Betala eller inte betala böter?

Men vad vinner man på att betala direkt / erkänna / skriva på ??? Jag förstor att man inte vinner ett skit och att man har inget att förlora på att låta det gå vidare. Då har man åtm tid att hitta luckor. Jag skriver ALDRIG på något på plats när jag är lite stressad och har brådis någonstans. Skriver man på kan man ju BARA förlora, skiter man i har men åtm en chans att vinna. Dessutom ska jag fan kosta lite och inte vara en jävla sitting duck för indrivning av extra skatt. Jag ka fan ha åtm lite valuta för mina skattepengar och en rättegång är det minsta jag kan begära :D .

Jag slapp undan när jag låg i 125 på 90 väg. Vägrade hålla med om att jag kört över 95km/h och dom hade bara mätt upp genom att ligga med bilen bakom o kolla på sin hastighetsmätare. Svårt o visa upp några övertygande bevis i rätten där kanske.. vad vet jag.. dom sa iaf "du har tur idag, köp dig en trisslott.." var tydligen tur att jag var nykter också..

om herr konstapel mäter med laserpicka så loggas väl dom uppgifterna bara med papper o penna ? eller finns det en logg i pickan som kan plockas fram efteråt ? hur som,finns det inget foto som binder mig till hastigheten antar jag.

jag ska upp i Västerås tingsrätt i början på maj pga en påstådd fortkörning,jag ville inte skriva på vid vägkanten.
herr konstapel satt i målad bil vid p-ficka o knäppte mig,
han körde ifatt o stoppade mig,klev ur bilen i polisuniform (ej varselväst)
skällde på mig,visade ett resultat på laserpickan som skulle visa det jag kört för fort,(är tveksam till det för det var skapligt med trafik o jag blev omkörd då vid påstått tillfälle) o han ville jag skulle godkänna mätningen,vilket jag INTE gjorde,, han visade någon klisterlapp på laserpickan som skulle vara kalibreringsmärke,, jag vill fortfarande inte skriva på,, han blir GRINIG och säger att jag kommer förlora i tinget hur som.

någon som vet hur det funkar i tinget ? får jag berätta min version om hur det gick till ? bör jag veta något mer om vad som gäller ? spelar det roll om polisen inte bär väst när han sitter i bilen o mäter ?

// Jocke

De måste ha en mätning som bevis så om han inte kan visa upp det skulle jag inte skriva på ett skit. Du blir inte mer straffad för att du inte skriver på på plats.

Här kommer jag med lite gissningar som (nästan) alla andra; Jag har för mig att man inte alls får mäta när man sitter i bilen. Om han nu inte har rutan nere då vill säga. Dessutom ska de väl finnas papper på att den är kalibrerad? Inte ett klistermärke på pickan..

Hur funkar de om man sumpar det i rätten? Får man betala nåt för själva rättegången?

han mätte nog inte alls ,men han körde ju om mig så han såg ju hur fort det gick.

tror nog jag gjorde rätt i att skriva på :)
tror det hade blivit mycket värre om jag vägrat :)

Har han inte mätning med polispilot eller traffipax så har han bara kollat på sin hastighetsmätare. Då kallas metoden konstantfartmätning medelst efterföljande. Det finns riktlinjer för hur dom skall utföra en sådan mätning. Dom måste exempelvis ligga bakom och mäta under en viss sträcka och dom skall dra av för felmarginalen i hastighetsmätaren. Jag har för mig att det är 10 km/h som skall dras av. Har han inte haft möjlighet att ligga bakom och mäta dig i konstant fart under den minsta sträckan så har han inte en godkänd mätning och den gäller därför inte.
I ditt läge skulle jag nog ha nekat att skriva på.
Det kan aldrig bli värre för att man inte erkänner direkt.

Här kommer jag med lite gissningar som (nästan) alla andra; Jag har för mig att man inte alls får mäta när man sitter i bilen. Om han nu inte har rutan nere då vill säga. Dessutom ska de väl finnas papper på att den är kalibrerad? Inte ett klistermärke på pickan..

Hur funkar de om man sumpar det i rätten? Får man betala nåt för själva rättegången?

Jopp. Dom får mäta från bilen. Dock skall dom ha rutan nervevad har jag för mig. Dom får i vart fall inte mäta genom fram och bakrutor på bilen.
Det skall finnas papper på att den är kalibrerad men dom sätter nog oftast på ett klistermärke också.
Kalibreringen är dels en kontroll mot spårbar standard plus att dom före och efter påbörjande av mätning skall utföra kontroll av avståndsmätningen och siktet. Detta skall noteras i platsprotokoll. Finns inte detta så är mätningen ogiltig.

om herr konstapel mäter med laserpicka så loggas väl dom uppgifterna bara med papper o penna ? eller finns det en logg i pickan som kan plockas fram efteråt ? hur som,finns det inget foto som binder mig till hastigheten antar jag.

jag ska upp i Västerås tingsrätt i början på maj pga en påstådd fortkörning,jag ville inte skriva på vid vägkanten.
herr konstapel satt i målad bil vid p-ficka o knäppte mig,
han körde ifatt o stoppade mig,klev ur bilen i polisuniform (ej varselväst)
skällde på mig,visade ett resultat på laserpickan som skulle visa det jag kört för fort,(är tveksam till det för det var skapligt med trafik o jag blev omkörd då vid påstått tillfälle) o han ville jag skulle godkänna mätningen,vilket jag INTE gjorde,, han visade någon klisterlapp på laserpickan som skulle vara kalibreringsmärke,, jag vill fortfarande inte skriva på,, han blir GRINIG och säger att jag kommer förlora i tinget hur som.

någon som vet hur det funkar i tinget ? får jag berätta min version om hur det gick till ? bör jag veta något mer om vad som gäller ? spelar det roll om polisen inte bär väst när han sitter i bilen o mäter ?

// Jocke

Nej. Det finns inget foto. Av outgrundlig anledning så finns det ingen kamera inbyggd. Det vore ju annars bra ur bevishänseende om dom vid mätningstillfället automatiskt tar en bild där det står aktuell hastighet och avstånd mm. Det skulle ju minimera diskusisoner om huruvida polisen verkligen siktat på det fordon han säger sig ha mätt.

Jag skulle gissa att din enda chans att komma undan är att du lyckas övertyga rätten om att mätningen skett under sådana förhållanden att det inte rimligen kan uteslutas att fordonet som körde om dig påverkat mätningen. Men sannolikheten för det är nog liten.

Dom behöver inte ha väst för att få mäta. Västen har dom när dom står vid vägkanten och den är bara för att polismannen skall synas så att denne inte av misstag blir påkörd. Det är sålunda en arbetsmiljögrej för polisen snarare än något villkor för att mätningen skall vara giltig.

Sannolikheten att komma undan om dom har en mätning med laser är ganska liten men det skadar ju inte att prova om man är tveksam till hur korrekt mätningen utförts. Det kan hur som helst inte bli värre för att man ifrågasätter mätningen.

Det skall inte kosta något att få sin sak provad mot staten så du åker inte på att betala några rättegångskostnader. Det är bara i civilmål som det är fallet.

Last edited:
Du hade säkert kunnat komma undan men det hade blivit utdraget och allmänt påfrestande att veta att du har en rättegång att vänta dig. Se det som att du köpte dig ur en jobbig situation istället.

Ok det är inte annat än det jag trott hittils ,,
jo så kom jag på en sak till ,,
ha ha ha jag läste i ortstidningen att en gubbe som jag haft som chef på ett annat företag blivit utsedd till nämndeman i rätten ,,
ponera att han sitter där o ska vara med om bedömning ,, kan det räknas som jäv ?
eller om han hatar mig sedan tidigare(vi känner trots allt varandra) är det ogiltigt då ?
vore väldigt intressant o veta innan rättegång..
någon som vet ?

// Jocke

Jopp. Dom får mäta från bilen. Dock skall dom ha rutan nervevad har jag för mig. Dom får i vart fall inte mäta genom fram och bakrutor på bilen.
Det skall finnas papper på att den är kalibrerad men dom sätter nog oftast på ett klistermärke också.
Kalibreringen är dels en kontroll mot spårbar standard plus att dom före och efter påbörjande av mätning skall utföra kontroll av avståndsmätningen och siktet. Detta skall noteras i platsprotokoll. Finns inte detta så är mätningen ogiltig.

Nej. Det finns inget foto. Av outgrundlig anledning så finns det ingen kamera inbyggd. Det vore ju annars bra ur bevishänseende om dom vid mätningstillfället automatiskt tar en bild där det står aktuell hastighet och avstånd mm. Det skulle ju minimera diskusisoner om huruvida polisen verkligen siktat på det fordon han säger sig ha mätt.

Jag skulle gissa att din enda chans att komma undan är att du lyckas övertyga rätten om att mätningen skett under sådana förhållanden att det inte rimligen kan uteslutas att fordonet som körde om dig påverkat mätningen. Men sannolikheten för det är nog liten.

Dom behöver inte ha väst för att få mäta. Västen har dom när dom står vid vägkanten och den är bara för att polismannen skall synas så att denne inte av misstag blir påkörd. Det är sålunda en arbetsmiljögrej för polisen snarare än något villkor för att mätningen skall vara giltig.

Sannolikheten att komma undan om dom har en mätning med laser är ganska liten men det skadar ju inte att prova om man är tveksam till hur korrekt mätningen utförts. Det kan hur som helst inte bli värre för att man ifrågasätter mätningen.

Det skall inte kosta något att få sin sak provad mot staten så du åker inte på att betala några rättegångskostnader. Det är bara i civilmål som det är fallet.

Kan det ha varit den beryktade kaj polis kanske:3freak

Jag hade oxå nekat om han nu varit själv i bilen:tummenupp

Nej nej... du får ENDAST betala samma böter som du fått vid vägkanten, rättegångskostnader behöver du INTE betala.

ALLA har rätt till att få sin sak prövad i rättegång, genom att skriva på vid vägkanten så låter du ju polismannen vara åklagare och domare oxå. Du har INGET att förlora på att neka... mitt råd.. är det minsta oklarhet NEKA.

Det var ju precis det jag sa :tummenupp

Nej nej... du får ENDAST betala samma böter som du fått vid vägkanten, rättegångskostnader behöver du INTE betala.

ALLA har rätt till att få sin sak prövad i rättegång, genom att skriva på vid vägkanten så låter du ju polismannen vara åklagare och domare oxå. Du har INGET att förlora på att neka... mitt råd.. är det minsta oklarhet NEKA.

Okej, bra att veta.

Last edited:

Precis. Finns det tveksamhet kring om du verkligen är skyldig eller kring mätmetod eller liknande så skall man neka. Ingen skall dömas på lösa grunder eller utan bevisning.
Är det glasklart att man kört för fort och polisen mätt med laser, polispilot eller liknande är det väl bara att ta tjuren vid hornen för då är chansen att man kommer undan så försvinnande liten.

När vi ändå är inne på ämnet poliser och vad det får kontra inte får göra. En arbetspolare hävdar envist att poliser sedan något år tillbaka inte får förfölja eller åka ikapp motorcyklister när dessa håller för hög fart etc pga den höga olycksrisken när motorcyklisterna försöker dra ifrån polisen. Är detta något som kan konfirmeras eller dementeras? Isf är det ju bara å ge full rulle varje gång...:tummenupp

När de skjuter med lasern på en vart siktar de? tänker mest på ifall olika material, färg, blankhet/spegel osv. har nån betydelse och kanske ger fel hastighet.

När vi ändå är inne på ämnet poliser och vad det får kontra inte får göra. En arbetspolare hävdar envist att poliser sedan något år tillbaka inte får förfölja eller åka ikapp motorcyklister när dessa håller för hög fart etc pga den höga olycksrisken när motorcyklisterna försöker dra ifrån polisen. Är detta något som kan konfirmeras eller dementeras? Isf är det ju bara å ge full rulle varje gång...:tummenupp

Nja, det var på tal om detta förra året men det var ju ett par stycken som kraschade pga att dom fick snuthäng.. Så jag tror det är upp till varje polisman och avgöra.

När de skjuter med lasern på en vart siktar de? tänker mest på ifall olika material, färg, blankhet/spegel osv. har nån betydelse och kanske ger fel hastighet.

Nope, mythbusters testade detta utan lycka..

Last edited:
Hur länge måste dem ha lasern på en för att ge en korrekt läsning?
Typ om man upptäcker dem så kan man ju lägga sig på bromsarna innan den har läst klart eller nåt?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph