Betala för spotify?

Ljudkort hit och ljudkort dit, är det inte MP3-komprimerade filer vi pratar om eller får man dem i någon lossless-komprimering med premium-abonnemanget?

Spotify kör med OGG 160 kb/s så det är hyfsad kvalisort redan som gratis. Med Premium får man upp till 320 kb/s.

Ljudkort hit och ljudkort dit, är det inte MP3-komprimerade filer vi pratar om eller får man dem i någon lossless-komprimering med premium-abonnemanget?

Komprimerat eller inte. Är ljudkortet kasst så är det den första saken du ska åtgärda. Sedan att man kan höra skillnad på mp3 320 kbit jämfört med en cd-skiva kan du lura någon annan. Finns en hel del blindtester gjorda på det.

Komprimerat eller inte. Är ljudkortet kasst så är det den första saken du ska åtgärda. Sedan att man kan höra skillnad på mp3 320 kbit jämfört med en cd-skiva kan du lura någon annan. Finns en hel del blindtester gjorda på det.
Hör man inte skillnad på MP3 320/Kbps och CD 705,6 Kbps har man antingen en dålig anläggning eller problem med hörseln. Jag har varken superhörsel eller superanläggning men kan utan problem höra skillnad på en bra CD och något som är rippat till MP3 320.

Den dag jag kan få minst CD-kvalité kan jag tänka mig att betala för en sån tjänst. Tills dess funkar TPB utmärkt.

Spotify kör med OGG 160 kb/s så det är hyfsad kvalisort redan som gratis. Med Premium får man upp till 320 kb/s.
Tackar :tummenupp

Last edited:
Jag måste vara stendöv. Sitter med en hyfsad hörlursrigg o det finns inte en chans att jag hör skillnad på 320kb/s OGG o en cd eller flac.

Jag lyssnar mest på gammal skit så då är det oftast rasp och brus i bakgrunden ändå.

Angående hur mkt artisterna får betalt så får de ju inte så mycket ännu men jag har iaf slutat nästan helt med att ladda hem mp3:or, och det är ju alltid nåt de borde uppskatta.

Jag är förresten premiummedlem.

Jag betalar inte för Spotify, mest för att jag lyssnar så lite ändå.
Dessutom finns det ingen spotifyklient till Linux än, jag kör IOFS Spotify ändå på mina Linuxdatorer, men det funkar väl inte klockrent och då betalar jag inte för det.

Men ska man köra Spotify som musik på en fest eller så så måste man ju betala för att slippa reklamen, men då köper jag nog bara dagspass.

att betala 99:-/månad för fri musik i hem och telefon känns som mer en överkomligt för min del iallafall.
Jag kör med en sådan här http://www.apple.com/se/airportexpress/för att kunna streama trådlöst från min bärbara dator funkar klockers och ljudet blir helt ok.

Ingen som testat voddler än och kan utvärdera?

Är ny användare och jag tycker mest att det ska buffra hela tiden. Och då tror jag inte problemet är hos mej, utan Voddlers kapacitet.
Precis så som att spotify har lite kapacitets problem(ibland) och då är det bara musik, så kan man ju tänka sig voddlers bekymmer med film.

Men jag är ny användare och inte hunnit utvärdera. Kan återkomma om någon vecka eller tre.

Kanske ær redant sagt men går att køra spotify utan reklam :)
Bara fylla i en proxy från ett land dærr dom inte har reklam/lite ofta/lika jobbig reklam.
Funkat utmærkt i ett antal månader :tummenupp

Återkom gärna om det fungerar som det ska oxå... Så jag vet..

Testade fylla i proxy från Kina men det funkade inte, nyss kom det filmreklam :mad:

Spotify duger att köra på datorn men det är inget jag kopplar till finanläggningen då det som sagt är för dålig kvalité, åtminstone på gratis-versionen. Att inte höra skillnad på Flac och mp3 i 160kbs kräver ingen värsting-anläggning direkt, jag tror till och med att min tondöva katt hör det på min anläggning under 20k.

Enda tråkiga är att det släpps för lite i flac på piratbukten med flera :(

Känns som att en fet fail att snacka om 320kbps vs flac när man har dator som ljudkälla. Med undantag för de få människor som har nog bra ljudkort.

Jag tar hellre 320 med det bibliotek och tillhörande utforskningsmöjligheter som spotify har än flac från tpb vilken dag som helst. Kan även tillägga att jag tycker man ska stödja spotify på det sätt man tycker är lämpligt. Antingen reklam eller genom att betala för premium. Att hålla på och "fuska" när det äntligen finns en bra gratis/nära gratistjänst för musik är ju bara att skjuta sig i foten.

Last edited:
Kan även tillägga att jag tycker man ska stödja spotify på det sätt man tycker är lämpligt. Antingen reklam eller genom att betala för premium. Att hålla på och "fuska" när det äntligen finns en bra gratis/nära gratistjänst för musik är ju bara att skjuta sig i foten.
Problemet ær att den svenska reklamen ær så førebannat dålig.
Den ær extremt jobbig + dom har bara massa eggen som læser upp den.
Kør sjælv via engelsk proxy och dom har med endel reklam, dock klarar man av att høra på den.

Känns som att en fet fail att snacka om 320kbps vs flac när man har dator som ljudkälla. Med undantag för de få människor som har nog bra ljudkort.

Hur många använder idag sina ljudkort respektive sina optiska utgång direkt till en förstärkare?

Hur många använder idag sina ljudkort respektive sina optiska utgång direkt till en förstärkare?

Dom flesta. Av alla människor jag känner tror jag bara att en människa använder någon sorts mediacenterpryl. Eller missuppfattar jag frågan?

Edit: Förutom de som använder sig av cdskivor av olika sorter.

Last edited:
Spotify duger att köra på datorn men det är inget jag kopplar till finanläggningen då det som sagt är för dålig kvalité, åtminstone på gratis-versionen. Att inte höra skillnad på Flac och mp3 i 160kbs kräver ingen värsting-anläggning direkt, jag tror till och med att min tondöva katt hör det på min anläggning under 20k.

Och då har du provat att mata ut bägge signalerna via datorn till finanläggningen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman