Betala för mässor?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Som de flesta vet är det MC-mässa i Göteborg snart: www.2hjul.nu

I princip alla utställare är där för att visa produkter som de vill att vi ska köpa. Hur kommer det sig att vi glatt betalar 120:- för att få komma in och titta på vad företagen vill sälja till oss?

Visst, alla mässor för allmänheten brukar ta inträde men jag tycker personligen att det är helt fel. Ungefär som att det skulle kosta 50:- för att få komma in i en butik med badrumsutställning.

Mässorna borde finansieras av dem som ställer ut inte av oss!
Vad tycker ni?

jag håller helt med! Det borde vara gratis eftersom man åker dit för att handla eller titta på vad man eventuellt kommer att handla senare.

Men man kommer att vara där ändå

Vi betalar för att vi är nyfikna och vi VILL titta på vad det nu är som visas.

En mässa går tyvärr inte runt enbart på det som utställarna betalar.

Men visst vore det trevligt med lägre inträde. Jag tror dock att om man skulle ha en "gratismässa" skulle bli allt för rörig samt att en massa oönskade skulle dyka upp o sabotera - bara för att dom inte har något bättre för sig !

//Anders

DennisLundström skrev:
jag håller helt med! Det borde vara gratis eftersom man åker dit för att handla eller titta på vad man eventuellt kommer att handla senare.

Men man kommer att vara där ändå

Det är Svenska Mässan som skall ha betalt inte utställarna....Svenska Mässan är ett vinstdrivande företag.

Mvh//ZS

Edit: www.swefair.se

Last edited:
Folk är villiga att betala för det, finns väl inga företag som är så korkade att de skippar att ta betalt för det de kan ta betalt för...

Finns ju hur mycket som helst som man kan tycka det ska vara gratis...

Japp, dels vill företaget få in pengar så det går runt, sen sållas automatiskt en del folk bort som inte borde vara på mässan. Men visst, snål som man är så skulle det ju vara billigare.

Men 120 kronor är ju inte dyrt... Tänk vad du skulle få betala i bensin för att åka runt och besöka en tiondel av de som ställer ut... 6 mil kommer du (med tanke på att du ska betala också). Hur många har halva sveriges MC-utbud inom en radie av 6 mil?

Nejdå, jag kommer gladligen slänga upp pengarna för inträdet...

Tja,

Då jag har som jobb att ordna mässor kanske kan gröta till det lite till :tungan

I Sverige fungerar det så att fack mässor oftast är gratis medans publika mässor kostar. I tex Tyskland så kostar det skjortan att gå på en fack mässa. Det är mycket dyrare att ställa ut på en fack mässa än en publik mässa. Så för att få utställare på tex MC-mässan som är en publik mässa så vill man hålla nere kostnaderna för utställarna genom att skjuta över en del på besökarna. Vi som besökare vill ha många utställare och utställarna vill ha många besökare.

Man kan se det på det här sättet, att gå på tex MC-mässan är lika med att tex gå på bio eller gå på en hockey match. Ett intresse helt enkelt. :tummenupp

//Rocco

Intresset är ju delat. Folk vill titta och företag vill visa. Så att dela på kostnaden låter väl rimligt.

Sen skall det ju betalas för reklamen för mässan,personalen som bygger,städar,serverar korv,värdinnor osv osv.

Som sagt det är inte utställarna som vill ha betalt utan mässan själva.

Kan informera om att en 60m2 monter på Älvsjömässan i 5 dagar kostar ca 100 000 för en utställare,Men då får man bara själva golvytan,sen får man bygga monter själv med eget material.

Så att vara utställare är inte heller gratis.

Rocco skrev:
Tja,

Då jag har som jobb att ordna mässor kanske kan gröta till det lite till :tungan

I Sverige fungerar det så att fack mässor oftast är gratis medans publika mässor kostar. I tex Tyskland så kostar det skjortan att gå på en fack mässa. Det är mycket dyrare att ställa ut på en fack mässa än en publik mässa. Så för att få utställare på tex MC-mässan som är en publik mässa så vill man hålla nere kostnaderna för utställarna genom att skjuta över en del på besökarna. Vi som besökare vill ha många utställare och utställarna vill ha många besökare.

Man kan se det på det här sättet, att gå på tex MC-mässan är lika med att tex gå på bio eller gå på en hockey match. Ett intresse helt enkelt. :tummenupp

//Rocco

Hoppas ditt arbete inte går ut på att förklara ovanstående för folk :3freak

Chronic skrev:
Hoppas ditt arbete inte går ut på att förklara ovanstående för folk :3freak

He he, dom jag jobbar med vet vad det kostar och vad det går ut på så jag behöver inte förklara sånt här :) Inte för att någon blev klokare på den heller :va

//Rocco

Kul med så många svar!

Jag förstår självkart att det kostar pengar att anordna en mässa och att det är vinstdrivna företag som ligger bakom själva arrangemanget (en bekant jobbade tidigare som personalchef på mässan i Älvsjö). Det jag vänder mig emot är att de som ställer ut tar betalt av oss för att visa de produkter som de vill att vi ska köpa. Att de tar betalt beror ju precis som någon skrev på att vi är villiga att betala (ett gäng puckon är vad vi är).

Att jämför bio med en mässa tycker jag är helt fel eftersom filmen du ser på en biograf är den produkt som du köper.

När det gäller Arken-mässan (bild & ljud-mässa) så tycker jag att den ska vara gratis också eftersom det är tillverkare, importörer och butiker som ställer ut de produkter som de vill att vi ska köpa.

Men, men. Så länge vi betalar kommer de att ta betalt :3freak

Last edited:
Det är inte gratis att ställa ut på mässorna. När jag arbetade med Stockholmsmässan så hade vi en enkel regel för företag som inte var baserade i stockholm vad gällde kostnader..

3x3 regeln..

Ta Kvadratmeter ytan gånger 3 och lägg på tre nollor.

10KvM * 3 + 000 = 90.000 kronor.

amullo skrev:
Det är inte gratis att ställa ut på mässorna....
Nej, och det är jag med på.

Vad jag skulle vilja ha är en mässa efter samma idé som tidningen Metro tex. Dvs utställarna står för alla kostnader och publiken går in gratis.
Nu är ju inte mässbranschen i samma konkurrensläge som tidiningarna men ändå.

Skulle utställarna axla hela kostnaden skulle det ge prishöjningar även för de som inte är intresserade av mässbesök, och dessutom leda till färre utställare.

Entré för besökare är helt okej i mitt tycke.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT