Betala dyrt eller Köra olagligt?

Ska du köra ostrypt med ett mellanklass-kort??

Då kan du ju lika gärna köra utan kort och utan försäkring. Du kör ett fordon som du inte får köra. Då kan du ju lika gärna köra tung lastbil med ett vanligt körkort för det gäller ju för lätt lastbil.
Det är ingen skillnad. Det är samma straff.

Men men, jag är ingen moralkärring:tungan

Ser många tipps om att du "kan ta bort strypningen"
Något du bör beakta och vara medveten om är att tar du bort strypiningen och hojen är försäkrad som 25kw. Du klotar.. Om då bolaget kollar upp din hoj. Vilket de har en tendens att göra med flera strypta hojar. Så KAN det räknas som bedrägeri. Vilket bolaget ser mycket allvarligt på. Du kommer i det läge inte få någon ersättning..

Ser många tipps om att du "kan ta bort strypningen"
Något du bör beakta och vara medveten om är att tar du bort strypiningen och hojen är försäkrad som 25kw. Du klotar.. Om då bolaget kollar upp din hoj. Vilket de har en tendens att göra med flera strypta hojar. Så KAN det räknas som bedrägeri. Vilket bolaget ser mycket allvarligt på. Du kommer i det läge inte få någon ersättning..

försäkringsbolagen går inte efter 25 kw längre har jag för mig, en polare till mig har hand om sådana saker och dem går ej efter 25kw pga att många fuskar med det så dem går efter full effekt på hojarna.:)

WTF? försäkra skiten på full effekt o kör åta bara helvete!

förbannade sossar, skenförsäkring, bla bla, buhu... :arsele

Styp hojen och kör åtminstonde första sommaren strypt, eller halva iaf! Det finns en anledning till att man ska börja lite lugnt när man är 18 år.

Mina fem cent.

Problemet med 25kw, är ju att en 125:a har ca 22-23, på bra mycket mindre vikt, så vem fan vill uppgradera till 25 ärliga kw? Lagar i all ära, men dom funkar fan inte...

Men försäkringen gäller inte om en person utan körkort haft tillgång till motorcykeln kör den vid olyckstillfället så man kan lika gärna skita i försäkringen också sticke :D

Fan det är svenska pengar, 3k är ju en tur till korvmojjen ungefär. :D

Vad använder ni låtsasfinnar då? Monopolpengar?

Köp strypsexsats på mc-kompaniet och pilla i själv, åk och regbesiktiga för 380 kr eller vad det nu kostar. Så ska jag göra med min 750 i alla fall :tummenupp

Sen är ju frågan hur länge brickorna blir kvar efter att jag har fått kortet :) blir väll en hel säsong för farsans skull, han är så orolig.:huvet

:tummenupp

Last edited:
stryp hojen för fan!
jag prövade det där föra sommaren men det gick inte riktigt bra!
jag körde allt för fort och fick polisen efter mig dum som jag var försökte jag köra i från dem, de va inga problem bara dom inte skulle ha haft på kameran fram i bilen.

några dagar efter att jag hade kört i från polisen så fick jag ett roligt samtal om att jag skulle på polis förhör.

de hade sett reg skylten fast den var ordentligt gömd.

fick fyra grovt äventyrande av trafik.
1: 142 på 80 väg
2: stannade inte för polis
3: stannade inte för stopp märke
4: framförande med fordon utan körkort

hade inget körkort från midsommaren till september
och då va det milt böterna var också ett hårt slag.

Läs lite i minneslunden o fundera sedan på om det är värt att köra med mer kräm i hojen, med så lite trafikrutin....

Då är ju 125cc också olaglig så jämförelsen haltar något..

Och kör man 11kw är det ju ingen större förbättring över moped. Kör man strypt moppe kan man ju cyckla, går fortare. Cyklar man långsammare än strypt moppe kan man lika gärna gå...

försäkringsbolagen går inte efter 25 kw längre har jag för mig, en polare till mig har hand om sådana saker och dem går ej efter 25kw pga att många fuskar med det så dem går efter full effekt på hojarna.:)

Lite olika med det där. Skiljer mellan bolat till bolag.
Har hört i flera år att det bara är ursrpungseffekt som gäller.. Men i irl så är det så.. Det finns fortfarande hojar som är föräkrade på 25 kw.

Och du erkände snällt att det var du som körde:rolleyes:
Bara att neka i en sådan situation, hojen var ju givetvis utlånad vid tillfället.

stryp hojen för fan!
jag körde allt för fort och fick polisen efter mig dum som jag var försökte jag köra i från dem, de va inga problem bara dom inte skulle ha haft på kameran fram i bilen.

några dagar efter att jag hade kört i från polisen så fick jag ett roligt samtal om att jag skulle på polis förhör.

Tycker du borde bygga dej en tändkulefighter och köra satan, dIrEcKT"! ...eller betalar 3000kr å ser glad ut.

stryp hojen för fan!

Hade du ingen hjälm på dig? Filmade dom ditt ansikte?
Annars är det ju väldigt dummt att erkänna.

stryp hojen för fan!

Det är därför man inte har plåt på...vad FAN ska dom göra då?? :D :kulspruta

Och kör man 11kw är det ju ingen större förbättring över moped. Kör man strypt moppe kan man ju cyckla, går fortare. Cyklar man långsammare än strypt moppe kan man lika gärna gå...

Min 11kW 125a går iallafall 70 km/h snabbare än min gammla moppe. Tycker att det är en grymmt stor förbättring, inte minst gällande köregenskaper/väghållning.

Varför cykla när man kan åka moppe då? Att cykla i över 30 km/h i ett par mil är inget roligt. Då åker jag ju häldre moppe.

Bor man på Åland så kan man ju lika gärna bo i Finland, och kan man inte bo i Finland så kan man ju lika gärna bo i norra Ryssland, kan man inte bo där så kan man dra åt helvette.

:) :tummenupp :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...