Beteende vid sänkning av framgaffel?

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Kör en daytona ombyggd till triple. Annan krona osv.
Jag upplever den dock som jäkligt nervös i styret och misstänker att det kan ha att göra med att jag sänkt den genom att hissa upp gaffelbenen ca 1 cm i kronan. Anledningen är att jag har jäkligt korta ben och når inte ner annars :)
Eller ja, inte nu heller men nu kan jag med tåspetsen paddla mig ut från en parkering iaf :p
Min tanke är att detta påverkar gaffelvinkeln vilket gör den nervösare, men är det någon som vet att det är så? Behöver jag höja den igen eller ska jag sikta på en styrdämpare?

Tankar och idéer är hjärtligt välkomna :)

/ Jacob
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jo du har rätt, du får en mer snabbstyrd hoj på bekostnad av stabiliteten och vanligtvis sämre grepp bak, en inställningsvariabel som man ofta jobbar med vid racing. Styrdämpare tar bort en del av symptomen fast vid gatkörning är det vettigare att behålla std chassi inställning kan jag tycka. Vill man ha en lägre hoj bör man sänka både bak och fram, kolla om det finns sänknings sats (annat länkage).
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
okidoki, låter som en god tanke, ska höja han fram igen tills jag hitta lämpligt säkningslänkage för röven :)
Tack för input
 

Konrad Haifa

Guest
Kan 1cm göra så mycket? Är det ens mätbart på gaffelvinkeln? Fast den kanske inte var uppe på rätt nivå (originalinställning) innan heller?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kan 1cm göra så mycket? Är det ens mätbart på gaffelvinkeln? Fast den kanske inte var uppe på rätt nivå (originalinställning) innan heller?

10mm är rätt stor ändring, prova själv på din egen hoj och se om du märker någon skillnad.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Kan 1cm göra så mycket? Är det ens mätbart på gaffelvinkeln? Fast den kanske inte var uppe på rätt nivå (originalinställning) innan heller?

Håller med psxcare, 10mm är en rätt brutal ändring. Jag har lirat med gaffeluppsticket 5mm och jag märkte en MARKANT skillnad.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
10mm ÄR en rätt stor ändring och kan upplevas nervöst på vissa hojar. Annan krona kan också påverka genom ändrad gaffelvinkel och försprång. Har du någon aning om hur bytet av kronor ska påverka dessa parametrar?

Jag har några stalltips oavsett:

1. Lär dig köra med så avslappnade armar som möjligt och att förankra dig i tanken.
Stela armar/hårt grepp om styret stör hojen och förvärrar nervöst beteende. Kurs på bana med SMC rekommenderas (som vanligt på SH).

2. Vänj dig vid att hojen är "för hög".
Paddla dig aldrig baklänges sittande på hojen utan led den istället: Träna på att leda framåt med båda händerna på styret och bakåt med en på styret och den andra på/bredvid sadeln där det passar att hålla i/knuffa.
Hasa över lite åt den sidan du vill sätta ner foten på INNAN du stannar helt. Öva in beteendet innan du höjer hojen.
Höj hojen 1mm per månad så vänjer du dig långsamt. Dessutom märker du kanske att den inte behöver ända upp.

3. Sänk bak också. Nytt hundben eller kortare fjäderben beroende på vad som finns och känns prisvärt.

4. Smalare styre.
Ger mindre hävstång vilket gör att förarens input och effekten av vindpåverkan på denne minskar. Kan göra underverk på vissa hojar men märks knappt alls på andra.

5. Styrdämpare. Om du måste eller för att finjustera. En hårt ställd styrdämpare är inte bra för varken fäste, känsla eller väghållning.
 
Last edited:

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
10mm ÄR en rätt stor ändring och kan upplevas nervöst på vissa hojar. Annan krona kan också påverka genom ändrad gaffelvinkel och försprång. Har du någon aning om hur bytet av kronor ska påverka dessa parametrar?

Jag har några stalltips oavsett:

1. Lär dig köra med så avslappnade armar som möjligt och att förankra dig i tanken.
Stela armar/hårt grepp om styret stör hojen och förvärrar nervöst beteende. Kurs på bana med SMC rekommenderas (som vanligt på SH).

2. Vänj dig vid att hojen är "för hög".
Paddla dig aldrig baklänges sittande på hojen utan led den istället: Träna på att leda framåt med båda händerna på styret och bakåt med en på styret och den andra på/bredvid sadeln där det passar att hålla i/knuffa.
Hasa över lite åt den sidan du vill sätta ner foten på INNAN du stannar helt. Öva in beteendet innan du höjer hojen.
Höj hojen 1mm per månad så vänjer du dig långsamt. Dessutom märker du kanske att den inte behöver ända upp.

3. Sänk bak också. Nytt hundben eller kortare fjäderben beroende på vad som finns och känns prisvärt.

4. Smalare styre.
Ger mindre hävstång vilket gör att förarens input och effekten av vindpåverkan på denne minskar. Kan göra underverk på vissa hojar men märks knappt alls på andra.

5. Styrdämpare. Om du måste eller för att finjustera. En hårt ställd styrdämpare är inte bra för varken fäste, känsla eller väghållning.

Grymma tips tackar.
Höjde upp den igen nu imorse innan jag åkte till jobbet och det är ju en jäkla skillnad.
Till saken hör ju också att jag bytt krona som sagt och denna fäster högre på benen än orginal som har clipons ovanför kronan.
Som sagt, tack för tipsen, som en ny hoj igen :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top