Bestyckning?

Staffan

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Jag vet,frågan har varit uppe många gånger men jag har läst dom
flesta innläggen och det verkar mest vara gissningar så jag undrar:
Är det någon som VET vilken bestyckning som är vettig på en standard
KTM 640 -03 med modifierad luftburk och KTM´s supermotard-ljuddämpare?
 
Staffan skrev:
Jag vet,frågan har varit uppe många gånger men jag har läst dom
flesta innläggen och det verkar mest vara gissningar så jag undrar:
Är det någon som VET vilken bestyckning som är vettig på en standard
KTM 640 -03 med modifierad luftburk och KTM´s supermotard-ljuddämpare?

Jag kör med huvudmunstycke 175, nålen upp ett hack. Luft skruven justerade jag så att det sluta smälla när man motorbromsar. Om detta är optimalt vet jag inte till 100% men hojen går bra och stiftet ser bra ut. Jag ska bromsa hojen till våren så då får vi se. Det enda sättet är att prova sig fram för det finns inte två hojar som är exakt lika men börja att testa med bestyckningen jag kör med.

Lycka till :tummenupp

Ps. Har fp ljuddämpare på min.
 
Jag kör med 165 munstycke och nålen är ej flyttad.
Den kanske går lite väl snålt?
Tycker det borde finnas tabeller från KTM.
Dom vet ju att det ska vara 153.5 standard.
Om man använder deras tillbehör tycker man ju
att dom borde veta :confused:
 
Staffan skrev:
Jag kör med 165 munstycke och nålen är ej flyttad.
Den kanske går lite väl snålt?
Tycker det borde finnas tabeller från KTM.
Dom vet ju att det ska vara 153.5 standard.
Om man använder deras tillbehör tycker man ju
att dom borde veta :confused:

Ring till Ragnar på Lelles han brukar ha koll har jag hört.

Det är inte säkert att den går snålt men kolla hur stiftet ser ut.
 
Samla ihop alla förslag, kasta de två extrema värdena, ta sen medelvärdet på alla andra svar och du hamnar förmodligen väldigt nära. Varje enskild motoruppsättning/inkörning/klimat/höjd etc etc är unik vid just det unika tillfället man kontrollerar bränsleblandningen. Din motor behöver en bränsleblandning som är perfekt och inte någon annans inställning av sin hoj.

Kort sagt, vill du att din hoj ska ha exakt rätt bränsleblandning vid alla tillfällen, installera EFI med "closed loop".

Sorry för att jag spårade ur lite... men det finns ingen "rätt" storlek på förgasarmunstycken. :D

/anders

Staffan skrev:
Jag vet,frågan har varit uppe många gånger men jag har läst dom
flesta innläggen och det verkar mest vara gissningar så jag undrar:
Är det någon som VET vilken bestyckning som är vettig på en standard
KTM 640 -03 med modifierad luftburk och KTM´s supermotard-ljuddämpare?
 
Jag tror jag var på min förgasare och pillade hit och dit 1000 gånger i somras, minst... Vart aldrig riktigt nöjd. Har testat med 165, 170 och 175 munstycken och tycket 175 funkade bäst. Bästa är om du bänkar den och får den rätt inställd så slipper man gissa. Ska göra det till våren själv.

Det som jag vart rekommenderad av Ragnar till en 03:a var iallafall (förutsatt att burken är fixad + dämpare):

-175 i huvudmunstycke
-1.1 i lufmunstycke
-nålen lyft 2 hack (dvs brickan flyttad neråt 2 hack)
-blandskruven 2½ varv ut (standard)

Om man utgår från det brukar det bli bra, sen får man givetvis efterjustera lite på blandskruven om det behövs. Men som Anders sa så är alla hojar olika och vill du ha perfekt får du bänka. Exempelvis bestyckade jag o polaren våra samtidigt exakt lika och hans gick genast som ett skott medans min small som sjutton vid motorbroms och hade lite dåligt bottendrag.
 
Last edited:
Jag får prova att gå uppåt iallafall,verkar vanligare med 170 och 175
än 165. Gör nål förflyttningen stor skillnad? Blir inte det nästan samma sak
som att gå upp i storlek på huvudmunstycke?
 
Staffan skrev:
Jag får prova att gå uppåt iallafall,verkar vanligare med 170 och 175
än 165. Gör nål förflyttningen stor skillnad? Blir inte det nästan samma sak
som att gå upp i storlek på huvudmunstycke?
Ja det gör en del skillnad. Gör så att den får MER soppa TIDIGARE på gasen.
Vad har du gjort med luftburken förresten. Har du även tagit bort sidan på den? Om inte kan du testa med det också. Kolla gärna på min sida med bilder från min bestyckning etc... www.marder.se
 
Tackar Basse,jodå jag har tagit bort sidan och öppna upp ovansidan(sågat).
Såg på dina bilder att du använder motarddämparen du också.
Jag får prova med större munstycke så fort det blir lite varmare :)
Har ej bytt luftmunstycke heller för när jag frågade vad jag behövde när
jag köpte dämparen så var det enda jag fick huvudmunstycket.
Ska bli kul att prova med den uppsättningen du använder :) för den känns
lite moppe nu :( även fast jag har drevat om den lite grann.
 
Drevade också om till 16 fram efter ett tag för att underlätta bakhjulskörandet vilket det gjorde med besked ;-) För mig väntar helsystem och bänkning till våren, lycka till! :-)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top