Beta Alp 4.0

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
En skön april-söndag på Rosenhill här på södertörn. MC-metropolen hade nya Beta Alp utställda under tält denna dag.

IMG_4455.JPG

Med 350cc är den väl mest jämförbar med KTMs 'freeride'. Tänkte vi kunde titta lite närmare på denna italienska hoj.

Meningen var att åka på en söndagstur ut i landet och äta glass till jag fick ont i magen och måste hem, föga visste jag vad dagen hade att erbjuda.

Jag är ca 183 cm lång, väger 100 kg, och för mig är Alpen precis lagom. Mer info om hojen på Betas sida >>

IMG_4461.JPG

Motorn är en 350 cc, Betas egna motor. Men jag har mina misstankar att den kan vara tillverkad i Kina, som mycket annat.

IMG_4457.JPG

Jag hade varit mer lockad att köpa hojen ifall den hade lite mer terränganpassat avgassystem. Denna plåtburk sitter farligt nära marken, och med mig på skulle hojens markfrigång bli lite för låg tror jag.

IMG_4458.JPG

Till synes robust byggd, med moderna linjer och höftiga plaster, är hojen säkert ett kapabelt fordon.

IMG_4460.JPG

En lagom färsk sammanfattning här på youtube om hojen:

Mera

Jag hade missat att avgassystemet var så omfattande undertill. Verkar inte så jättebra... Man har ju ställt de flesta off-road hojar på ramen/buken.

Jag ringde o frågade om Alpen hos Treble Mc.
Garanti 2 år
Service 100 mil sen 500/15 månader. Ca en timmes arbete.
1000 mil stor service med ventilkontroll ca 3 timmar.
Finns en uppsjö av tillbehör från både Beta och eftermarknad.
Motorn är från Kina eller Thailand. Han visste inte säkert. Men det är Betas konstruktion hävdade han.
Tillverkas av Tayo tror jag det hette.

Det blev lite klumpigare cykel till mig.
Alltså, jag tror att handlaren 'öppnar' hojen åt dig när du köpt den. För den kommer säkert ganska igenkorkad från fabriken för att möta dom orimliga miljökraven. Eftersom den ju är 350cc så borde den då få mer kraft.

Sen undrar jag också vilka hojar du jämför med. Vad kör du tillvardags? Vad gillar du för rull?

Och har du provat en KTM 450 EXC-F? Jag är nyfiken på vad du skulle tycka om draget i den. För mig är den alldeles för häftig och stark, men så är jag också en slags feg landkrabba med överdriven respekt för starkt maskineri. Jag tycker dom flesta hojar över 350cc är för starka för mig.

Alltså, jag tror att handlaren 'öppnar' hojen åt dig när du köpt den. För den kommer säkert ganska igenkorkad från fabriken för att möta dom orimliga miljökraven. Eftersom den ju är 350cc så borde den då få mer kraft.

Sen undrar jag också vilka hojar du jämför med. Vad kör du tillvardags? Vad gillar du för rull?

Och har du provat en KTM 450 EXC-F? Jag är nyfiken på vad du skulle tycka om draget i den. För mig är den alldeles för häftig och stark, men så är jag också en slags feg landkrabba med överdriven respekt för starkt maskineri. Jag tycker dom flesta hojar över 350cc är för starka för mig.
Brorsan hade en 450 exc som han sålde och köpte en 690 för att få en lugnare hoj...

Vad jag gillar med hojar som Alpen är att bakdäcket kommer hålla länge och att full gas mest betyder fartökning, inte 25 meter gruskanon och risk för ofrivillig wheelie. Samtidigt är ekonomin nåt man kan tänka på och glädjas åt också om man är lagd på det viset. Nästan hur dumt man än beter sig så kommer det inte kosta så mycket.

Och detta utan att behöva röra en Honda CRF300!! 🤮

utan att behöva röra en Honda CRF300
Ja, en lugnare hoj helt enkelt. Jag vill gärna ha en hoj med kraft, men inte för tung i vikten så att jag kan lyfta den lite när jag ska ha in den i lägenheten. Jag har ju lärt mig köra mina endurohojar på ett milt sätt, dock ligger nervositeten där hela tiden "Vad händer om jag hostar .."

Det har tydligen med kompressionen att göra, en motor med hög kompression ger mer effekt på bekostnad av slitage av interna komponenter.

Egentligen borde jag bara behålla min KLX230 och vara nöjd 😆

Jag kör KTM 1290 Super adventure i vanliga fall. I och med att jag inte är så duktig på att köra så kompenserar jag med motoreffekt.

Än så länge har jag inte provat någon 450 EXC-F. Det är säkert bra hojar utanför vägnätet, men där kör inte jag.

Ja, en lugnare hoj helt enkelt. Jag vill gärna ha en hoj med kraft, men inte för tung i vikten så att jag kan lyfta den lite när jag ska ha in den i lägenheten. Jag har ju lärt mig köra mina endurohojar på ett milt sätt, dock ligger nervositeten där hela tiden "Vad händer om jag hostar .."

Det har tydligen med kompressionen att göra, en motor med hög kompression ger mer effekt på bekostnad av slitage av interna komponenter.

Egentligen borde jag bara behålla min KLX230 och vara nöjd 😆
Det är ju The GOAT! 🤣

Angående motorn så vill jag minnas att det är en loncin.

Måste säga att jag är lite lockad av Alpen, skulle vilja komplettera gathojen med en grushoj ~400 kubik, av praktiska skäl behöver den vara landsvägsreggad.
Både vikten och effekten landar ungefär var jag vill ha den, och den ser ju lite funky ut på något sätt.
Och jämfört med Suzukis fylleprissättning på nya DR-Z så är den ju någorlunda rimligt prissatt. Även om den ska vara billigare än Suckan med sin Kinesmotor så är det betydligt rimligare som andrahoj / kasta i spenaten.
Men, man får fortfarande mycket på begagnatmarknaden, så det lutar nog ditåt för mig. Tyvärr så lär det inte finnas något överflöd av 5 år gamla av dessa 2030 heller. :/

Jag hade missat att avgassystemet var så omfattande undertill. Verkar inte så jättebra... Man har ju ställt de flesta off-road hojar på ramen/buken.

Väldigt lite på hojen verkar särskilt genomtänkt. Kanske inte spetskompetensen hos billiga producenter i Kina?

Med vänlig hälsning,

Väldigt lite på hojen verkar särskilt genomtänkt. Kanske inte spetskompetensen hos billiga producenter i Kina?

Med vänlig hälsning,
Bara motorn är kines. Eller thailändsk. Nåt av det var det.

Vad är det som inte är genomtänkt? Den har funnits i 25 år. Fast inte i Sverige då vi vill ha stora hojar mest

Måste säga att jag är lite lockad av Alpen, skulle vilja komplettera gathojen med en grushoj ~400 kubik, av praktiska skäl behöver den vara landsvägsreggad.
Både vikten och effekten landar ungefär var jag vill ha den, och den ser ju lite funky ut på något sätt.
Och jämfört med Suzukis fylleprissättning på nya DR-Z så är den ju någorlunda rimligt prissatt. Även om den ska vara billigare än Suckan med sin Kinesmotor så är det betydligt rimligare som andrahoj / kasta i spenaten.
Men, man får fortfarande mycket på begagnatmarknaden, så det lutar nog ditåt för mig. Tyvärr så lär det inte finnas något överflöd av 5 år gamla av dessa 2030 heller. :/
Jodå. Dom finns begagnade. Fast inte i Sverige. Som skrivet innan. Vi tycker inte om små hojar.
Motorn är tillverkad av Tayo men är Betas konstruktion. Enligt uppgift.
Så den är i gott sällskap. Se KTM, BMW med flera.

Bara motorn är kines. Eller thailändsk. Nåt av det var det.

Vad är det som inte är genomtänkt? Den har funnits i 25 år. Fast inte i Sverige då vi vill ha stora hojar mest

Placeringen av alla komponenter är väl rätt uppenbart. Avgassystem. Oljekylare. Vattenpump. Dragning av slang till frambroms. Osv.

Sedan tycker iaf jag att ramen ser lite tveksam ut. Böjveck och svetsar som…hmmm
30093c58645288195e760057accdeaa3.jpg

Med vänlig hälsning,

110 för sukkan är ett fynd jämfört med betan. Det är ju kinaskit rakt igenom.

Placeringen av alla komponenter är väl rätt uppenbart. Avgassystem. Oljekylare. Vattenpump. Dragning av slang till frambroms. Osv.

Sedan tycker iaf jag att ramen ser lite tveksam ut. Böjveck och svetsar som…hmmm
30093c58645288195e760057accdeaa3.jpg

Med vänlig hälsning,
Ja fy fan vilka idioter som lägger avgassystem och komponenter på det viset.

1000019556.png

"So, what’s an Alp? First, the Alp isn’t new. Variations of the Beta Alp have been around for 20-plus years, but not in the U.S., mostly in Europe and other countries. Most of the bike is built in Italy, Beta’s country of origin. Up until 2023, the Alp was powered by a dry sump, air-cooled, carbureted Suzuki DR350 motor."

"The Alp’s current engine, which was designed in Italy and built in China, is a six-speed 348cc DOHC liquid-cooled single that churns out a claimed 35 horsepower."

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti