Bestyckningsgrund Intruder 1400

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har precis skaffat en Suzuki Intruder 1400 från 2001 med låga mil på mätaren, och håller på att gå igenom förgasarna på den efter många års väntande på nya mil och ägare.

Söker bestyckningstips för öppna filter och öppnare rör?

Tacksam för tips!
 
Kolla vad det sitter för munstycken orginal. Montera öppna filter kör läs av stiften och bestycka upp om det behövs. Jag hade nog bara bytt huvudmunstycke. Lågfarten går att justera om det sitter en pilotmixture screw. Men går den bra på låga varv utan ryckighet och tvekningar behöver du inte röra ”lågfart”
 
Orginal sitter det 125# 50# i främre förgasaren, samt 130# 55# i den bakre.
5D38 resp 5D39 heter nålarna, och sitter orginal i 3# hacket.

Lurar på huvudmunstycken 150/155 resp lågfart 52,5 57,5 samt flytta orginalnålarna till 4#.

Större lågfartsmunstycken skulle ge en bättre range på bränsleskruvarna som körs runt 2-2.5 varv ut redan std.
 
Öppna filter? Det är skumgummi filter original och det är svårt att få det "öppnare" än så - annat än trasiga filter dvs inga filter alls. Om du menar att köra med individuella bomullsfilter (inoljade eller inte) utan luftburk är det bestyckningen via bänkkörning med O2-sensor som gäller. Det finns alldeles för många okända parametrar så det blir bara troende om bestyckning.

Att ge sig på att fetta upp huvudmunstyckena, well - om man känner för det. Motorvibrationerna i hastigheter över 120 gör det mindre troligt att man spettar fullt någon längre tid för att hinna smälta ventiler och/eller kolvar. Det som först brukar hända vid höga varvtal är brott på vevaxeln.

<edit>Större lågfartare kan få den egenheten att tomgången efter fullt pådrag blir så låg att motorn stannar.</edit>
 
Tack för svar Anders.
Orginal satt det tjocka och täta skumfilter, tanken är att montera K&N insattsfilter med modifierade luftburkslock.
Då orginalhålen till luftburkarna knappt mäter 30mm för orginal 36mm förgasare.

Dynojet har bestyckningskitt för separata K&N med öppnare rör, men ställer mig skeptisk till deras rostfria nålar och ev slitage på emulsionrören?
 
Jag har ringt braigasen.se flera gånger för bestyckningstips, och när jag inte köpt hans munstycken har jag skickat nån hundring enligt hans önskemål på hemsidan.
 
Att insugshålen i luftburken bara är 30 mot 36 i förgasarna är medveten design för CV-förgasare - för att kunna skapa ett kontrollerbart undertryck. Det är luftburksvolymen som under ca 180 grader föder motorn och det undertryck som då skapats utjämnas under de resterande 540 graderna av fyrtaksmotorns 720 grader. Har man inte tillgång till bänk och O2 är det rätt hopplöst att veta sakers tillstånd.

Ett av de få exempel där en "standardiserad" åtgärd fungerar i 100 fall av 100 är för Suzuki Bandit 1200 -96 till -00 där ett 2" hål med #127.5 (102.5 original) mains samt #35 på lågfart (37.5 original) med RF900 ljuddämpare (eller annan mer friflödande) ger i snitt 17 hästar mer, 10 för ljuddämpare och 7 hk för 2" modden. Det är tusentals som kör den modden - med original luftfilter - som med originalförgasare, portad topp och stepped headers klarar av att föda 150 hästar på bakhjulet.

Kortfattat, det är mycket skrik för lite ull - som bondmoran sa när hon klippte grisen. ;-)
 
Chronic, har kollat lite med b-i-g, och han har inte hållt på med 1400an tyvärr.

Anders, är helt med på vad du syftar på även om jag aldrig hållt på med CV förgasare innan trotts enormt många timmar med både 2 och 4 förgasare.

Flertalet personer som bänkat 1400an med öppnare rör och luftfilter hävdar att det finns runt 20 hjul hk att hämta där på just 1400an.
Låter mycket, men så sägs det.

Erfarenhet av dynojets kit/nålar?
 
vs1400'ans originaldämpare är ju astmatiska, där får du medhåll. Du hittar säkert någon häst med insuget också, men som sagt - det är lite pyssel att få till det. Dynojet funkar säkert bra till en början men det tar inte många hundra mil tills emulsionsrören börjar bli ovala och fettar upp blandningen för mycket. Själv kör jag min mest på femmans växel från 50 till 120, över det får man vita fingrar. För huligankörning tar jag en av banditerna som är uppdrevad från 15/45 till 17/43 - som då inte orkar varva ur på treans växel - för å slippa vibrationer i styret upp till 150 på femman. :hojsmilie
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top