klarar höga CCA utan att bli alldeles för känsliga.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top