Betalgaranti på Blocket

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Någon som har testat det? Och vet om det funkar bra.
Har ett par crosstövlar till salu på Blocket. Och har fått mail från nån familj utanför Jönköping som ville köpa dom. Och dom undrade om jag kunde skicka dom med bussgods. Men jag vet inte om jag vågar.
Har blivit blåst på en mobiltelefon en gång. Som jag skickade... :mad:
Så nu undrar jag om det finns någon som testat betalgarantin på Blocket.
Eller som har några bra tips på hur man ska göra när man ska skicka varor via bussgods. Vill juh inte lämna ut varan utan att ha fått mina pengar. Rädd för att bli blåst igen! :död

// Lena

om du skickar via bussgods så begär förskottsbetalning via konto i sådant fall. Skicka sedan med bussgods, billigt och bra.

Josafan skrev:
om du skickar via bussgods så begär förskottsbetalning via konto i sådant fall. Skicka sedan med bussgods, billigt och bra.

Okidoki...
Brorsan skickade en intercooler med bussgods en gång. Och där skulle det ske förskottsbetalning innan killen kunde hämta ut den. Det skulle dom som sköter om bussgodset se till. Men killen fick hämta ut den utan att betala. Bra koll!
Men killen var så ärlig och ringde till brorsan och talade om det. Sen betalade han in pengarna...

// Lena

Blockets betaltjänst funkar kanon enligt vad jag har hört!

Therudeboy skrev:
Blockets betaltjänst funkar kanon enligt vad jag har hört!

Jag håller på att sälja en grej via den tjänsten just nu.
Tycker inte riktigt den verkar vara helt säker. Har inte satt mig in exakt i hur det funkar men hittils har det varit såhär.

1.Vi kom överens om pris
2. Köparen mailade in mitt namn och email till blocket
3. Jag fick ett mail att köpet var anmält och fick bekräfta
4. Köparen satte in pengarna till blocket och jag fick ett mail
5. Jag fick bekräfta mailet och uppge mitt kontonr samt skicka grejen på posten
6. Just nu är varan på posten, grejen är ju att köparen kan plocka ut den
och sedan säga till blocket att han inte godkänner den tex, då får han tillbaka pengarna och ska skicka tillbaka varan vilket han då förhoppningsvis gör.
Struntar han i det är man ju i samma situation som om jag skulle skickat utan förskottsbetalning.

Eventuellt kan det vara så att han inte kan få tillbaka sina pengar förrän jag bekräftat att jag fått tillbaka varan, jag är inte riktigt insatt

Han skulle oxå kunna säga till blocket att han inte fått någon vara alls, isåfall vet jag inte vad som händer

Lilla_Tingeling skrev:
Vill juh inte lämna ut varan utan att ha fått mina pengar. Rädd för att bli blåst igen! :död
Det är riskabelt att skicka en vara utan pengar, men ur köparens perspektiv är det minst lika riskabelt att skicka pengar utan vara. Det är svårt att hitta en bra lösning utan att behöva använda någon mellanhand som kräver avgift.

Be om förskottsbetalning till konto först, enklast, och vill dom inte det så har dom säkert inte rent mjöl i påsen då.. Så har jag alltid skött mina affärer på nätet, både köp och sälj...

Trango_B skrev:
Alla privatpersoner har inte postgirokonto och man startar knappast upp det för att sälja en enstaka grej.
Krävs post- eller bankgiro i Sverige ja... :3freak Fasen, då har jag hittat en sak som faktiskt är smidigare i Norge än i Sverige (kors i taket).

men de flesta har nog en familjemedlem eller nära vän som har!
Postförskott är det ända jag vågar andvända mig av...

Trango_B skrev:
6. Just nu är varan på posten, grejen är ju att köparen kan plocka ut den
och sedan säga till blocket att han inte godkänner den tex, då får han tillbaka pengarna och ska skicka tillbaka varan vilket han då förhoppningsvis gör.
Struntar han i det är man ju i samma situation som om jag skulle skickat utan förskottsbetalning.

Eventuellt kan det vara så att han inte kan få tillbaka sina pengar förrän jag bekräftat att jag fått tillbaka varan, jag är inte riktigt insatt

Han skulle oxå kunna säga till blocket att han inte fått någon vara alls, isåfall vet jag inte vad som händer

Men han skriver ju på när han hämtar ut den på posten, och vill han inte ha det o skickar tillbax det, så får ju du skriva på när du hämtar ut det. Så han kan ju liksom inte säga att grejjen e skickad (när den inte e det), o sen få pengarna tillbaka. Det e ju lätt att kolla upp om du har hämtat det eller inte på posten.

Hoppas du fattar vadjag menar, knappt att jag själv gör det!!

Hultan skrev:
Be om förskottsbetalning till konto först, enklast, och vill dom inte det så har dom säkert inte rent mjöl i påsen då..
Nja... det håller jag inte med om. Pengar är ju enklast att bli blåst på så dom ska man va försiktig med. Jag brukar göra lite olika från fall till fall beroende på hur stora summor det är frågan om och beroende på hur säker jag är på att den andre är ärlig.

Om jag ska skicka nåt så tänker jag be om att dom sätter in pengarna först på mitt konto. Sen kan jag skicka stövlarna.
Annars kan dom lika bra stå kvar här tills nån kommer hit och köper dom.

// Lena

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back