Beter sig skumt efter 1000 mila service!!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Hallå allihopa!

Jag lämnade in rettan på 1000 mila service förra veckan och när jag hämtade henne igen så kom det ett högt mekaniskt ljud från, vad jag tror, framdrevet.

Märkets tydligt när man drog in kopplingen runt 40-60. Körde fort som fasen ner till verkstaden igen och de släppte lite på kedjan (efter att mecken provkörde och sa "faan, vad den låter!", han verkade inte provkört den efter service alltså). Nu lät hojjen lite bättre och firman stängde så jag gav mig av.

Men hojjen känns "trög" nu. Accelerationen är inte riktigt vad den brukade vara och tophastigheten känns oxo lite tam - jämfört med innan.

Det som märks mest nu är att det är sanslösa vibrationer i hojjen. Fotpinnar, tanken, sistsen... Men det märks absolut mest på styret, vänsterhanden domnar nästan nu. Och släpper man styret, runt 50-80, så "vobblar" det (inte kraftigt men man ser att det vobblar höger/vänster) - det gjorde det inte heller innan jag lämnade in hojjen.

Någon som vet vad det kan vara? Innan jag lämnade in hojjen gick den som en klocka! Nu länns det bara olustigt. Precis runt kåpan, vid fotpinnen, över framdrevet ligger det lite oljespill - men det antar jag kommer från olebytet?!

En 1000 mila är ju mer eller mindre ett oljebyte?! Vad kan ha hänt? :huvet

Felet står klart och tydligt på båda sidor på hojen... Brukar stå "R1" med varierande utformning ;)

Nä, men seriöst så borde du reklamera servicen (ehh...kan man det? )

Visst kan man reklamera en service och det ska du givetvis göra! Det kan ju som sagt vara svårt att påvisa att allt gick bra före servicen. Men vill verkstaden ha kunder så får det nog se till att grejorna funkar även efter service.

Lucius skrev:
Hallå allihopa!

Jag lämnade in rettan på 1000 mila service.......

Åk tillbaka med hojen till firman där du servade den.
Förklara det du skrev tidigare, slö, vibrationer etc etc.....

KRÄV att dom åtgärdar det, vad som än har hänt har ju dom orsakat det.

Det är din rätt som kund. Är dom någorlunda seriösa fixar dom det utan att knota.

Lycka till

Japp, skall kontakta dem snarast och få det fixat. Bifogar en bild på oljespillet kring framdrevet!

Bifogat

• 2-IMG_2262 kopia.jpg
    2-IMG_2262 kopia.jpg
    84.4 KB · Visningar: 146
Kletet runt framdrevet är kjedjeolja.
Reklamera servicen, det har du all rätt att göra. Jag har reklamerat servicen av min hoj, som utfördes av en firma i sydöstra sverige. Dom hämtade hojen hemma hoss mig med en buss, samt lämnade en splitter ny R6a som jag fick låna medan dom ordande upp sina misstag.
Men du, testa inte toppfart med en hoj som beter sig som du beskriver.
Kör försiktigt!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...