Betongpluggen - OCH HYLLAN - lossnade från väggen

Varför i hela friden har du borrat med 8 mm borr? Väger hyllan 800 kg?

8mm plugg är att föredra när man fäster sparringskenor... Hur i hela friden hade du tänkt?!?

Det som kan ha hänt är att det är ett hålrum mellan skena och vägg. Då kan man lätt dra ur pluggen när man drar skruven. Använd distanser bakom skenan som gör att pluggen inte dras ur.

Last edited:
Jag hade ett jädra problem med nån slags puts/lättbetong de första fyra centimetrarna och därefter kom den riktiga betongen.

Köpte mig en riktig borrhammare (vilken maskin alltså!) och plugg som inte expanderade alls de första centimetrarna utnat enbart längst in i hårdbetongen. Det blev djupa hål iofs, men satan så bra det blev!

Borrhammaren är ett kapitel för sig. Man måste bara ha en om man borrar i betong. Finns för 500:- och uppåt.

Jag hade ett jädra problem med nån slags puts/lättbetong de första fyra centimetrarna och därefter kom den riktiga betongen.

Köpte mig en riktig borrhammare (vilken maskin alltså!) och plugg som inte expanderade alls de första centimetrarna utnat enbart längst in i hårdbetongen. Det blev djupa hål iofs, men satan så bra det blev!

Borrhammaren är ett kapitel för sig. Man måste bara ha en om man borrar i betong. Finns för 500:- och uppåt.

Well, det man gör är att man använder samma pluggar som vanligt, men längre skruv. Dra i skruven i pluggen några få varv, sen bankar man in den i väggen, förbi allt det lösa. Sen är det bara att dra fast som vanligt. Litet tips till nästa gång bara :tummenupp

Den som jag köpte på Biltema för några år sedan (se bild, 595 kr) gör ett lika suveränt jobb varje gång. Med en vanlig slagborr får man trycka och hålla på länge. Med den här sjunker man in i betongen som med en varm kniv genom smör. Det är helt suveränt och jag önskar att jag hade köpt den mycket tidigare. Och man känner sig som Rambo när man håller i den.

För övrigt är problemet med lossnande plugg löst. Bättre plugg med mycket längre skruv gjorde susen.

Bifogat

• screenshot_05.jpg
    screenshot_05.jpg
    22.9 KB · Visningar: 3,622
  • 17-169_l.jpg
    17-169_l.jpg
    27.5 KB · Visningar: 102
Nja, för korta. Men inte för smala. När jag använde lika grov men längre skruv tillsammans med tillhörande plugg (med räfflad yta), gick skruven igenom hela pluggen och gjorde att friktionen blev en helt annan. Sitter stenhårt nu.

Just det är det många som missar. Skruven skall gå igenom HELA pluggen när man dragit åt för att kunna hålla för maximal belastning utan att lossna. Jag har sett massor av exempel på billiga "skruv-och-plugg-kit" som inte ens skulle hålla fast tapeten på väggen korrekt.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back