Bestyckningstips Husa 450. Startproblem

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Power
Tja!
Har precis hämtat hem en Husa FE 450 -07 till tjejen med drygt 20 timmar på mätaren. Den har gått 6-days på Nya Zeeland bla. Helt nyrenoverad efter det av Husabergs fabriksfolk. Nu är han dock tjurig att få igång på elstarten. Han går igång otroligt lätt på kicken. När jag kommer hem till garaget ska jag inspektera förgasaren och ta reda på vilken bestyckning som sitter på. Ställa ventilerna och kolla så att batteriet verkar fräscht.

Jag misstänker att den kan vara bestyckad för Nya Zeeländskt klimat och därav gå lite för phett:confused: Vad tror ni? Jag gissar även att batteriet har gjort sitt o behöver bytas då han verkligen inte orkar hålla igång startmotorn länge.

Har någon tips på vilken bestyckning som funkar fint på Husa 450 enduro, helt original? Alla tips mottages tacksamt. Detta är den 6:e Husan i min/vår ägo så alla förslag på standardåtgärder undanbedes allra ödmjukast :)

Annars verkar den fin som attan, går som ett troll:tummenupp
Tack för hjälpen
//m

Tja!
Har precis hämtat hem en Husa FE 450 -07 till tjejen med drygt 20 timmar på mätaren. Den har gått 6-days på Nya Zeeland bla. Helt nyrenoverad efter det av Husabergs fabriksfolk. Nu är han dock tjurig att få igång på elstarten. Han går igång otroligt lätt på kicken. När jag kommer hem till garaget ska jag inspektera förgasaren och ta reda på vilken bestyckning som sitter på. Ställa ventilerna och kolla så att batteriet verkar fräscht.

Jag misstänker att den kan vara bestyckad för Nya Zeeländskt klimat och därav gå lite för phett:confused: Vad tror ni? Jag gissar även att batteriet har gjort sitt o behöver bytas då han verkligen inte orkar hålla igång startmotorn länge.

Har någon tips på vilken bestyckning som funkar fint på Husa 450 enduro, helt original? Alla tips mottages tacksamt. Detta är den 6:e Husan i min/vår ägo så alla förslag på standardåtgärder undanbedes allra ödmjukast :)

Annars verkar den fin som attan, går som ett troll:tummenupp
Tack för hjälpen
//m

Jag gissar på batteriet, dock så är hojjen ny! Hmmmm :va

blah
blah
blah
osv
osv
osv
Vad sägs om att kolla i instruktionsboken och se vad det står om standardbestyckning där :va
Kanske redan gjort det....

Bifogat

• Förgasare 450_2006.jpg
    Förgasare 450_2006.jpg
    105.1 KB · Visningar: 58
Last edited:
Vad sägs om att kolla i instruktionsboken och se vad det står om standardbestyckning där :va
Kanske redan gjort det....

Jomenvisst, just nu har jag ännu ingen aning om vad som sitter i bara. Tänkte om nån som kört Husa 450 Enduro hade några ess i rockärmen vad det gäller bestyckning.
Provade i morse med nyladdat batteri. Vägrar starta, går igång på en halv kick dock. Sen när jag lastat provar jag igen bara för att jävlas och då hoppar han igång lekande lätt på elstarten en gång, gång nummer 2 vägrar den igen. Mysko maskin, men fina färger i alla fall...:huvet
Kom igen nu folket, nån måste ha nå bra tips!
//m

Jomenvisst, just nu har jag ännu ingen aning om vad som sitter i bara. Tänkte om nån som kört Husa 450 Enduro hade några ess i rockärmen vad det gäller bestyckning.
Provade i morse med nyladdat batteri. Vägrar starta, går igång på en halv kick dock. Sen när jag lastat provar jag igen bara för att jävlas och då hoppar han igång lekande lätt på elstarten en gång, gång nummer 2 vägrar den igen. Mysko maskin, men fina färger i alla fall...:huvet
Kom igen nu folket, nån måste ha nå bra tips!
//m

Byt alla elstartgrejer; relä, batteri osv osv från din stora och testa vad som är pajko. Startar den så lätt på kicken är det ju inte troligt att bestyckningen är knas utan nåt elgrejs.

Jag kör med dvr nål, huvudmunstycke 182 och lågfart 42
eller 48lågfart när det är -10 och kallare.

Batteriet och/eller den berömda kläppfjädern kan gå sönder på nästan nya hojar också. Kolla om den startar/går runt på elstarten om du håller decomphandtaget intryckt.

Jag kör med dvr nål, huvudmunstycke 182 och lågfart 42
eller 48lågfart när det är -10 och kallare.

Batteriet och/eller den berömda kläppfjädern kan gå sönder på nästan nya hojar också. Kolla om den startar/går runt på elstarten om du håller decomphandtaget intryckt.
Kalas, äntligen ett tips från nån som har erfarenhet! Tack. Testar det nu så får vi se. Gjorde en grundlig koll på hojen när vi äntligen fick hem den. Hittade mycket som inte stod rätt till faktiskt. Ventilerna var det alldeles för stort spel på och dessutom så saknades den lilla brickan med fjädern som sitter ovanpå trottelnålen:gnissla Kollade in originalgrejerna och den satt som tur var kvar på trottelstoppet. Klantskallar till mekar säger jag. Tänk att grabben kört 6-Days med glappande nål...
Blev förstås glad när jag hittat de här prylarna och fått i ovan nämnda bestyckning. Trots det är den tjurig på elen fortfarande. Klart bättre nu i alla fall, startar typ var 5:e gång på elen nu. Verkar väldigt känslig på luftskruven, pilligt att komma åt på lillfemtin när den är igång:huvet Vibrerar som fan o så bränner man fingrarna av sig. Får väl beställa den lilla ratten som underlättar betydligt! Det går framåt i alla fall men kom med fler tips om ni har några ess i rockärmen. Nålposition tex, boken säger 6:e från toppen vilket borde betyda att man sätter clipset näst högst upp. Boken säger just nålposition och inte clipsposition vilket kan skapa bryderier. Men vilken position kör ni med?
Tack för alla tips o trix!
//m

Nålposition tex, boken säger 6:e från toppen vilket borde betyda att man sätter clipset näst högst upp. Boken säger just nålposition och inte clipsposition vilket kan skapa bryderier. Men vilken position kör ni med?
Tack för alla tips o trix!
//m

:va Man räknar då från toppen av nålen som den sitter i förgasaren, vilket innebär att den hamnar i näst högsta läget (nålen alltså) Det ska då finnas fem tomma spår ovanför clipset.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har nyss vaknat:)

:va Man räknar då från toppen av nålen som den sitter i förgasaren, vilket innebär att den hamnar i näst högsta läget (nålen alltså) Det ska då finnas fem tomma spår ovanför clipset.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har nyss vaknat:)
om man menar clipsposition så stämmer din text men i manualen står just nålposition. alltså, 6:e nålläget från topp-position. kommer ihåg att jag hade liknande funderingar på första 650:n med Keihinförgasaren jag hade... fick rätt svar då men kommer inte ihåg!
//m

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...