Betalar du parkeringsavgifter?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Betalar du parkeringsavgifter för mc?

• Antal röstningar
    0
Har fått några böter i Oslo, de kommer alla i en klump med det dubbla beloppet. i mitt fall på ca 950 sek st!! Jag skriver följande överklagan. Vi får se vad som sker, om de orkar att krångla eller vad.. Jag har nog stått där jag inte får men jag skall göra allt för att glida undan. Vettiga tips är välkommna..

Trafikketaten
pb 6663
St. Olofsplass
0129 Oslo
Norge 1/7-03

Hej trafikketaten,

Jag mottog idag ytterligare en bot från er med diverse avgifter på. Detta förundrar mig i massor då jag aldrig fått en första bot?? Jag kör en motorcykel och har av och till anledning att resa till Norge men har aldrig upplevt att jag fått en bot på min motorcykel förut. Därför bestrider jag denna bot men framförallt påminnelsen!

Jag har vid två tillfällen upplevt att min motorcykel inte befunnits sig på samma plats som jag parkerat den på! Det är mycket enkelt för någon som tycker sig vara lustig att förflytta en motorcykel och ställa den på en punkt där det råder förbud mot parkering, kan hända att detta har skett och att för att göra allt ännu "lustigare" plocka bort en ev. bot.

Faktum är att jag aldrig fått en bot tillhanda i första läget varpå extra avgifter känns konstigt!

Jag hoppas och tror att ni förstår mitt dilemma och återkommer till mig snarast. Inväntar er kontakt, kommer alltså inte betala dessa räkningar innan detta i samråd med er svenska partner.

mvh

xxxxxxxxxx

beror på...

Jag antar att alla menar om att betala p-avgift för MC. Vilket jag aldrig i hela mitt liv skulle få för mig att göra. :6surkart Ställer mig vid cykelparkeringen. ;)

Med bil däremot så får man väl lägga på en slant för att visa sig på den goda sidan :)

IO skrev:
Ett tips för er som bor i Stockholm, eller är där nån gång annars. (Gäller BIL!)

Jag bodde på Södermalm och jobbade vid S:t Eriklsplan, ibland så tog man bilen till jobbet och parkerade då givetvis i stan. Lapplisorna tog ungefär en runda varje dag, hade man ingen lapp fick man garanterat en bot :5sure

Men.... jag kom på ett fiffigt sätt att komma undan (som kanske är allmänt vedertaget, inte vet jag) :rolleyes: Om man har ett gäng med parkeringslappar i bilen så tar man bara och köper en Boendeparkeringslapp (15 kr/dag) och täcker över delen där det står "Boendeparkering" och "15 kr" med en massa andra lappar. Detta går att göra lite snyggt så det ser ut som om man bara slängt upp lappen i rutan. Jag körde med detta nästan varje arbetsdag i ett halvår och fick aldrig en bot. :tummenupp

Det kan dyka upp ett problem: Det finns två typer av parkeringslappar i Stockholm och detta funkar bara på den "lilla" lappen. Men det är ju också den som är vanligast.

Testa det!

Hmm, när det gäller bilar tycker jag ändå att parkeringsavgifter är befogade :mattias

Men det är väl lätt för mig att säga som aldrig framför ett fyrhjuligt fordon mer än vad som är absulot nödvändigt.

/Martin

Pappsen skrev:
Hej trafikketaten,

Jag mottog idag ytterligare en bot från er med diverse avgifter på. Detta förundrar mig i massor då jag aldrig fått en första bot?? Jag kör en motorcykel och har av och till anledning att resa till Norge men har aldrig upplevt att jag fått en bot på min motorcykel förut. Därför bestrider jag denna bot men framförallt påminnelsen!

Jag har vid två tillfällen upplevt att min motorcykel inte befunnits sig på samma plats som jag parkerat den på! Det är mycket enkelt för någon som tycker sig vara lustig att förflytta en motorcykel och ställa den på en punkt där det råder förbud mot parkering, kan hända att detta har skett och att för att göra allt ännu "lustigare" plocka bort en ev. bot.

Faktum är att jag aldrig fått en bot tillhanda i första läget varpå extra avgifter känns konstigt!

Jag hoppas och tror att ni förstår mitt dilemma och återkommer till mig snarast. Inväntar er kontakt, kommer alltså inte betala dessa räkningar innan detta i samråd med er svenska partner.

mvh

xxxxxxxxxx

Vettiga tips vet jag inte om det är, men här kommer några "innspill", som dom säger i Norge;

För det första, kom ihåg att det är norska myndigheter vi snackar om. Dvs, du är dömd att misslyckas. Jag har fått bot medans jag växlade pengar till biljettautomaten (nåja). "Det er din plikt at ha penger i bilen når du skall parkere", eller hur det nu var dom sa. Hur man skulle göra om man saknade småmynt och var tvungen att växla, det var inte deras problem... men skit samma, det var en utsvävning. :)

Till ditt brev... Du bör nog inte säga att du mottagit "ytterligare en bot", för att i nästa mening säga att det är den första du fått. Vidare säger du att du bestrider boten, och påminnelsen, därför att du aldrig upplevt att ha fått en bot förut, på någon av dina resor till Norge. Du kanske refererar till den första boten, som du aldrig har fått, men det låter som att du säger: "Eftersom jag inte brukar få böter, så bestrider jag denna bot", vilket blir en ganska märklig grund för att bestrida en bot.

Längre ner säger du att du upplevt att någon flyttat din mc (och detta, antar jag, är den "verkliga" orsaken till att du bestrider boten - den första alltså, som du inte har fått), men du säger ingenting om när detta har inträffat. Det står säkert på boten vilken tidpunkt och adress det gäller - och om du vill hävda att någon har flyttat din mc, säg åtminstone att det var vid just det tillfället det inträffade. "Det har hänt" och "kan hända att detta har skett" räcker nog inte. Jag tror visserligen inte att någonting kommer att räcka, men kanske kanske blir chansen liiiiite större om du formulerar dig annorlunda där.

Och... det sista du skriver: "Kommer alltså inte att betala..." osv, kommer bara göra norrmännen ännu argare. "Betala först, klaga efteråt" - det gäller även i Norge. Eller dvs, det är vad dom säger iaf.

Jag önskar dig lycka till!

rerell skrev:
För det första, kom ihåg att det är norska myndigheter vi snackar om. Dvs, du är dömd att misslyckas.

Frågan är om det är norska myndigheter som är hårda eller svenska som är mesiga. Här kan man komma hur långt som helst i alla möjliga sammanhang om man bara kan svinga byråkratidjungelns lianer.

/Martin

edit: vad jag menar är inte att svenska myndigheter måste bli strängare, men lite mindre luddiga och godtyckliga av sig

Last edited:
P-böter i oslo

Haaa Jag fick också en pbot i oslo men då stod jag i ett p hus till ett hotell. receptionisten sa att det var värt att betala lite extra o få ha den i p huset. Hade ju ingen lust att ställa hojen på en bakgata heller!
När jag kommer ner i phuset så är det nästan tomt !! hmm..
Iallafall så stälde jag hojen i en p ruta och klämmde in lappen under rutan på hojen. Fixat o klart. Men tro faan att någon kommer o snor lappen från hojen SÅKLART!! och vipps så hade man en pbot på hojen dagen därefter.
Det fula var ju att det stod som anmärkning på p-boten att: Hojen tar dessutom upp en hel p- plats!!!! VA FAAN skulle jag annars ha ställt mig tyckte de.
Antar att de tyckte att man skulle ha skitit i att betala o ställt hojen i något hörn istället!! HMMM Sedan då betalar jag ALDRIG när jag parkerar hojen.
Men HAA när man körde ut ur p-huset så drog man sitt betalkort som man drog när man körde in så fick man ut ett kvitto. BRA tänker jag och faxar in det.
Men nää det ville de inte godta.. de små grisarna.
och någon månad därefter kom det en betalningspåminels!! vad ska man annars få ett kvitto för!! tsss... men
man är väl inte dum så jag lät tjejen ringa denna gången o prata lite med gubben hahah då gick det plötsligt utan problem hihi.
Eller så är det så att man måste vara grinig 2 gånger innan de fattar något.

Det kanske börjar bli dags att komma med nån slutkläm på den här tråden. Om man ska sammanfatta det hela så verkar det vara så att en mindre andel (23 %) någon gång betalar p-avgifter i storstan jämfört med resten av landet (35 %). Hade själv väntat mig det omvända resultatet.

Om jag har tolkat ovanstående inlägg rätt skulle det i exempelvis Stockholm gå åt ganska mycket pengar på parkeringsautomater om man inte ansträngde sig för att undvika p-rutor. Alltså får de flesta (med rätta...) ett anti-p-avgiftstänkande. I mindre samhällen kan jag däremot tänka mig att det är såpass sällan som p-avgift måste betalas, så att flera tycker att de hellre kan betala "för den här gången" än att leta upp annan lämplig yta.

/Martin

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back