Bestyckning

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Har en Fireblade 92 med blackbird97 motor. Orginal luftbox får inte plats. Har satt på individuella KN direkt på förgasarna. Har hört att det ska funka sådär på vakumförgasare. Ska jag byta till typ RS 40? Den ger inte riktigt full effekt, (har ej bromsat) men den går jämnt mot en riktig blackbird. Den ska gå bättre än så helt enkelt. Nu sitter det Dynojet steg 1 i och dom största munstyckena (155), går sämre om jag byter till mindre. Förgasartrattarna som sitter orginal är kvar, men jag undrar varför dom yttre (1 å 4cyllen) är 1cm kortare? Bör jag inte ha lika långa trattar rätt över när man kör med individuella filter?

Här ser du hur förgasarna tillför bränsle vid olika gaspådrag.
Försök avgöra om den får för mycket eller för lite bränsle och ändra inställning på antingen nålhöjd (clip position), byt nåltyp eller ändra form på dom du har (needle taper) eller ändra på luftskruven (air screw).
Du kanske också måste ändra på trottelfjädrarnas hårdhet då tryckskillnaden mellan membranens ovan- och undersida kan ha ändrats mot när luftburken var monterad.

Bifogat

• jetchart.jpg
    jetchart.jpg
    37.1 KB · Visningar: 329
Last edited:
Micke: Skalan påminner mig om en elak historia om Ingo; Han var inte nöjd med 1/3 av intäkterna, ville ha 1/4, minst.
/u

Hmm!

Det där har jag satt upp på 125:a forumet och används när jag trimmad min 125:a och undrar om om det funkar bra på större hojjar...

heliac skrev:
Har en Fireblade 92 med blackbird97 motor. Orginal luftbox får inte plats. Har satt på individuella KN direkt på förgasarna. Har hört att det ska funka sådär på vakumförgasare. Ska jag byta till typ RS 40? Den ger inte riktigt full effekt, (har ej bromsat) men den går jämnt mot en riktig blackbird. Den ska gå bättre än så helt enkelt. Nu sitter det Dynojet steg 1 i och dom största munstyckena (155), går sämre om jag byter till mindre.

Montera större och större huvudmunstycken tills den börjar svartryka rätt våldsamt vid full gas (och fortfarande inte misständer). Backa sen ned en storlek, det är en bra utgångspunkt inför Dynokörningen.

kan ngn översätta?

Straight dia och throttle valve cut away och säga vad dom innebär och är för ngt?

Resten har jag fattat, den har hjälp mig grymt myckt iaf man kan se vilket munstycke some för stort eller vad det kan vara som knasar.
Jag kom på att jag måste går ner i lågfartsmunstycket när jag kollade på denna för att min fyrtaktar som lite på lågfarten och just där det spelar in enligt diagrammet.

När jag provade kn-filter på mina vacuumförgasare gick det inte att synka dom, så jag tvingades ;) köpa mikuniRS-förgasare. Blandningen var nog däremot inget problem.

Monster skrev:

Straight dia och throttle valve cut away och säga vad dom innebär och är för ngt?
Menar tjockleken på cylindriska delen av nålen och urtaget/fasningen på trotteln, resp.
/u

ulf_lundin skrev:
Micke: Skalan påminner mig om en elak historia om Ingo; Han var inte nöjd med 1/3 av intäkterna, ville ha 1/4, minst.
/u

Hähä.. ja jävlar, såg det först efter en stund :D

/B

Re: Hmm!

Monster skrev:
Det där har jag satt upp på 125:a forumet och används när jag trimmad min 125:a och undrar om om det funkar bra på större hojjar...

Jo, det är ungefär sådär på alla förgasare.

Last edited:
synk

Hmm..att synka har inte varit några problem. Har bra tomgång, lättstartad och mycket bra vrid i botten. Men ju mer man varvar desto mattare blir den, märks tydligt på 5an å 6an. Jag tror oxå på större huvudmunstycken, vilket jag beställt. Ska även prova innan jag får munstyckena att klä in varje luftfiilter med en perforerad plåt (grovmaskigt högtalargaller) för att bromsa flödet lite genom filterna. Om det blir bättre av det bör det behövas större huvudmunstycken.

Monster skrev:
kan ngn översätta?

Resten har jag fattat, den har hjälp mig grymt myckt iaf man kan se vilket munstycke some för stort eller vad det kan vara som knasar.
Jag kom på att jag måste går ner i lågfartsmunstycket när jag kollade på denna för att min fyrtaktar som lite på lågfarten och just där det spelar in enligt diagrammet.

Ducce 944, är inte det en fyrtaktare???

Micke_Lindstrom skrev:
Här ser du hur förgasarna tillför bränsle vid olika gaspådrag.
Försök avgöra om den får för mycket eller för lite bränsle och ändra inställning på antingen nålhöjd (clip position), byt nåltyp eller ändra form på dom du har (needle taper) eller ändra på luftskruven (air screw).
Du kanske också måste ändra på trottelfjädrarnas hårdhet då tryckskillnaden mellan membranens ovan- och undersida kan ha ändrats mot när luftburken var monterad.

Nämen så lägligt att det har dykt upp en tråd om det här. Har nämligen ett litet förgasarproblem som jag funderar på. Fick syn på att mina luftskruvar står lite olika (har själv aldrig rört dom). Hur ska jag göra för att ställa in dom korrekt?

Nämen så lägligt att det har dykt upp en tråd om det här. Har nämligen ett litet förgasarproblem som jag funderar på. Fick syn på att mina luftskruvar står lite olika (har själv aldrig rört dom). Hur ska jag göra för att ställa in dom korrekt?

Skruva dom i bott, skruva sen ut dom 2 - 2.5 varv, det är en bra inställning att börja med, sen kan prova dig fram om det behövs nån vidare justering.
Om du har förgasarproblem kan du även kolla att dom är synkade.
Det justeras mekaniskt med en skruv vid gaswiren på RD 350, man kollar helt enkelt att trottlarna lyfter lika mycket.

Micke_Lindstrom skrev:
Skruva dom i bott, skruva sen ut dom 2 - 2.5 varv, det är en bra inställning att börja med, sen kan prova dig fram om det behövs nån vidare justering.
Om du har förgasarproblem kan du även kolla att dom är synkade.
Det justeras mekaniskt med en skruv vid gaswiren på RD 350, man kollar helt enkelt att trottlarna lyfter lika mycket.

Jo, synkade är dom i alla fall. Kan tänka mig att dom är ungefär så mycke utskruvade, ska kolla det sen. Tackar! :)

såg att du hade dynojet kit.
tänk då på att dynojet munstycken å andra munstycken inte har samma flöde, så du kan inte jämföra storläkarna mellan orginal å dynojet + att dynojets nålar är avstmda till deras munstycken.
så om du sätter dit orginal munstycken ska du ha orginal nålarna.
en annan sak att tänka på är att på vissa hojar så tycker dynojet att man ska borra extra lyft hål i trottlarna.

en liten jämförelse på hur mycket man kan behöva gå upp i huvud munstycke med sepparata filter är dynojet kittet till min gammla FZ750. med orginal luftburk skulle det vara 108 å med separata filter 128.

orsaken till att man måste gå upp så mycket är inte bara att kommer in mer luft utan också att det blir ett mindre vakum som lyfter upp soppan ur flotör huset.

sedan på FZan fick man stora problem med tom gången.

så separata filter på en CV förgasare är ingen hitt(om man inte har mycket fri tid :o) )

/Mattias

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back