Bestycknings fråga

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Om hojen går på tomgång men dör så fort jag vrider på gasen, får den då för mycket eller för lite soppa?

Ja det får den, dvs för lite eller för mycket soppa.

Båda klent och fett dödar motorn. Hur ser töndstiftet ut om du vrider sakta upp på gashandtaget tills den dör?

andersbrink skrev:
2367994 Ja det får den, dvs för lite eller för mycket soppa.

Båda klent och fett dödar motorn. Hur ser töndstiftet ut om du vrider sakta upp på gashandtaget tills den dör?

Stiftet är mörkbrunt, nästan svart.

Jag var ute och pillade lite på fuggen nu. Satte i ett 48 munstycke istället för 45, fick dock skruva ut blandskruven 3,25 varv för att den skulle gå bra. Har läst någonstans att jag ska ha max 2,5 varv ut på min fugge så jag antar att jag behöver testa att skruva i ett 50 lågfart.

hellla skrev:
2368135 Stiftet är mörkbrunt, nästan svart.

Jag var ute och pillade lite på fuggen nu. Satte i ett 48 munstycke istället för 45, fick dock skruva ut blandskruven 3,25 varv för att den skulle gå bra. Har läst någonstans att jag ska ha max 2,5 varv ut på min fugge så jag antar att jag behöver testa att skruva i ett 50 lågfart.
men gick den bra med 45 då?

andersbrink skrev:
2368259 Beskriv motorgången är när du ger gas långsamt respektive snabbt samt om den funkar bättre varm eller kall.

Edit igen:
Ger jag gas långsamt så svarar den jämt och fint. Går snabbt ner på tomgång.

Ger jag 1/2-3/4 gas (uppskattningsvis) från tomgång så svarar den klockrent. Men ger jag full gas från tomgång så dör hojen. Ska jag ha större högfart då?

Har inte tänkt på hur den går när den är kall.

ozeo skrev:
2368538 men gick den bra med 45 då?

Edit: läste fel.

Nää den gick inte på tomgång med 45.

Last edited:
Om du har flatslideförgasare med enbart trottel och inte spjäll-kontrollerad så är det fullt normalt att motorn dör om du skaftar full från tomgång. Om du har axpump på din förgasare är det bara den du ska justera, inget annat. Bernoulli var en fiffig karl det. Googla lite...

andersbrink skrev:
2369111 Om du har flatslideförgasare med enbart trottel och inte spjäll-kontrollerad så är det fullt normalt att motorn dör om du skaftar full från tomgång. Om du har axpump på din förgasare är det bara den du ska justera, inget annat. Bernoulli var en fiffig karl det. Googla lite...

Hur justerar jag axpumpen? :tomten
Jag kan inte hitta något om det i min mekbok. Fuggen är en Keihin FCR37.

När jag plockade isär fuggen för rengöring så märkte jag i vilken position trottel positions sensorn satt i men när jag rengjorde den så försvann såklart märket. :tummenupp :rolleyes: Kan detta ha ställt till med något?

Sen vad Bernoulli har med min fugge att göra fick jag inte fram på Google.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg