Betalar du TVavgift??

Betalar du TVavgiften???

• Antal röstningar
    0
Härom natten var det Veronica Mars-marathon på SVT. Problemet var bara att det aldrig blev avbrott för reklam så att man kunde gå på toa.

Där är ju reklam-TV bättre!

Jag kan förstå att det fanns en giltig grund för en tv-avgift på 60-talet när TV'n kom hit på allvar, då det bara fanns statligt finansierade kanaler. Dom senaste 20-30 åren så har det ju kommit tillräckligt med andra kanaler vilket har gjort att folk inte behöver, eller helt enkelt inte vill ha statligt finansierade kanaler.

Hur kan det då vara lagligt att kräva en avgift på att man innehar en tv-mottagare om man inte ens vill använda den till att titta på deras skit-kanaler? Nä ska dom ha en kostnad för tillgång till statens TV-kanaler så får dom fanimig koda dom och ta ut en avgift från dom som tittar på skiten och inte av alla som äger en TV-apparat, det är ju för fan brottsligt!

Limstift skrev:
Jag kan förstå att det fanns en giltig grund för en tv-avgift på 60-talet när TV'n kom hit på allvar, då det bara fanns statligt finansierade kanaler. Dom senaste 20-30 åren så har det ju kommit tillräckligt med andra kanaler vilket har gjort att folk inte behöver, eller helt enkelt inte vill ha statligt finansierade kanaler.

Hur kan det då vara lagligt att kräva en avgift på att man innehar en tv-mottagare om man inte ens vill använda den till att titta på deras skit-kanaler? Nä ska dom ha en kostnad för tillgång till statens TV-kanaler så får dom fanimig koda dom och ta ut en avgift från dom som tittar på skiten och inte av alla som äger en TV-apparat, det är ju för fan brottsligt!
Var lugna, snart kommer säkert den s.k "Media-avgiften" där vi får betala skatt för att husera dator hemma och annan allsköns media.

Jag blev tagen på bar gärning en lördag härom veckan. Jag sa att jag bara hade TVn på prov sedan i förrgår och att då behöver man ju inte betala. Eftersom man kan ha en TV hemma på prov i 15 daga och slippa TVavgift så sa jag detta. Detta hävdade kontrollanten inte stämmde utan att man hade 15 dagar på sig att betala när man skaffat TV.
Jag skrev på hans lilla lapp.

Det blev måndag och jag mailade till Radiotjänst och förklarade att jag hade lånat en TV på prov i fredags, blev pejlad i lördags och har lämnat tillbaka TVn idag för jag inte ville ha den. Jag undrade om jag skulle behöva betala för de 3 dagarna eller om det gick under de 15 prövodagarna.

1 vecka senare fick jag svar att räkningen var makulerad.

http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till bolaget av den avgiftsskyldige. Lag (1997:1164).

Klart jah bettalar! Mann kan juh få fengelse anars, det har en kåmpiz sakct ti mej.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D